Strindheimtunnelen: Trenger mer tid
Statens vegvesen trenger mer tid enn forutsatt på arbeidene i Strindheimtunnelen.

Før arbeidene startet ble det gjennomført flere netter med spesialinspeksjoner som grunnlag for prosjekteringen av arbeidene, som måte gjennomføres i hvert av de to tunnelløpene.
– Dette prosjekteringsarbeidet ble gjort av våre egne geologer, samt innleid geologkonsulent og tredjepart med hensyn til uavhengig kontroll. Inspeksjonene ble gjennomført så grundig som mulig i et trangt rom med begrenset sikt, på baksiden av betonghvelv med klatreutstyr og ved bruk av drone, sier byggeleder Eivind Voldsund i Statens vegvesen.
Vanskelige forhold
I enkelte deler av tunnelen var det prefabrikkerte betonghvelvet og vannsikring montert så tett opp imot det ytre hvelvet med fjell og sprøytebetong, at det ikke var mulig å besiktige verken med drone eller egne mannskaper.
Da arbeidene startet ble betongelementene i det indre hvelvet fjernet i det ene tunnelløpet, slik at vi fikk bedre oversikt over fjellet i dette tunnelløpet. Da viste det seg at det, i området der det indre betonghvelvet lå så tett opp imot det ytre fjellhvelvet, var betydelige oppsprekkinger der vi ikke hadde fått kontrollere godt tidligere, grunnet hindringer, legger han til.
– Dette viste oss også at bergmassene var mer ustabile enn først antatt. Det viste seg også at det tydelig var større spenning i bergmassen enn det vi klarte å avdekke under våre spesialinspeksjoner, understeker Voldsund.
Sprengte ut fjell for å få bedre plass
Det var i utgangspunktet planlagt å benytte pigghammer på gravemaskin for å fjerne sprøytebetong der det ikke var plass til de planlagte sikringstiltakene. I området man ikke hadde fått kartlagt tilstrekkelig var det også dårligst plass, i tillegg til dårligst fjell og høye spenninger.
– Det ble derfor – etter grundige vurderinger av våre geologer – besluttet å strosse/sprenge plass til sikringstiltakene fremfor å pigge med gravemaskin, da strossing/sprenging gir både mindre rystelser enn ved pigging i dårlig fjell, i tillegg til at det er sikrere med tanke på de som skal gjennomføre selve arbeidene, sier Voldsund.
Med bakgrunn i dette ble det behov for å sprenge ut litt fjell i dette trange området for å skape bedre plass til selve bergsikringen.
Boltene måtte settes tettere enn først antatt
– Det er også brukt betydelige mengder høykvalitets sprøytebetong for å avrette fjellet, slik at vi får gode forhold til å etablere sprøytebetongbuer bestående av armering og betong med god kvalitet. I tillegg har vi på grunn av den dårlige fjellkvaliteten måtte sette tettere boltemønster med fjellbolter enn først planlagt. Hele det berørte arealet får bolter med en meter avstand til neste bolt, satt i et rutemønster.
– Vi har derfor måttet prioritere et sikkert arbeidsområde for de som gjennomfører tiltaket for oss. Gjennom nye geologiske beregninger, basert på de faktiske forholdene i tunnelen, har vi måttet revurdere og evaluere de planlagte tiltakene mot det faktiske behovet for da å sikre sikkerheten under arbeidsoperasjonen. Dette har også betydning for kvaliteten på sluttresultatet.
Jobber hele døgnet
Dette medfører dessverre behov for mer tid enn først antatt for å gjennomføre sikringsarbeidene.
– Vår entreprenør jobber kontinuerlig gjennom hele døgnet for å sikre tunnelen på beste måte, men grunnet ekstraarbeidene drar det dessverre ut i tid. Arbeidene antas å være ferdig innen uke 35, forutsatt at vi ikke møter på flere utfordringer, avslutter byggeleder Eivind Voldsund i Statens vegvesen.
Kontakter
Eivind VoldsundByggeleder vedlikehold i område midt - divisjon Drift og vedlikehold i Statens vegvesen
Tel:90 77 39 69eivind.voldsund@vegvesen.noOm Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Ulykkesoffer åpnet ny veg på Rv. 3 i Østerdalen26.11.2025 13:03:44 CET | Pressemelding
I 2019 var brøytebilsjåfør Fredrik Brun på feil sted, til feil tid, og frontkolliderte med et vogntog på Rv. 3 i Østerdalen. Onsdag klipte han snora for den nye vegen forbi ulykkesstedet i Messeltsvingene.
Søndag flyttes E18-trafikk inn i Stabekklokket25.11.2025 11:07:56 CET | Pressemelding
Til helgen flyttes østgående E18-trafikk inn i Stabekklokket. Det blir første smakebit av nye E18 Vestkorridoren der veien er flyttet under bakken.
E134 Vats får veglys24.11.2025 08:30:00 CET | Pressemelding
Statens vegvesen skal montera veglys på E134 i Vindafjord, frå Øvre Vats Bedehus til krysset mot Øygardsvegen.
Her får trafikantane 4,4 kilometer ny E39 i tidleg julegåve22.11.2025 12:01:55 CET | Pressemelding
No rullar trafikken på ny E39 mellom Barhals og Staurset. Strekninga er ein del av den 10,5 kilometer lange parsellen mellom Stormyra og Staurset, som skal stå ferdig hausten 2026.
E16 Bjørum–Skaret åpner for trafikk tirsdag 16. desember21.11.2025 11:29:06 CET | Pressemelding
Delstrekningen E16 Bjørum-Skaret er en firefelts motorvei som gir bedre trafikksikkerhet, kortere reisetid og økt forutsigbarhet mellom Oslo og Hønefoss.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom