Nappstraumtunnelen blir snart nattestengt
Mandag 18.august 2025 starter arbeidet med å oppgradere Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten. Fra da av vil tunnelen bli stengt hver natt fra kl. 23.00 til kl. 06.00.

I dette tidsrommet blir det kun ett gjennomslipp av trafikk hver veg. Utrykningskjøretøy kan passere fritt ved behov.
Konsekvensen for trafikken
- Hastigheten i tunnelen blir satt til 50 km/t.
- På dagtid vil trafikken gjennom tunnelen avvikles med kolonne og ledebil.
- Hver natt fra kl. 23:00 til kl. 06:00 blir tunnelen stengt for trafikk. Det vil bli gjennomført et gjennomslipp av trafikk i dette tidsrommet - Utrykningskjøretøy kan passere fritt ved å varsle behovet.
- Syklister vil bli fraktet gjennom tunnelen med egen transportløsning.
- I perioder når det pågår sprengningsarbeider må trafikantene regne med noe lengre stengetid. Dette vil bli varslet spesielt.
Varighet
Anleggsarbeidet er planlagt å vare i 2,5 år, det vil si ut desember 2027. Det vil ikke pågå noe større arbeid i tunnelen i fellesferiene når det er mest trafikk på veiene i Lofoten.
– Statens vegvesen beklager ulempen arbeidene vil medføre for alle som bruker tunnelen, men dette er den minst belastende måten å gjennomføre dette helt nødvendige tiltaket på, forklarer prosjektleder i Statens vegvesen, Jan Arne Eliassen.
Lengere stenging hvert døgn ville gitt kortere anleggsperiode, men også en urimelig daglig belastning for trafikantene. Kortere nattestenging ville gitt mye lengere anleggsperiode, og gitt en helt urealistisk kostnad.
Skilting og varsling
Arbeidet og stengetider vil bli godt skiltet lokalt ved Nappstraumen, øst og vest i Lofoten, ved ferjeleiene i Lofoten, på E10 ved Svolvær og i Bodø.
Trafikantene oppfordres til å holde seg oppdatert på stenginger og oppetider ved å laste ned Vegvesenets trafikk-app.
Det vil også bli tatt i bruk SMS varsling dersom tunnelen må stenges ut over de tidene den normalt holdes stengt.
Må gjennomføres
Nappstraumtunnelen skal oppgraderes etter Tunnelsikkerhetsforskriften. Det er helt nødvendig for å gi trafikantene økt trafikksikkerhet, og nødetatene får en sikrere tunnel å drive redning og brannslukning i.
– Tunnelen er ble åpnet i 1990 med datidens standard, så det må et stort og omfattende arbeidet til for å tilfredsstille dagens krav til sikkerhet, sier Eliassen.
Det skal gjennomføres oppgradering av tekniske installasjoner som ventilasjonsanlegg, lysanlegg, nødstasjoner og overvåkingssystem. Videre skal det sprenges ut havarilommer og tekniske rom inne i tunnelen, i tillegg til etablering av ny vannsikring. I dagens tunnel ligger det en duk på innsiden av tunnelløpet som må fjernes, og det skal legges ny asfalt i hele tunnelen.
Ber trafikantene vise hensyn
Under anleggsarbeidene kan tunnelen oppleves som mørkere og mer fuktig, spesielt i første halvår. I denne perioden er det spesielt viktig at trafikantene følger ledebilen og er ekstra oppmerksomme når de kjører gjennom tunnelen.
–Våre ansatte har også noen som venter på dem hjemme og de er på jobb for å gjøre tunnelen tryggere for alle som benytter tunnelen, sier prosjektleder Frode Larsen i OneCo Infra AS.
Riggområdet like utenfor tunnelportalen på Flesa/Leknes-siden vil bli stengt for publikum i hele anleggsperioden og kan bare brukes av utførende entreprenør.
Fakta om Nappstraumtunnelen
En av Norges første undersjøiske tunneler. Går under sundet Nappstraumen mellom kommunene Vestvågøy og Flakstad i Lofoten. Tunnelen er 1780 meter lang. Laveste punkt er 63 m.u.h. og største stigning er 8 prosent. Ble åpnet i juli 1990.
Nøkkelord
Kontakter
Jan Arne EliassenProsjektlederTunneloppgradering nord
Tel:976 51 255jan.arne.eliassen@vegvesen.noBilder


Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Store skader i påkjøringstunnelen til Ekebergtunnelen etter lastebilbrann tirsdag16.7.2025 12:52:14 CEST | Pressemelding
Både belysning, vifter, kabelbro, kabler og vegbane har fått store skader som det vil ta tid å reparere. Påkjøringstunnelen vil være stengt deler av døgnet mens reparasjonene pågår.
E14 Stjørdal-Hegramo: Winsnes AS skal bygge gang- og sykkelveg14.7.2025 12:18:12 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har signert kontrakt med Winsnes AS som entreprenør på bygging av gang- og sykkelveg på E14 Stjørdal - Hegramo.
Ekstrabevilgning gir mer asfalt i Nord-Norge og Midt-Norge11.7.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har fått 114 millioner kroner ekstra til asfaltering gjennom Revidert nasjonalbudsjett. Pengene er øremerket Nord-Norge og Midt-Norge, og nå er de detaljerte planene for 70 kilometer ekstra asfalt klare.
Fortsetter å luke ut trafikkfarlige kjøretøy9.7.2025 09:52:48 CEST | Pressemelding
- Tilstanden på kjøretøyene som ferdes på veien blir stadig bedre, men kontrollene våre viser at vi fremdeles har en jobb å gjøre for at trafikantene skal være så trygge som mulig.
Mjøsbrua på E6 vil være nattestengt fram til 18. juli8.7.2025 14:48:51 CEST | Pressemelding
Arbeidet i Moelvtunnelen på E6 i Innlandet er forsinket. Dermed vil tunnelen og også Mjøsbrua være nattestengt en ekstra uke.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom