Digitalt dødsbo er nå tilgjengelig for arvinger
Etterlatte og arvinger får nå enklere tilgang til informasjon om den avdødes formue og gjeld. Løsningen kalles Digitalt dødsbo og er laget i samarbeid mellom offentlig og privat sektor. Digitalt dødsbo er et frivillig tilbud til etterlatte og arvinger utnevnt av tingretten.

Årlig dør det omtrent 40 000 mennesker i Norge. Hver av dem etterlater seg ofte flere arvinger som er i sorg, og som må håndtere en rekke kompliserte oppgaver knyttet til den avdødes eiendeler. Midt i sorgen. Å lette den byråkratiske byrden for arvingene har lenge vært en av de viktigste oppgavene brukerne har ønsket å få hjelp med.
– Digitalisering handler først og fremst om å gjøre livene våre enklere og bedre. Derfor har regjeringen prioritert å få på plass tjenesten "Digitalt dødsbo". For vi vet at de etterlatte sitter med en følelse av kaos og sorg når de møter en papirmølle og en vegg som de skal håndtere etter et dødsfall, sa digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung da hun lanserte løsningen på Digitaliseringskonferansen.
Formue, gjeld, eiendommer og biler er noe av det du får oversikt over
"Digitalt dødsbo” gir deg som er arving, enkel tilgang til kontooversikter, hvilke eiendommer den avdøde hadde, inkludert landsbrukseiendom, og hvor mange biler som er registrert på avdøde. Veiledningsteksten i løsningen forklarer deg hvordan du går frem for å velge skifteform, og du kan velge en person som representerer deg i dødsboet.
To tingretter er i gang, flere kommer til etter sommeren
Det er tingrettene som oppretter det digitale dødsboet og melder fra til arvingene at de har fått tilgang til løsningen. Til nå er det tingrettene i Søndre Østfold og Buskerud som har tatt løsningen i bruk. Innen utgangen av året vil alle tingrettene få tilgang, noe som betyr at alle arvinger i hele Norge snart kan benytte Digitalt dødsbo. Men det er altså kun rettmessige arvinger som får tilgang og mulighet til å velge skifteform.
– Dette har vært et prosjekt det har vært inspirerende å være en del av. Løsningen er etterlengtet, også for domstolene som gjennom lanseringen av Digitalt dødsbo er ett steg nærmere å få digitalisert skifteprosessene. Vi er forventningsfulle til det videre samarbeidet sier, Ingrid Olsen, avdelingsdirektør for innovasjon og domstolutvikling i Domstoladministrasjonen.
Nyttig og effektfullt samarbeid mellom offentlig og privat sektor
Mange etater og private virksomheter har samarbeidet for å realisere "Digitalt dødsbo”, med stor innsats og felles engasjement. Flere virksomheter leverer data inn i løsningen: Domstoladministrasjonen/tingrettene, Skatteetaten, Statens vegvesen, Landbruksdirektoratet, Banker (Nordea, DNB, Sparebank 1), Bits, Forsikringsselskaper (Gjensidige Liv, DNB Liv, Storebrand), Norsk pensjon, Landbruksdirektoratet, Brønnøysundregistrene og Kartverket. Alle nevnt, ingen glemt.
Digitalt dødsbo er del av et offentlig-privat-samarbeid med finansnæringen, Digitalt samarbeid offentlig privat (DSOP)-aktørene: Skatteetaten, Finans Norge, Bits, Politiet, NAV, Brønnøysundregistrene, Kartverket.
– Med alt det innebærer av lovendring, samarbeidsavtaler og tekniske utfordringer har samarbeidet i dette prosjektet stått brast og last. Kompetanse og engasjement, med samfunnsgevinsten i sikte har hjulpet og drevet oss fremover til den løsningen vi har idag, og som vi er stolte av å ha bidratt til, sier Bredo Swanberg, prosjektleder Digitalt dødsbo og leder av livshendelsen dødsfall og arv, Digdir.
Kontakter
PresseDigitaliseringsdirektoratet
Tel:400 33 199presse@digdir.noLenker
Følg pressemeldinger fra Digitaliseringsdirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Digitaliseringsdirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Digitaliseringsdirektoratet
Prosjektet «Mitt liv, mitt ansvar» får Digitaliseringsprisen 202511.6.2025 19:57:02 CEST | Pressemelding
Flere kommuner og Akershus Universitetssykehus vant Digitaliseringsprisen 2025 for sin innsats med digitalisering av oppfølging for kronisk syke pasienter.
Presseinvitasjon til Digitaliseringskonferansen 11. og 12. juni3.6.2025 15:33:01 CEST | Presseinvitasjon
Digitaliseringskonferansen 11. og 12. juni har et innholdsrikt program som topper tidligere konferanser, med debatter, lansering og direktesendt pressekonferanse.
Disse tre skal kjempe om Digitaliseringsprisen28.5.2025 15:14:35 CEST | Pressemelding
Juryen har nå valgt ut tre finalister til Digitaliseringsprisen. Deltakere på Digitaliseringskonferansen får nå makten i sin hånd, og skal stemme frem en vinner 11. juni. Blir det Politiet eller Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse? Eller blir det kommunene Ullensaker, Gjerdrum, Nes, Eidsvoll, Hurdal, Nannestad, Aurskog-Høland, Nordre-Follo, Frogn, Nes, Nesodden, og Akershus universitetssykehus (Ahus)?
Eksplosjon i digitale nabovarsler17.2.2021 16:36:21 CET | Pressemelding
Drøyt to år etter at det ble mulig å sende nabovarsler i byggesaker digitalt, er over én million nabovarsler sendt via Altinn. Samfunnet sparer hundrevis av millioner kroner årlig.
Unik sommerjobb for studenter innen digitalisering11.2.2021 20:56:01 CET | Pressemelding
Tenk deg å bruke sommeren på å løse Norges digitaliseringsutfordringer. Det får 8-10 studenter mulighet til i år gjennom initiativet DigiHelgeland Sommercamp. En bedre kickstart på karrieren skal man lete lenge etter!
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom