Samferdselsdepartementet

192 forskningsmillioner skal vise vei til lavutslippssamfunnet Norge

Del

Regjeringen oppretter tre nasjonale forskningssenter for transport, som de neste åtte årene skal gi Norge kunnskap vi trenger for å bygge framtidens transportsystem.

Forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, Lars Andresen i NGI og John Vigrestad i Forskningsrådet smilende, utendørs med regjeringskvartalet i bakgrunnen.
Forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, Lars Andresen i NGI og John Vigrestad i Forskningsrådet. Frøydis Tornøe, Samferdselsdepartementet

– For å bli et lavutslippssamfunn innen 2050, trenger vi kunnskap som hjelper oss å få ned utslippene fra transport. Derfor gir regjeringen nå til sammen 192 millioner kroner til tre sterke forskningsmiljøer. De tre får status som nasjonale forskningssentre for transport. Målet er at vi gjennom forskning kan forbedre infrastrukturen, redusere miljøpåvirkningen, ta i bruk teknologi og øke sikkerheten på veiene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Forskningssentrene skal drives i åtte år og skal ha et helhetlig og langsiktig perspektiv på transportsystemet. Sentrene skal være tverrfaglige og skal ikke være avgrenset til én transportform.

– Når vi nå peker ut nasjonale forskningssentre for transport, samler vi de fremste kunnskapsmiljøene på feltet. De skal utvikle kunnskapen vi trenger for å utvikle framtidas transportløsninger, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland (Ap).

Forskningsrådet er ansvarlige for tildelingen.

– Sentrene skal knytte aktører fra forskningen, det offentlige og næringslivet sammen. Målet er at ny kunnskap og nye løsninger kan bli tatt raskt i bruk, sier administrerende direktør i Forskningsrådet Mari Sundli Tveit.

Det er lagt vekt på at forskningen skal være til nytte i politikkutforming og myndighetsutøvelse. De tre sentrene skal forske på ulike temaer:

  • Transportøkonomisk institutt (TØI) får til sammen 70,4 millioner kroner over åtte år. Senteret skal gi svar på hvilken rolle transportsystemet spiller i omstillingen til et lavutslippssamfunn i Norge. Senteret skal utvikle metoder, modeller og analysegrunnlag som er nødvendige for å planlegge en slik overgang. Senteret skal samle offentlige aktører, forskningsmiljøer og annen ekspertise i transportsektoren, og legge til rette for en mer koordinert innsats for å forbedre metoder og beslutningsverktøy.
  • Norges geotekniske institutt (NGI) får til sammen 60,8 millioner kroner over åtte år. Senteret skal bidra til at Norges transportinfrastruktur blir mer robust i møte med fremtidige utfordringer fra klimaendringer, ekstremvær, naturkatastrofer og digitale trusler. Senteret skal utvikle verktøy, strategier og anbefalinger for å sikre trygg og effektiv transport for mennesker og varer.
  • Sintef AS i Trondheim får til sammen 60,8 millioner kroner over åtte år. Instituttet skal forske på hvordan transportsystemet skal utvikles innenfor strammere rammer for arealbruk og vern av natur og miljø. Senteret skal utvikle forskningsbasert kunnskap som støtter transportmyndigheter i å utforme effektive strategier for å redusere utslipp, samtidig som det tas hensyn til natur, miljø og arealbruk.

Kontakter

Om oss

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.

Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye