Schibsteds norske mediehus øker digitale inntekter – flere forbedrer lønnsomheten
Flere av de norske selskapene i Schibsted både styrket den digitale posisjonen og forbedret økonomien i et krevende 2024.

Årsregnskapene for 2024 for VG, VGTV, E24, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Podme Norge er nå klare.
– Flere av selskapene viser positiv utvikling i et utfordrende marked – med sterk journalistikk, økte digitale inntekter og bedre økonomiske resultater. Det er inspirerende å se hvordan organisasjonene har stått i krevende prioriteringer og likevel fortsatt å utvikle både produkter, brukerrelasjoner, innovative løsninger og journalistiske satsinger, sier Siv Juvik Tveitnes, konsernsjef i Schibsted.
Under følger en finansiell gjennomgang av fjoråret til det enkelte selskap, med noen ikke-finansielle innslag. De fullstendige årsregnskapene vil bli tilgjengelige via Brønnøysundregisteret innen kort tid.
– Det er fortsatt et stykke igjen før alle er der de ønsker å være, men utviklingen i flere selskaper viser at det nytter å kombinere økonomisk disiplin med tydelige satsinger. Det er helt avgjørende for å skape et bærekraftig grunnlag for å fortsette å levere uavhengig journalistikk av høy kvalitet og videre vekst, sier Tveitnes, og legger til at kostnadsprogrammet som ble igangsatt på tvers av medievirksomheten i 2022 fortsatt hadde effekt gjennom 2024 .
VG
Verdens Gang AS |
||||
MNOK |
2024 |
2023 |
Endring (%) |
Endring (kr) |
Driftsinntekter |
1 906 |
1 946 |
−2,1% |
−40 |
Driftsresultat |
6 |
−1 |
656,7% |
7 |
Resultat før skatt |
18 |
5 |
235,8% |
13 |
Årsresultat |
17 |
−14 |
224,8% |
31 |
Mediehuset VG hadde et driftsresultat på 6 millioner kroner i 2024, opp fra minus 1 million året før. Inntektene falt med 2,1 prosent, hovedsakelig grunnet nedgang i løssalg og et krevende annonsemarked. Samtidig viste VG+ positiv utvikling og passerte i oktober en ny topp i antall digitale abonnenter, særlig drevet av flere serier på VGTV rettet mot yngre målgrupper.Trafikken har vært sterk, spesielt gjennom sommeren og høsten. Også affiliate-inntektene har hatt jevn vekst gjennom året.
På kostnadssiden er det gjennomført betydelige reduksjoner i printverdikjeden og bemanning. VG styrket sin posisjon som landets største digitale nyhetsdestinasjon, og har fortsatt å investere i teknologisk utvikling og fremtidsrettede produkter.
– VG leverte både nyhetsledende journalistikk og en sterk digital utvikling i 2024. At mediehuset klarte å snu resultatet til pluss samtidig som abonnementsveksten fortsetter, er et tydelig tegn på at grepene de har gjort virker. VG viser hvordan kostnadsdisiplin, innovasjon og innhold med gjennomslagskraft henger sammen, sier Tveitnes.
VGTV
VGTV AS |
||||
MNOK |
2024 |
2023 |
Endring (%) |
Endring (kr) |
Driftsinntekter |
124,5 |
120,6 |
3,2% |
3,9 |
Driftsresultat |
1,6 |
3,2 |
−51,4% |
−1,7 |
Resultat før skatt |
2,5 |
6,2 |
−59,0% |
−3,7 |
Årsresultat |
2,0 |
4,8 |
−57,9% |
−2,8 |
VGTV hadde et driftsresultat på 1,6 millioner kroner i 2024, ned fra 3,2 millioner året før. Inntektene økte med 3,2 prosent, som følge av høyere produksjonsaktivitet innen både TV og podkast. Selskapet leverer innhold til andre enheter i konsernet, og resultatet må derfor vurderes i lys av konsernets samlede verdiskaping.
I 2024 har VGTV levert flere prisvinnende og populære produksjoner, inkludert «Ikke lov å le på hytta», dokumentaren «Ibelin» og serien «FunkyxVegard». Samlet sett har VGTV vært en sentral bidragsyter til både økt brukerbetaling og styrket merkevare for VG.
– VGTV er et viktig virkemiddel i VGs helhetlige satsing på levende bilder, og har levert innhold som treffer godt hos brukere og betalende abonnenter, og vinner priser. De viser hvordan humor, dokumentar og unge profiler kan løfte hele mediehuset. I 2024 har de også vært en tydelig driver for veksten i VG+ og styrket VGs posisjon mot yngre målgrupper, sier Tveitnes.
E24
E24 Dine Penger AS |
||||
MNOK |
2024 |
2023 |
Endring (%) |
Endring (kr) |
Driftsinntekter |
142,6 |
145,2 |
−1,8% |
−2,6 |
Driftsresultat |
−14,6 |
−23,5 |
38,1% |
9,0 |
Resultat før skatt |
−13,0 |
−22,5 |
42,2% |
9,5 |
Årsresultat |
−10,2 |
−17,6 |
42,3% |
7,5 |
E24 hadde et negativt driftsresultat på 14,6 millioner kroner i 2024, men forbedret resultatet med over 9 millioner fra året før. Driftsinntektene falt med 1,8 prosent, hovedsakelig som følge av lavere annonseinntekter i et krevende marked. Abonnementsinntektene økte i henhold til planen. Samtidig ble det gjennomført betydelige kostnadsreduksjoner.
Med en omfattende satsing på breaking-dekning av den urolige økonomiske situasjonen og flere dagsordensettende avsløringer, befestet E24 posisjonen som Norges største næringslivsavis målt i trafikk. Selskapet opprettholder målsetningen om positivt resultat, og er på god vei dit – samtidig som redaksjonen leverer journalistikk med høy relevans og som får samfunnsmessige konsekvenser.
– E24 har tatt store steg redaksjonelt og fått bred gjennomslagskraft i året som gikk. At de samtidig har klart å styrke resultatet vesentlig gjennom målrettet kostnadskontroll, viser vilje til å sikre et solid fundament for videre vekst, sier Tveitnes.
Aftenposten
Aftenposten AS |
||||
MNOK |
2024 |
2023 |
Endring (%) |
Endring (kr) |
Driftsinntekter |
1 346,5 |
1 380,9 |
−2,5% |
−34,4 |
Driftsresultat |
140,1 |
122,5 |
14,4% |
17,6 |
Resultat før skatt |
174,6 |
148,6 |
17,5% |
26,0 |
Årsresultat |
138,4 |
115,7 |
19,6% |
22,7 |
Aftenposten leverte et driftsresultat på 140,1 millioner kroner i 2024, opp 14,4 prosent fra året før – til tross for en nedgang i inntektene på 2,5 prosent. Nedgangen skyldes hovedsakelig fall i papirinntektene, mens de digitale abonnementsinntektene økte med 2,6 prosent. Kostnadene ble redusert med 4,1 prosent, blant annet som følge av overgang til mer effektiv trykkeridrift og formatendringer i flere produkter.
Gjennom 2024 videreførte Aftenposten sin strategiske satsing på breaking, målgrupper og personalisering – med mål om å styrke digital vekst og langsiktig relevans. Redaksjonen oppdaterte også sin strategi med mål om å nå bredere nasjonalt, og å være maktkritisk både overfor tradisjonelle institusjoner og nye aktører med stor påvirkningskraft.
– Aftenposten har levert sterk lønnsomhet i et marked preget av strukturelle endringer. Det er imponerende å se hvordan de samtidig løfter journalistikken inn i nye formater og jobber strategisk for å nå yngre målgrupper. Vink er et godt eksempel på en redaksjonell satsing som bygger ny relevans og gjør Aftenposten mer synlig for yngre målgrupper. Det er avgjørende for å sikre fremtidig relevans og tillit, sier Tveitnes.
Bergens Tidende
Bergens Tidende AS |
||||
MNOK |
2024 |
2023 |
Endring (%) |
Endring (kr) |
Driftsinntekter |
455,9 |
470,4 |
−3,1% |
−14,5 |
Driftsresultat |
12,2 |
14,2 |
−13,7% |
−2,0 |
Resultat før skatt |
26,5 |
24,2 |
9,6% |
2,3 |
Årsresultat |
21,8 |
18,6 |
17,1% |
3,2 |
Bergens Tidende leverte et driftsresultat på 12,2 millioner kroner i 2024, ned 13,7 prosent fra året før. Inntektene falt med 3,1 prosent, hovedsakelig grunnet lavere annonseinntekter i print. De digitale abonnementsinntektene økte med 5 prosent. Driftskostnadene ble redusert med 2,7 prosent, blant annet knyttet til trykk og distribusjon av papiravisen.
BT mottok nylig SKUP-diplom for avsløringen «Det ingen skulle vite om helikopterberedskapen», publisert høsten 2024. For andre år på rad vant mediehuset også innovasjonsprisen «Årets nyskapning» under MBLs mediepriser for 2024 – denne gangen for sitt banebrytende arbeid med sensorjournalistikk, som ga redaksjonen et unikt fortrinn i dekningen av helikopterulykken på Sotra.
– Bergens Tidende har blitt en prisgrossist i norsk mediebransje. At de vinner MBLs innovasjonspris to år på rad og markerer seg år etter år på SKUP sier mye om den journalistiske kvaliteten – men også om evnen til å fornye seg og prioritere klokt. Når det kombineres med solid økonomisk styring i et krevende marked, er BT et forbilde for hvordan journalistikk og innovasjon kan gå hånd i hånd, sier Tveitnes.
Stavanger Aftenblad
Stavanger Aftenblad AS |
||||
MNOK |
2024 |
2023 |
Endring (%) |
Endring (kr) |
Driftsinntekter |
349,8 |
360,2 |
−2,9% |
−10,4 |
Driftsresultat |
4,4 |
14,5 |
−69,6% |
−10,1 |
Resultat før skatt |
13,6 |
23,9 |
−43,2% |
−10,3 |
Årsresultat |
11,1 |
18,5 |
−39,9% |
−7,4 |
Stavanger Aftenblad leverte et driftsresultat på 4,4 millioner kroner i 2024, ned fra 14,5 millioner året før. Resultatfallet må ses i sammenheng med et samlet inntektsfall på 2,9 prosent og et stabilt kostnadsnivå. Nedgangen skyldes særlig lavere annonseinntekter i et krevende annonsemarked, mens de digitale abonnementsinntektene økte med 10 prosent og bidro til å dempe fallet. Effektivisering i papirverdikjeden bidro til å motvirke noe av effekten av lønns- og prisvekst.
Under utdelingen av MBLs mediepriser nylig ble Stavanger Aftenblad kåret til «Årets mediehus» for 2024. Juryen trakk frem den journalistiske kvaliteten, den digitale utviklingen og den økonomiske gjennomføringsevnen som gjorde mediehuset til et komplett regionalt nyhetsmiljø i et krevende år for bransjen.
– Stavanger Aftenblad har gjennomført en imponerende snuoperasjon de siste årene. Med sterk journalistikk, solid digital vekst og tydelige redaksjonelle prioriteringer, har de tatt en tydeligere posisjon både i Rogaland og nasjonalt. At de nå hedres som Årets mediehus er fullt fortjent – og et bevis på hva godt lagarbeid og klar retning kan utrette, sier Tveitnes.
Podme Norge
Podme AS |
||||
MNOK |
2024 |
2023 |
Endring (%) |
Endring (kr) |
Driftsinntekter |
119,5* |
91,1 |
31,1% |
28,4 |
Driftsresultat |
−21,0* |
−41,9 |
49,8% |
20,8 |
Resultat før skatt |
−23,3* |
−44,6 |
47,8% |
21,3 |
Årsresultat |
−18,2* |
−34,8 |
47,8% |
16,7 |
*Tallene for Podme AS i 2024 er foreløpige og kan bli justert.
Podme AS er den norske delen av Podme, som også har virksomhet i Sverige og Finland. Selskapet økte driftsinntektene med 31 prosent i 2024, drevet av en sterk abonnementsutvikling. Abonnementsbasen vokste i løpet av året med 26 prosent, og Podme Group (som omfatter selskapene i Sverige, Norge og Finland) passerte dermed over 350 000 betalende abonnenter i de nordiske markedene.
Lønnsomheten er fortsatt negativ, men driftsresultatet ble forbedret med nesten 50 prosent fra året før. Podme er fortsatt i en vekstfase, og resultatet er i tråd med planlagt utvikling. I løpet av 2024 har Podme styrket innholdsstrategien, utvidet partnerskap med profiler og lansert flere eksklusive podkaster. Selskapet har også investert i markedsføring og produktutvikling, og viser nå en tydelig dreining mot mer bærekraftig drift. Kjernen i forretningsmodellen er abonnementsinntekter.
– Podme fortsetter å vokse i et marked preget av tøff konkurranse og høye forventninger. De har etablert seg som en ambisiøs og tydelig aktør i det nordiske lydmarkedet. At de lykkes med å øke både inntektene og lønnsomheten, samtidig som de bygger tettere bånd til mediehusene våre, er et tydelig signal om at strategien virker. Dette er en investering i fremtiden – både for Schibsted og for brukerne, sier Tveitnes.
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn-Martin Bache NordbyKommunikasjonssjefSchibsted - Norge
Tel:+47 977 00 019bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.comUavhengig journalistikk – det er vårt oppdrag
Schibsted (schibsted.com) har noen av Nordens sterkeste mediemerkevarer i porteføljen, som VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme.
Hver dag bruker nesten syv millioner mennesker våre redaktørstyrte medier for å bli oppdatert, engasjert og underholdt – gjennom tekst, lyd, bilder og video. Tilliten fra brukerne våre er helt avgjørende for oss. Og for å opprettholde den tilliten, er vi opptatt av sannhet, verifiserbarhet og transparens.
Schibsted har rundt 2500 ansatte i Norge, Sverige, Finland og Polen. Det som startet som Christian Schibsteds lille boktrykkervirksomhet i daværende Christiania (Oslo) i 1839, er i dag et av Nordens ledende medieselskaper. Vår journalistikk har opplyst folk, bygget fellesskap, avslørt maktmisbruk og styrket demokratier i nesten to århundrer.
Demokratiene våre er avhengig av uavhengig journalistikk. Det er vårt oppdrag.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Schibsted ser fremover etter krevende overgangsår: – Et nytt fundament17.6.2025 11:07:20 CEST | Pressemelding
Fjoråret ble preget av fallende printinntekter, et krevende annonsemarked og kostnader knyttet til etableringen av et nytt konsern. Samtidig markerte 2024 starten på et nytt kapittel for Schibsted, med nytt eierskap, tydeligere prioriteringer og grep for å rigge selskapet for fremtiden.
Julia Geitvik blir ny kommersiell direktør i VG11.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Som ny kommersiell direktør får Julia Geitvik en sentral rolle i å sikre inntektene som skal bære VGs journalistikk i årene som kommer.
Spårtsløpet tilbake på VGTV: Slik har du aldri sett den olympiske mesteren3.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Kjendiskonkurransen Spårtsløpet er tilbake på VGTV - denne gangen med en ny vri. Mads Hansen, Erik Follestad og Helene Olafsen har sendt hvert sitt lag til Stockholm for å utføre pinlige og vonde utfordringer, mens de tre følger dramaet fra studio.
Ny VGTV-serie: – De beste samtalene skjer etter one night stands14.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Det blir (nesten) helt ekte one night stands når StSunniva inviterer seg hjem til kjendiser for intime samtaler på VGTV.
Petra Wikström leder nytt samlet team for samfunnskontakt og kommunikasjon i Schibsted14.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Schibsted samler nå arbeidet med samfunnskontakt og kommunikasjon i et nytt felles team. Petra Wikström får det overordnede ansvaret i rollen som Director of Public Policy and Communication.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom