Forventer tidenes sommerhandel
Virke forventer tidenes norske sommerhandel, med en vekst på 5,3 prosent sammenlignet med 2024. En prognose hovedorganisasjonen har utarbeidet viser at nordmenn vil bruke totalt 119,5 milliarder kroner i norske butikker i løpet av juli og august. Sommerhandelen er spesielt viktig for Hardanger og Lofoten.

– Selv om omsetningen ventes å øke omtrent som i fjor, bidrar lavere prisstigning til at veksten i større grad drives av økte salgsvolum . Det at kjøpekraften er forbedret, bidrar nok til at mange unner seg litt ekstra i år. Gode nyheter fra sentralbanken på vei inn i feriemodus skal heller ikke undervurderes, sier Marianne Bjarstad, direktør for Virke Handel.
Sommerhandelen er viktig for flere varehandelsbransjer. Møbler og belysning, byggevarehusenes salg til privatkunder og sportsbutikkene er bransjer der sommerhandelen tradisjonelt betyr mye, med mellom 18 og 20 prosent av årsomsetningen i juli og august.
– Det er mye som tyder på at folk unner seg litt ekstra i år. Vi ser blant annet økt etterspørsel etter byggevarer, møbler og klær – kanskje skal det bygges ny platting eller handles inn en funklende ny feriegarderobe. I tillegg synes nok mange det er hyggelig å kikke litt ekstra i butikkene om sommeren – både der de bor og der de ferierer, sier Bjarstad.
Det kommer kanskje ikke som en overraskelse at sommerhandelen også er avgjørende for forhandlere av fritidsbåter og båtutstyr. I denne bransjen står sommermånedene for nær 19 prosent av årsomsetningen.
Kjøpefest på feriedestinasjoner
Geografisk peker tradisjonelle feriedestinasjoner seg ut som vinnerne i sommerhandelen. I Nordland forventes det at hele 19,1 prosent av årsomsetningen vil komme i juli og august – tett fulgt av Agder (19 prosent) og Finnmark (18,9 prosent).
– For mange kjøpmenn rundt om i landet er sommersesongen avgjørende for å holde hjulene i gang. Det gjelder naturligvis turistdestinasjonene, men også frittstående klesbutikker i byene, spesialbutikker og faghandler. Samtidig er det mye glede i å kjøpe seg en ny kjole eller nye utemøbler, så at forbrukerne opplever økt kjøpekraft, er en vinn-vinn-situasjon, sier Bjarstad.
I hele 20 kommuner utgjør sommerhandelen mer enn en fjerdedel av årsomsetningen. Øverst på listen troner Eidfjord i Hardanger, hvor hele 37 prosent av omsetningen forventes å komme i løpet av sommermånedene. Deretter følger Moskenes i Lofoten (35 prosent) og Namsskogan i Trøndelag (34 prosent). Også i hyttekommuner som Kragerø og Hvaler er sommerhandelen viktig.
– Etter flere år med høye renter er det gledelig at mange nå kan unne seg litt ekstra. Samtidig vet vi at handelsnæringen er en av Norges største arbeidsgivere, og at butikkansatte besitter verdifull fagkompetanse som hjelper forbrukerne å velge riktig produkt. En god handelssommer vil dermed gi glede til den enkelte og bidra til vekst og arbeidsplasser i næringen, sier Bjarstad.
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Kulturutsikter 2025: – Museene går for ny publikumsrekord20.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vil i 2025 ha stort behov for kulturelle opplevelser, som både skaper samhold og gir et etterlengtet pusterom i hverdagen.
Ny styreleder i Hovedorganisasjonen Virke19.6.2025 15:00:00 CEST | Pressemelding
Martina Pohjanen, Direktør for JYSK i Norge, er valgt som ny styreleder i Hovedorganisasjonen Virke.
Enighet mellom Virke og Norsk Journalistlag5.6.2025 12:31:43 CEST | Pressemelding
Virke og Norsk Journalistlag (NJ) har etter over tolv timer på overtid, kommet til enighet hos Riksmekleren om en ny tariffavtale på området for TV-underholdning.
En av fire bedrifter skal ansette sommervikarer4.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
I en fersk medlemsundersøkelse fra Virke oppgir 25 prosent av virksomhetene at de planlegger å ansette sommervikarer i 2025.
Norsk film vant Grand Prix i Cannes24.5.2025 19:41:18 CEST | Pressemelding
Den norske filmen «Affeksjonsverdi» vant lørdag kveld Grand Prix under Filmfestivalen i Cannes, en av de mest høythengende og prestisjefylte prisene en film kan oppnå.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom