GreenH

Møre Sjø bestiller to hydrogendrevne bulkskip – en milepæl for utslippsfri maritim transport

Del

Det Ørsta-baserte rederiet Møre Sjø har signert kontrakt for bygging av to hydrogendrevne bulkskip. Bestillingen markerer en milepæl for rederiet og for hydrogenprodsenten GreenH, som skal levere hydrogen til skipene.

Skipene som skal bygges blir fullverdige nullutslippsfartøy drevet av komprimert grønt hydrogen som skal leveres av hydrogenprodusenten GreenH.

– Vi har utviklet dette prosjektet gjennom flere år, fått god støtte og funnet et konsept for de nye skipene vi har stor tro på. Eksisterende bulkskip er utdaterte, og vi måtte derfor tenke helt nytt. Etter en nøye vurdering av teknologimodenhet, kostnadseffektivitet og sikker tilgang på drivstoff, falt valget på hydrogenskip med hydrogenbrenselceller, sier Torstein Holsvik i Møre Sjø.

Møre Sjø driver bulktransport av blant annet sand, singel, pukk, grus, stål og salt, og driver i dag en flåte bestående av to eldre fartøy. Den norske nærskipsflåten består i dag hovedsakelig av eldre fartøy med en gjennomsnittsalder som godt overstiger 40 år og det er derfor et prekært behov for fornyelse.. De nye fartøyene til Møre Sjø vil være topp moderne og ha en lengde på 85 meter og en dødvekt på 4000 tonn. 

– Når skipene ferdigstilles tidlig i 2027 forventer vi at pris for hydrogen og pris for marin gassolje, som kunne vært et alternativ, er på linje. Alle fossile drivstoff vil gradvis bli pålagt økt CO2-avgift, det vil ikke hydrogen. Lave strømpriser for produksjon av hydrogen i nord, kombinert med støtte fra Enova og NOx-fondet, har veid tungt ved valg av drivstoff. Vi kritiserer ikke andre som tenker annerledes, men etter et grundig forarbeid falt valget for oss på komprimert hydrogen, sier Holsvik.

De to fartøyene er designet av Naval Dynamics, mens systemintegrasjon utføres av e-Cap Marine. Prosjektet har fått investeringsstøtte fra ENOVA og NOx-fondet, finansiell bistand fra NRP og teknisk bistand fra Grønt Skipsfartsprogram. 

GreenH skal levere hydrogen til fartøyene
Fartøyene skal bunkre hydrogen fra flere av GreenHs anlegg. GreenH har planlagte produksjonsanlegg i Hammerfest, Bodø, Sandnessjøen, Kristiansund, Rogaland, og Slagentangen i Tønsberg kommune.

– Vi er stolte av å samarbeide med Møre Sjø om det som blir de første hydrogenbulkskipene i sitt slag. Disse skipene vil bunkre ved flere av GreenHs produksjonsanlegg og vil dermed være viktig for at også hydrogenanlegg og en maritim infrastruktur realiseres, sier administrerende direktør i GreenH, Morten Solberg Watle.

Baner vei for mer hydrogen til sjøs
Skipene vil være de første hydrogendrevne bulkskipene som bygges i verden, og markerer et viktig skritt i det grønne skiftet for maritim sektor. 

– Det er utfordrende å være blant de første i et tidlig marked. Å komme til denne beslutningen hadde ikke vært mulig uten en god dose entreprenørskap og solide samarbeidspartnere som har tro på prosjektet, sier Holsvik i Møre Sjø.

Bestillingen viser hvordan hydrogenteknologi nå gjør sitt inntog i stadig flere segmenter av sjøtransporten. 

– Dette viser hvordan hydrogen kan brukes på stadig flere typer fartøy og at vi trenger rederier slik som Møre Sjø som leder an og viser hva som er mulig. Markedet modner ikke på magisk vis over natten fra null til hundre. Det er prosjekter som dette som konkret bidrar til at hydrogenmarkedet modnes, sier Watle i GreenH.

Nøkkelord

Kontakter

Kontaktinformasjon:

Green H AS v/ Corporate Communication
Magnus Nystrand, Kommunikasjonsansvarlig GreenH
E-post: Magnus.nystrand@corpcom.no
Telefon: 468 65 827

Møre Sjø AS
Torstein Holsvik, reder og styreleder
E-post: torstein@moresjo.no
Telefon: 907 60 258

Bilder

Følg pressemeldinger fra GreenH

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra GreenH på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra GreenH

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye