Ny energimerking for mobiler og nettbrett: – Avslører hvor robust mobilen din er
Fra 20. juni merkes alle nye mobiler og nettbrett etter EUs nye krav.
POWER klargjør butikkene for etiketter som viser mer enn bare strømforbruk.

Den nye energimerkingen gir informasjon om blant annet batterilevetid, hvor lett produktet er å reparere, og hvor godt det tåler støv, vann og fall i bakken. Målet er å gjøre det enklere for forbrukere å ta bærekraftige valg og forlenge levetiden på produktene.
– Endelig en merkelapp som faktisk sier noe folk lurer på, som hvor lett mobilen er å reparere og om den overlever å falle i gulvet, sier Ine Opseth, bærekraftssjef i POWER.
Dette viser etiketten
Den nye merkeordningen gir forbrukerne informasjon om:
- Energieffektivitet (A til G)
- Batteritid og levetid (800 ladesykluser med minst 80 % kapasitet)
- Hvor mange fall produktet tåler
- Reparerbarhet og tilgang på reservedeler
- IP-klassifisering (støv og vann)
- Hvor lenge produsenten tilbyr programvareoppdateringer (minimum 5 år etter salgsslutt)
Kravet er en del av EUs Ecodesign-direktiv, og skal gjøre det enklere for forbrukere å ta mer bærekraftige og langsiktige valg.
– Vi heier på alt som gjør det lettere for folk å velge smart. Nå kan du faktisk se om mobilen tåler mer enn én sommerfest og en flyttelass, sier Opseth.
Mer åpenhet. Mindre bruk og kast
I tillegg til merking stilles det nå krav til reservedeler og oppdateringer:
- Reservedeler skal være tilgjengelig i opptil 7 år etter at produktet går ut av salg.
- Operativsystemet skal støttes i minst 5 år etter salgsstopp.
- Profesjonelle reparatører skal få like god tilgang til nødvendige verktøy og programvare som produsentens egne verksteder.
– Dette er et viktig steg mot mindre bruk og kast. Jo lenger vi bruker mobilen, jo mindre belastning på miljøet – og lommeboka, sier Opseth.
I Power-butikker over hele landet er arbeidet med å sette opp de nye etikettene allerede i gang. Flere modeller er også på vei ut av sortimentet, og erstattes med produkter som møter de nye kravene.
– Vi har allerede fått gode tilbakemeldinger på merkingen. Det gjør at kundene kan ta gode valg, sier Opseth.
Fakta om endringen
- Gjelder alle nye smarttelefoner og nettbrett som legges ut for salg fra 20. juni 2025
- Tidligere modeller kan fortsatt selges i en overgangsperiode
- EU anslår at tiltakene vil spare nesten 14 terawattimer i året innen 2030
- Den største gevinsten er likevel økt levetid og bedre reparerbarhet
Kontakter
Silje EnsrudNordisk PR- og kommunikasjonssjef
Jeg svarer på spørsmål fra media. Kunder kan kontakte kundeservice.
Bilder


Om oss
POWER er hele Nordens elektrogigant som utfordrer markedet med prisrobot og oppdaterte nettpriser i butikk. POWER-suksessen startet i Danmark i 2015. Senere åpnet vi i Finland og Sverige, og i mai 2017 kom POWER til Norge.
I POWER ønsker vi alltid å ligge ett steg foran, fordi vi vet at smarte, effektive løsninger holder prisene lave, samtidig som det gir den beste handleopplevelsen for kundene.
POWER Norge er et selskap eid av POWER International. POWER International eies av AWILHELMSEN AS og Dolphin Invest AS ved Øivind Tidemandsen. Det norskeide konsernet driver også POWER i Danmark, Finland og Sverige.
Følg pressemeldinger fra Power
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Power på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Power
Switch-feber hos POWER5.6.2025 12:21:51 CEST | Pressemelding
Nintendo Switch 2 har skapt ny lanseringsrekord hos POWER. Allerede 30 minutter etter lansering var hundrevis av konsoller solgt i norske butikker, og salget fortsetter å øke i rekordfart.
Ekspert advarer: - Styr unna vaffeltabbene21.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Norge er på vaffeltoppen i Norden, men nordmenn gjør likevel mange feil når de tradisjonsrike hjertene skal tilberedes. Noen av tabbene kan være helseskadelige.
Pangstart for POWER-åpning13.3.2025 13:28:09 CET | Pressemelding
1000 kunder sto i kø da POWER Ringhuset inviterte til åpningsfest torsdag. Allerede før lunsj hadde omsetningen passert 7,5 millioner kroner.
POWER med storsatsing i Oslo27.1.2025 09:25:47 CET | Pressemelding
Den norskeide elektronikkjeden styrker seg i hovedstaden med to nye varehus, som en del av en større nasjonal vekststrategi.
POWER girer opp kjøkkensatsingen18.12.2024 12:53:02 CET | Pressemelding
Saget av flatpakkede Norema-kjøkken har økt med 15% hittil i år hos POWER. Nå lanseres ferdigmonterte kjøkkenskap for kunder som vil spare tid og få flere eksklusive muligheter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom