COWI AS

Nye Bodø Lufthavn - se de spektakulære bildene

Del

COWI bidrar i realiseringen av nye Bodø lufthavn – et av Nord-Norges viktigste infrastrukturprosjekter. 

Oversikt over hele flyplassområdet. I bakgrunnen skimter man Bodø by.
Oversikt over hele flyplassområdet. I bakgrunnen skimter man Bodø by. John Eivind Skogøy/Avinor

Nye Bodø lufthavn er et av Norges største og mest komplekse samferdselsprosjekter. Flyplassen bygges én kilometer sørvest for dagens anlegg og vil få en kapasitet på 2,3 millioner passasjerer årlig – en betydelig økning sammenlignet med dagens kapasitet. Planlagt åpning for operativ drift er i 2029, med offisiell åpning i løpet av 2029/2030. Flyttingen frigjør i tillegg et stort areal som kan benyttes til ny og bærekraftig byutvikling.

Kritisk infrastruktur med nasjonal betydning

Prosjektet er et samarbeid mellom Avinor, Bodø kommune og Forsvaret, og inngår i utviklingen av kritisk infrastruktur med betydning både for sivil mobilitet og nasjonal beredskap. Den nye lufthavnen vil ha ambisjoner om å bli blant Norges mest moderne flyplasser – med høy grad av automasjon, robotisering og smarte driftssystemer som kan sette en ny standard for fremtidens luftfartsinfrastruktur.

– Nye Bodø lufthavn er mye mer enn et transportprosjekt. Det er et kritisk knutepunkt for regionen og en viktig del av totalberedskapen i nord. Med fremtidsrettede løsninger og robuste prosesser skal vi bidra til at dette blir en trygg og effektiv lufthavn – både for daglig drift og i ekstraordinære situasjoner. 
Arve Krogseth, prosjektdirektør i COWI.

COWIs rolle i en kompleks totalentreprise

Sommeren 2023 ble Peab, med partnere COWI og LNS, tildelt en totalentreprise for arbeider på både flyside og landside. Arbeidet omfatter bygging av rullebane, taksebaner, flyoppstillingsplasser og utvendig infrastruktur, inkludert riving, sprenging, fylling i sjø, planering, infrastruktur, asfalt, banelys, flysikring og landsideanlegg.

Kontrakten er organisert som en samspillsentreprise, hvor Peab, COWI og Avinor i fellesskap har utviklet og optimalisert løsninger og blitt enige om en målpris for gjennomføringsfasen. Totalentreprisekontrakt for denne fasen ble signert 30. april 2024, og inkluderer ferdigstillelse av prosjektering, innkjøp, bygging, testing og idriftsettelse. COWI har hatt en sentral rolle i utviklingen og optimaliseringen av løsninger – og bidrar med spisskompetanse innen både prosjektering, planlegging og gjennomføring av kritisk infrastruktur.

Fakta om prosjektet:

  • Planlagt åpning: Operativ drift i 2029, offisiell åpning 2029/2030
  • Passasjerkapasitet: 2,3 millioner årlig
  • Kostnadsramme: 7,2 milliarder kroner (2022-kroner)
    • Avinor: 2,6 mrd.
    • Øvrig finansiering: Staten, Bodø kommune og Nordland fylkeskommune
  • Omfang:
    • Rullebane på 2 600 meter + 150 meter forlengelse
    • Terminal- og driftsbygg på totalt 25 000 m²
    • 650 000 m² asfalterte arealer
    • Flytting av 3,5 millioner m³ fjell og løsmasser
    • Rundt 350 selskaper involvert og opptil 3 000 arbeidere sysselsatt

Følg prosjektet videre

Avinor deler ukentlig oppdateringer om fremdrift, milepæler og innblikk fra byggeplassen på Facebook-siden for Nye Bodø lufthavn. Vi anbefaler alle interesserte i å følge siden. 

COWI vil også benytte anledningen til å rose Avinor for en strategisk linje preget av åpenhet og deling gjennom hele prosjektet. Dette bidrar til både lokal forankring og nasjonal tillit til prosjektets betydning.

Kontakter

Bilder

Avinor fikk nylig besøk av det engelske fagtidsskriftet New Civil Engineer (NCE) og redaktør Sotiris Kanaris (t.h.). Her i samtale med (f.v.) Jesper Asferg, som er ansvarlig for infrastruktur i COWI og Arve Krogseth, som er prosjektansvarlig for utbyggingen i Bodø hos COWI Norge.
Avinor fikk nylig besøk av det engelske fagtidsskriftet New Civil Engineer (NCE) og redaktør Sotiris Kanaris (t.h.). Her i samtale med (f.v.) Jesper Asferg, som er ansvarlig for infrastruktur i COWI og Arve Krogseth, som er prosjektansvarlig for utbyggingen i Bodø hos COWI Norge.
Tor Iversen/Avinor
Last ned bilde
Så langt ute i vest har vi ikke hatt borerigger før. Denne holmen skal sprenges ned til rullebanehøyde for å få plass til innflygingslys og andre tekniske installasjoner.
Så langt ute i vest har vi ikke hatt borerigger før. Denne holmen skal sprenges ned til rullebanehøyde for å få plass til innflygingslys og andre tekniske installasjoner.
Tor Iversen/Avinor
Last ned bilde
Peab Norge har ansvaret for å bygge flysiden av den nye lufthavna. I juni befarte konsernledelsen hos entreprenøren anleggsområdet..
Peab Norge har ansvaret for å bygge flysiden av den nye lufthavna. I juni befarte konsernledelsen hos entreprenøren anleggsområdet..
Avinor
Last ned bilde
Grusproduksjonen er i gang igjen sør på området. Radiostasjonen på Seines på Straumøya vises godt på andre siden av Saltfjorden.
Grusproduksjonen er i gang igjen sør på området. Radiostasjonen på Seines på Straumøya vises godt på andre siden av Saltfjorden.
Avinor
Last ned bilde
I juni startet arbeidet med forsterkningslaget på den delen av rullebanen som er ferdig planert. Fugløya troner majestetisk i sør.
I juni startet arbeidet med forsterkningslaget på den delen av rullebanen som er ferdig planert. Fugløya troner majestetisk i sør.
Avinor
Last ned bilde
Dette er den vestligste sprengningen, helt ytterst på sjøfyllingen. Den ble gjennomført tidlig i juni.
Dette er den vestligste sprengningen, helt ytterst på sjøfyllingen. Den ble gjennomført tidlig i juni.
Avinor
Last ned bilde
Anleggsarbeidene foregår nå stadig tettere på den eksisterende lufthavna. Det gir arbeiderne riktig fin utsikt til flyavganger og -ankomster, for å si det mildt.
Anleggsarbeidene foregår nå stadig tettere på den eksisterende lufthavna. Det gir arbeiderne riktig fin utsikt til flyavganger og -ankomster, for å si det mildt.
Avinor
Last ned bilde
De første båtplassene med kvalitetssteinmasser inn til anleggsområdet. De skal brukes til forsterkningslag på den nye rullebanen.
De første båtplassene med kvalitetssteinmasser inn til anleggsområdet. De skal brukes til forsterkningslag på den nye rullebanen.
Avinor
Last ned bilde
Her jobbes det helt i øst, ikke langt fra enden av rullebanen som blir bygd her. Omgivelsene er flotte.
Her jobbes det helt i øst, ikke langt fra enden av rullebanen som blir bygd her. Omgivelsene er flotte.
Avinor
Last ned bilde
Her klargjøres det for nye sprengninger i Rishaugen, der det nye plass-, brann- og regningsbygget skal plasseres.
Her klargjøres det for nye sprengninger i Rishaugen, der det nye plass-, brann- og regningsbygget skal plasseres.
Avinor
Last ned bilde

Om Cowi

COWI er et av Norges ledende rådgivende ingeniørselskap innen rådgivning og prosjektering knyttet til bygninger, samferdsel, industri, energi, miljø og vann.

Følg pressemeldinger fra COWI AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra COWI AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra COWI AS

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye