Vegvesenet krever kortere stengetid for tunneler
Oppetiden skal opp og nedetiden skal ned, i tunneler i Bergen og omegn.

Det krever Statens vegvesen i sin utlysning til ny driftskontrakt for riks- og europaveger i Bergens-området.
Her framgår det at entreprenøren i neste kontraktsperiode ikke får stenge tunnelene før klokken 23.00 på kvelden.
– Vi er her for trafikantene. Oppetiden er viktig både for dem og oss, sier byggeleder Frode Tufteland i Statens vegvesen.
Fem år, kan forlenges
Kontrakten starter 1. september 2026 og gjelder til 31. august 2031.
Statens vegvesen har opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder.
I tillegg kan partene ved enighet forlenge kontrakten til å gjelde ytterligere 12, 24 eller 36 måneder. Fristen for å levere endelig tilbud er i slutten av oktober.
Skal samordne tunnelarbeid for å mimimere ulempene for trafikantene
Kontrakten omfatter kommunene Bergen, Bjørnafjorden, Øygarden, Alver, Masfjorden, Vaksdal og Voss (til og med Vangstunnelen).
Vegene i kontrakten er E39 (fra Bjørnafjorden i sør til Sognefjorden i nord), rv. 555 (fra Bergen og vestover mot Øygarden), rv. 580 (mot Bergen lufthavn) og E16 (fra Bergen og nordøstover mot Vaksdal og Voss).
Kontraktsområdet består av 300 kilometer veg og og har 101 tunnelløp.
Tunnelarbeidet er komplekst og omfattet av mange krav. I tillegg til punktet om mer oppetid, skjerpes forventningene til samordning av tunnelarbeid. Også dette for å minimere ulempene for trafikantene.
– Derfor er vi tidlig ute
– Vi er tidlig ute med utlysningen, nettopp fordi entreprenørene har ønsket det. Dette er en stor, kompleks og krevende kontrakt som krever store investeringer både i utstyr og ressurser, supplerer Tufteland.
Det er kontrakt med forhandling. I tillegg til pris, blir entreprenør målt på oppdragsforståelse og miljøprofil i alt sitt arbeid.
Krav i kontrakten
Rundt Danmarksplass i Bergen må det holdes et spesielt oppsyn med svevestøvverdier. Denne problematikken er størst i perioder med kalde og tørre vinterdager.
I perioder med vindstille, klarvær og frost krever Statens vegvesen at entreprenøren er i forkant, og vurderer om værutsiktene kan medføre fare for høy luftforurensing.
Entreprenøren skal i disse tilfellene salte vegbanen for å holde den fuktig, samt utføre renhold av vegbanen etter faste intervaller.
I vinterdriften skal salt brukes der det er nødvendig for å få korrekt vinterdriftsklasse.
I vinterdriften er godkjente føreforhold er bar veg (tørr eller våt). Hard snø og is er tillatt utenom hjulspor i et begrenset tidsrom. Salt brukes som preventivt tiltak, og for å opprettholde og gjenopprette bar vei.
Samtidig skal saltbruken ned, gjennom bruk av værdata og teknologi.
– Vi tar stikkprøvekontroller, og vil jevnlig ha møte med entreprenør, understreker Tufteland.
I tillegg til vegene, omfatter kontrakten også og rasteplasser og noe grøntarealer i tilknytning til vegene, samt 50 kilometer gang- og sykkelveg.
Nøkkelord
Kontakter
Frode TuftelandByggelederStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:95088604frode.tufteland@vegvesen.noLars Olve HesjedalKommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:952 45 839lars.olve.hesjedal@vegvesen.noOm Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
E39 ved Kongeparken fortsatt stengt19.12.2025 13:47:18 CET | Pressemelding
Ny vurdering lørdag formiddag.
Slik sikrar Statens vegvesen skredutsette rv. 13 i Ryfylke19.12.2025 11:05:12 CET | Pressemelding
Det er mykje fjell langs rv. 13 i Ryfylke. Skredsikring er ein viktig del av Statens vegvesen sitt samfunnsoppdrag i dette området.
E10 Nappstraumtunnelen er åpen i jula19.12.2025 09:14:22 CET | Pressemelding
Fra og med fredag 19. desember 2025, fram til og med søndag ettermiddag 4. januar 2026, holdes E10 Nappstraumtunnelen åpen for trafikk uten ledebil.
E39 stengt ved Kongeparken – beregn ekstra tid på omkjøring18.12.2025 20:11:07 CET | Pressemelding
E39 ved Kongeparken, sør for Sandnes, er stengt på grunn av fare for utglidning. Geolog gjør ny vurdering ved 12-tida fredag.
Ny bilberger-avtale skal holde vegene åpne i vinter18.12.2025 14:13:07 CET | Pressemelding
Statens vegvesen har inngått en rammeavtale med bilbergerselskapet Redgo om tungbilberging og beredskap. Hensikten er å få fjernet tungbiler som setter seg fast på vinterføre.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom