Statens vegvesen

Vegvesenet krever kortere stengetid for tunneler

Del

Oppetiden skal opp og nedetiden skal ned, i tunneler i Bergen og omegn.

Frode Tufteland er byggeleder for Vegvesenets driftskontrakt Bergen. Foto: Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen
Frode Tufteland er byggeleder for Vegvesenets driftskontrakt Bergen. Foto: Lars Olve Hesjedal, Statens vegvesen

Det krever Statens vegvesen i sin utlysning til ny driftskontrakt for riks- og europaveger i Bergens-området.

Her framgår det at entreprenøren i neste kontraktsperiode ikke får stenge tunnelene før klokken 23.00 på kvelden.

– Vi er her for trafikantene. Oppetiden er viktig både for dem og oss, sier byggeleder Frode Tufteland i Statens vegvesen.

Fem år, kan forlenges

Kontrakten starter 1. september 2026 og gjelder til 31. august 2031.

Statens vegvesen har opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder.

I tillegg kan partene ved enighet forlenge kontrakten til å gjelde ytterligere 12, 24 eller 36 måneder. Fristen for å levere endelig tilbud er i slutten av oktober.

Skal samordne tunnelarbeid for å mimimere ulempene for trafikantene

Kontrakten omfatter kommunene Bergen, Bjørnafjorden, Øygarden, Alver, Masfjorden, Vaksdal og Voss (til og med Vangstunnelen).

Vegene i kontrakten er E39 (fra Bjørnafjorden i sør til Sognefjorden i nord), rv. 555 (fra Bergen og vestover mot Øygarden), rv. 580 (mot Bergen lufthavn) og E16 (fra Bergen og nordøstover mot Vaksdal og Voss).

Kontraktsområdet består av 300 kilometer veg og og har 101 tunnelløp.

Tunnelarbeidet er komplekst og omfattet av mange krav. I tillegg til punktet om mer oppetid, skjerpes  forventningene til samordning av tunnelarbeid. Også dette for å minimere ulempene for trafikantene.

– Derfor er vi tidlig ute

– Vi er tidlig ute med utlysningen, nettopp fordi entreprenørene har ønsket det. Dette er en stor, kompleks og krevende kontrakt som krever store investeringer både i utstyr og ressurser, supplerer Tufteland.

Det er kontrakt med forhandling. I tillegg til pris, blir entreprenør målt på oppdragsforståelse og miljøprofil i alt sitt arbeid.

Krav i kontrakten

Rundt Danmarksplass i Bergen må det holdes et spesielt oppsyn med svevestøvverdier. Denne problematikken er størst i perioder med kalde og tørre vinterdager.

I perioder med vindstille, klarvær og frost krever Statens vegvesen at entreprenøren er i forkant, og vurderer om værutsiktene kan medføre fare for høy luftforurensing.

Entreprenøren skal i disse tilfellene salte vegbanen for å holde den fuktig, samt utføre renhold av vegbanen etter faste intervaller.

I vinterdriften skal salt brukes der det er nødvendig for å få korrekt vinterdriftsklasse. 

I vinterdriften er godkjente føreforhold er bar veg (tørr eller våt).  Hard snø og is er tillatt utenom hjulspor i et begrenset tidsrom. Salt brukes som preventivt tiltak, og for å opprettholde og gjenopprette bar vei.

Samtidig skal saltbruken ned, gjennom bruk av værdata og teknologi.

– Vi tar stikkprøvekontroller, og vil jevnlig ha møte med entreprenør, understreker Tufteland.

I tillegg til vegene, omfatter kontrakten også og rasteplasser og noe grøntarealer i tilknytning til vegene, samt 50 kilometer gang- og sykkelveg.

Nøkkelord

Kontakter

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye