Power

Ny energimerking for mobiler og nettbrett: – Avslører hvor robust mobilen din er

Del

Fra 20. juni merkes alle nye mobiler og nettbrett etter EUs nye krav. 
POWER klargjør butikkene for etiketter som viser mer enn bare strømforbruk.

Klart i butikkene: Tydelig energimerking av mobiler og nettbrett
Klart i butikkene: Tydelig energimerking av mobiler og nettbrett Foto: POWER

Den nye energimerkingen gir informasjon om blant annet batterilevetid, hvor lett produktet er å reparere, og hvor godt det tåler støv, vann og fall i bakken. Målet er å gjøre det enklere for forbrukere å ta bærekraftige valg og forlenge levetiden på produktene. 

– Endelig en merkelapp som faktisk sier noe folk lurer på, som hvor lett mobilen er å reparere og om den overlever å falle i gulvet, sier Ine Opseth, bærekraftssjef i POWER.

Dette viser etiketten
Den nye merkeordningen gir forbrukerne informasjon om:

  • Energieffektivitet (A til G)
  • Batteritid og levetid (800 ladesykluser med minst 80 % kapasitet)
  • Hvor mange fall produktet tåler
  • Reparerbarhet og tilgang på reservedeler
  • IP-klassifisering (støv og vann)
  • Hvor lenge produsenten tilbyr programvareoppdateringer (minimum 5 år etter salgsslutt) 

Kravet er en del av EUs Ecodesign-direktiv, og skal gjøre det enklere for forbrukere å ta mer bærekraftige og langsiktige valg. 

– Vi heier på alt som gjør det lettere for folk å velge smart. Nå kan du faktisk se om mobilen tåler mer enn én sommerfest og en flyttelass, sier Opseth. 

Mer åpenhet. Mindre bruk og kast 

I tillegg til merking stilles det nå krav til reservedeler og oppdateringer:

  • Reservedeler skal være tilgjengelig i opptil 7 år etter at produktet går ut av salg.
  • Operativsystemet skal støttes i minst 5 år etter salgsstopp.
  • Profesjonelle reparatører skal få like god tilgang til nødvendige verktøy og programvare som produsentens egne verksteder. 

– Dette er et viktig steg mot mindre bruk og kast. Jo lenger vi bruker mobilen, jo mindre belastning på miljøet – og lommeboka, sier Opseth.

I Power-butikker over hele landet er arbeidet med å sette opp de nye etikettene allerede i gang. Flere modeller er også på vei ut av sortimentet, og erstattes med produkter som møter de nye kravene. 

– Vi har allerede fått gode tilbakemeldinger på merkingen. Det gjør at kundene kan ta gode valg, sier Opseth.

 
Fakta om endringen

  • Gjelder alle nye smarttelefoner og nettbrett som legges ut for salg fra 20. juni 2025
  • Tidligere modeller kan fortsatt selges i en overgangsperiode
  • EU anslår at tiltakene vil spare nesten 14 terawattimer i året innen 2030
  • Den største gevinsten er likevel økt levetid og bedre reparerbarhet 

Kontakter

Bilder

Klart i butikkene: Tydelig energimerking av mobiler og nettbrett
Klart i butikkene: Tydelig energimerking av mobiler og nettbrett
Foto: POWER
Last ned bilde
Ine Opseth er nordisk bærekraftssjef i POWER
Ine Opseth er nordisk bærekraftssjef i POWER
Foto: Stian Sønsteng / Elektronikkbransjen
Last ned bilde

Om oss

POWER er hele Nordens elektrogigant som utfordrer markedet med prisrobot og oppdaterte nettpriser i butikk. POWER-suksessen startet i Danmark i 2015. Senere åpnet vi i Finland og Sverige, og i mai 2017 kom POWER til Norge.
I POWER ønsker vi alltid å ligge ett steg foran, fordi vi vet at smarte, effektive løsninger holder prisene lave, samtidig som det gir den beste handleopplevelsen for kundene.
POWER Norge er et selskap eid av POWER International. POWER International eies av AWILHELMSEN AS og Dolphin Invest AS ved Øivind Tidemandsen. Det norskeide konsernet driver også POWER i Danmark, Finland og Sverige.

Følg pressemeldinger fra Power

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Power på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Power

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye