Kontroll av serveringssteder: Fant feil hos halvparten og tre stakk fra kontroll
Skatteetatens skattepatrulje fant vesentlige feil hos 39 av 79 kontrollerte serveringssteder i Trondheim. I tillegg krevde etaten inn i underkant av én millioner kroner i ubetalte skatte- og avgiftskrav.

Kontrollene ble gjennomført 12. og 13. juni. I kontrollene ble personallister kontrollert, samt kassaapparat hos noen av stedene. Serveringssteder med ubetalte skatte- og avgiftskrav fikk også besøk av innkrevere fra Skatteetaten. I tillegg kontrollerte a-krimsenteret blant annet lønns- og arbeidsvilkår og eventuell trygdesvindel.
Ikke fornøyd med antallet feil
Skatteetaten er overrasket og misfornøyd med mengden feil som ble avdekket.
- Regelverket for personallister og kassaapparat er ikke komplisert og skal være lett å følge. Dette er såpass grunnleggende at det er grunn til å stille spørsmål om bedrifter som ikke klarer å følge det er egnet til å drive næring, sier skattekrimsjef Erik Nilsen.
Mangler i personallisten er en typisk indikasjon på svart arbeid.
- Vi ser også at der vi finner grove og bevisste brudd på regelverket, finner vi ofte flere regelverksbrudd. Det var såpass mange feil hos de kontrollerte, at det ikke er usannsynlig med oppfølgingskontroller, sier Nilsen.
Gebyr og innbetaling av skattekrav
Hos tre av stedene opplevde også Skatteetatens kontrollører at medarbeidere stakk av i forbindelse med kontrollen.
De 39 stedene med feil på personallister og/eller kassaapparat ligger an til å få gebyr på til sammen ca. 550.000 kroner. Skatteetaten har også innhentet ytterligere informasjon fra en del av kassaapparatene som vil bli ettergått. Informasjon fra personallister vil også bli sett opp mot informasjon som er sendt inn via a-melding om lønns- og arbeidsforhold.
Samarbeid med a-krimsenteret
Skatteetaten samarbeidet med a-krimsenteret i Trøndelag om kontrollen, og hos 19 av de kontrollerte virksomhetene deltok medarbeidere fra senteret, hvor Arbeidstilsynet, Nav, politiet og Skatteetaten jobber sammen for å forebygge og bekjempe arbeidslivskriminalitet. A-krimsenteret vil nå gjennomgå informasjon og eventuelt be om ytterligere dokumentasjon fra de kontrollerte.
– Serveringsbransjen er en bransje med risiko for arbeidslivskriminalitet, det underbygger også våre tidligere kontroller i bransjen, men på nåværende tidspunkt er det for tidlig å si noe om våre resultater fra denne aksjonen, forteller Siv Fanavoll, senterleder for a-krimsenteret i Trøndelag.
Fakta Skattepatruljen
Skatteetatens Skattepatrulje er mobile kontroll-team over hele landet. Deres oppdrag er å kontrollere, veilede og bygge kunnskap om ulike bransjer med mål om å redusere handlingsrom for useriøse aktører og avdekke brudd på skatte- og avgiftsregelverket. Skattepatruljen utfører i hovedsak kontroller innen bransjene bygg- og anlegg, servering, bilpleie, transport og fisk.
Fakta personallister
Serveringssteder, catering, frisørvirksomhet og skjønnhetspleiere samt bilverksteder og bilpleievirksomheter må føre personallister. En personalliste er en liste over alle som arbeider i virksomheten, inkludert ulønnet og innleid personale, og skal vise når de starter og avslutter arbeidsdagen. Listen skal føres på arbeidsplassen, og skal være tilgjengelig for kontroll i virksomhetens åpningstid. Feil ved personallistene fører til gebyr. Gebyret for mangler med personallisten er 10 rettsgebyr for første overtredelse, og 20 rettsgebyr ved gjentakelse innen 12 måneder. I tillegg kommer 2 rettsgebyr for hver person som mangler i listen ved kontroll. Ett rettsgebyr er per 1.1.25 kr 1 314. Les mer om personallister på skatteetaten.no/personalliste
Om kassasystemer
Alle som driver med kontantsalg der det foregår salg av varer eller tjenester hvor kunden gjør opp umiddelbart ved bruk av kontanter, betalingskort eller betalingsløsninger på mobil er pliktige til å ha et godkjent kassasystem og dokumentere salget daglig med et dagsoppgjør. Mer om regelverket for kassasystem
Kontaktinformasjon:
Skatteetatens pressetelefon: 945 01 000 (SMS besvares ikke) eller presse@skatteetaten.no
Siv Fanavoll, senterleder a-krimsenteret i Trøndelag tlf 922 38 994 eller e-post siv.fanavoll@nav.no
Nøkkelord
Kontakter
Christer GiljePressesjef
Tel:945 01 000presse@skatteetaten.noBilder


Følg pressemeldinger fra Skatteetaten
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skatteetaten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Skatteetaten
Dette må du ha på plass før sommerbryllupet!20.6.2025 09:14:39 CEST | Pressemelding
Noen ønsker å gifte seg på Pride-feiringer i hele landet, andre planlegger et perfekt sommerbryllup. En ting er felles: Det blir ikke bryllup uten en gyldig attest fra Skatteetaten. Heldigvis får du en slik attest like etter du har søkt i mange saker.
Derfor trekkes det ikke skatt av feriepengene17.6.2025 15:36:31 CEST | Debattinnlegg
De fleste ser fram til feriepengene som kommer før sommerferien. Men det er en myte og vanlig misforståelse at feriepengene er skattefrie, skriver Regine Hatleskog Vastvedt, divisjonsdirektør i Skatteetaten.
Politiet og Skatteetaten inngår samarbeidsavtale13.6.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Politiet og Skatteetaten har inngått den første overordnede samarbeidsavtalen mellom etatene. Avtalen skal styrke samarbeidet på syv hovedområder, blant annet innen bekjempelsen av økonomisk kriminalitet.
Mandag går fristen ut: Nå må næringslivet levere skattemeldingen30.5.2025 08:58:37 CEST | Pressemelding
Fristen for å levere skattemeldingen for næringsdrivende og selskaper går ut mandag 2. juni. Skattedirektør Nina Schanke Funnemark advarer mot vanlig misforståelse som koster dyrt.
Kassakontroller: Skatteetaten fant feil hos 20 av 2622.5.2025 09:49:19 CEST | Pressemelding
Kontroll av kassaapparat og personalliste ga nedslående resultater i Tromsø. Skatteetaten avdekket brudd på regelverket hos 20 av 26 kontrollerte virksomheter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom