Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.

Extra står alene for rundt 70 prosent av det totale jordbærsalget i Coop. Tallene viser at kjeden i løpet av seks uker har solgt over 2,2 millioner jordbærkurver, hvorav 99 prosent har vært importert. Dette forklares av begrenset tilgang og tilhørende høye priser på norskproduserte bær, men de kommende ukene vil norske jordbær overta og bidra til det som blir tidenes jordbærsommer for norske forbrukere.
I den siste ukesrapporten fra Landbruksdirektoratet, ble det rapportert om økende mengder norske jordbær fremover. Men at værforholdene har ført til litt forsinkelser i produksjonen. Godt vær fremover vil øke tilgangen på norske bær frem mot sankthans, ifølge direktoratet.
– Jordbær er en favoritt hos det norske folk. Det er ikke rart. Det er godt, sunt og billig. Vi forventet et høyt salg inn mot årets festdager i mai, men etterspørselen fortsatte å være skyhøy i ukene etterpå. Og vi er sikre på at nordmenn ikke har gått lei av jordbær. Vi ønsker å selge så mye norsk vi klarer, og når de norske bærene kommer for fullt, forventer vi å sette nye bærrekorder i våre butikker, sier kjededirektør Håvard Jensen i Extra.
Også i Coops øvrige dagligvarekjeder har jordbærsalget vært stadig høyere hvert eneste år. Sammenlignet med volumet for tre år siden, har totalsalget økt med 1,4 millioner solgte kurver i perioden fra mai til begynnelsen av juni.
– De nye kostrådene anbefaler økt inntak av frukt, bær og grønnsaker. Jordbær har hatt en kraftig vekst, men fortsatt spiser nordmenn for lite frukt og grønt. Så derfor kan alle med god samvittighet fylle handleposene med jordbær i de kommende ukene, anbefaler Jensen.
Kontakter
Silje Verlo AlisøyKommunikasjonssjef i Coop Norge
Tel:+47 911 08 704silje.verlo.alisoy@coop.noOm Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
Extra forventer å selge over én million jordbærkurver før 17. mai: - Dette er jo helt spinnvilt!16.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Coop opplever rekordstor etterspørsel etter jordbær i forkant av 17. mai, og Extra forventer å selge over én million kurver før nasjonaldagen. Totalt regner Coop med å selge 750 tonn jordbær til en verdi på nærmere 50 millioner kroner i mai.
Grillsesongen er i gang – her er årets grillnyheter fra Coop!25.4.2025 13:24:20 CEST | Pressemelding
Våren er i anmarsj og grillsesongen nærmer seg med stormskritt. Når solen titter frem og grillen endelig skal fyres opp igjen, er det mange som gleder seg til å prøve noe nytt. Coop utvider sitt allerede prisbelønte grillsortiment med en rekke spennende nyheter, utviklet med tanke på norske grillvaner og kundenes smakspreferanser.
Coop har benyttet feil emballasje på et mindre parti reddiker fra Italia. Produktet er fjernet fra butikkene.1.4.2025 18:40:16 CEST | Pressemelding
Et mindre parti italienske reddiker er solgt i emballasje merket Nyt Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom