Midlertidig sikringstiltak forbi Rørvikura
Nå er geologirapporten etter steinskredet ved Rørvikura på E10 i Lofoten klar. Tirsdag starter Statens vegvesen arbeidet med å sette opp betongblokker.

Etter skredet 23. april ble både løsneområdet i fjellet og grøfta langs vegen ryddet. Skredmassene ble fjernet slik at ura ble minst mulig påvirket. Målet var å oppnå tilsvarende situasjon som før, med grøftebredde på 1-2 meter.
Den geologiske vurderingen er at situasjonen i ura ikke er vesentlig endret som følge av skredet.
To ganger etter steinskredet har mindre steinblokker sklidd nedover overflaten og nådd veggrøfta. Det kan ikke utelukkes at det vil være bevegelser i ura framover.
- Vi har rundt 400 kjente skredpunkt langs riksvegnettet i Norge, og Rørvikura er ett av disse. Stein er uforutsigbar, sier byggeleder Odd Roger Warberg i Statens vegvesen.
Setter opp betongblokker og følger med
Statens vegvesen skal gjøre kortsiktige tiltak på stedet. Tirsdag 24. juni starter arbeidet med å montere betongblokker langs vegen. Blokkene skal hindre at steiner som eventuelt sklir ned fra nedre del av ura, havner i vegbanen. Blokkene kommer fra lokale betongfabrikker i Lofoten.
Statens vegvesen har fulgt nøye med på situasjonen på stedet etter skredet i april.
- I tillegg til at vi setter opp 1,6 meter høye betongblokker som fangmur, samt vurderer å innføre forbud mot å stoppe på stekningen, vil vi gjennom daglige inspeksjoner følge nøye med på bevegelser i ura og eventuelle nedfall, sier Odd Roger Warberg.
Ura inneholder en del finstoff, og stabiliteten vil derfor kunne påvirkes av sammenhengende nedbør over tid, eller av lengre tørkeperioder.
- Vi har vurdert å gjennomføre spyling av ura med vann fra helikopter, men har konkludert med at det vil ha begrenset effekt, og anser det derfor som lite hensiktsmessig, sier byggelederen.
Ny rapport
Geologirapporten etter skredet i april peker blant annet på følgende forhold knyttet til stabilitet i området:
- overflatevinkelen i ura er fortsatt stedvis over det som anses som stabil friksjonsvinkel
- uras størrelse og vegetasjonsgrad tilsier at fjellsiden både har vært og fortsatt vil være et aktivt skredområde
- det kan ikke utelukkes flere eller tilsvarende steinskredhendelser i framtiden fra andre områder i fjellsiden
I rapporten pekes det også på at
- sammenligning av terrengmodeller fra før og etter skredet viser at skråningshelningen i nedre del av ura i liten grad har endret seg.
- noen partier har blitt brattere, noen har blitt slakere.
- skråningsvinkelen i foten av ura er tilsvarende som før skredhendelsen.
- Skråningsvinkelen tilsier at totalstabiliteten generelt er dårlig og at utglidninger ikke kan utelukkes. Situasjonen vurderes imidlertid ikke å være vesentlig endret som følge av skredet.
Hele rapporten er vedlagt.
Nøkkelord
Kontakter
Odd-Roger WarbergByggelederStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:94875456Pressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Dokumenter
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Store skader i påkjøringstunnelen til Ekebergtunnelen etter lastebilbrann tirsdag16.7.2025 12:52:14 CEST | Pressemelding
Både belysning, vifter, kabelbro, kabler og vegbane har fått store skader som det vil ta tid å reparere. Påkjøringstunnelen vil være stengt deler av døgnet mens reparasjonene pågår.
E14 Stjørdal-Hegramo: Winsnes AS skal bygge gang- og sykkelveg14.7.2025 12:18:12 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har signert kontrakt med Winsnes AS som entreprenør på bygging av gang- og sykkelveg på E14 Stjørdal - Hegramo.
Ekstrabevilgning gir mer asfalt i Nord-Norge og Midt-Norge11.7.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har fått 114 millioner kroner ekstra til asfaltering gjennom Revidert nasjonalbudsjett. Pengene er øremerket Nord-Norge og Midt-Norge, og nå er de detaljerte planene for 70 kilometer ekstra asfalt klare.
Fortsetter å luke ut trafikkfarlige kjøretøy9.7.2025 09:52:48 CEST | Pressemelding
- Tilstanden på kjøretøyene som ferdes på veien blir stadig bedre, men kontrollene våre viser at vi fremdeles har en jobb å gjøre for at trafikantene skal være så trygge som mulig.
Mjøsbrua på E6 vil være nattestengt fram til 18. juli8.7.2025 14:48:51 CEST | Pressemelding
Arbeidet i Moelvtunnelen på E6 i Innlandet er forsinket. Dermed vil tunnelen og også Mjøsbrua være nattestengt en ekstra uke.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom