Testes på E18 i Bærum: Ny sement kan endre anleggsbransjen
En ny type sement kan gjøre store kutt i utslippene av klimagasser fra anleggsbransjen. Nå blir den for første gang i verden testet ut i Høviktunnelen på E18 i Bærum.

- Det ser bra ut, sier byggeleder for Høviktunnelen, Bjørn Dokken, i Statens vegvesen.
- Veldig bra, sier ingeniørgeolog Anniken Hagen i Skanska.
De følger det det unike arbeidet med å vannsikre Høviktunnelen sammen seniorforsker Helene Strømsvik i Sintef og ansatte i Master Builder Solutions.
Det er mye grunnvann i berget over og rundt dem 2000 meter lange tunnelen. E18 inn mot Oslo er en av Norges mest trafikkerte veger. Den nye motorvegen åpner i 2028. Kravene til innsig av vann er strenge med halvannen liter på 100 meter i hvert tunnelløp.
- Hvis ikke jobben blir gjort skikkelig kan det føre til setninger i fjellet, og skader på bygninger over tunnelen, sier Dokken.
Slagg kan bli en slager
Sement og stål er to av verstingene som fører til mest utslipp av CO2 fra byggeindustrien. Det er svært energikrevende å brenne kalk i produksjon av sement. De siste tre årene har forskere fra Sintef utviklet en ny type injeksjonssement hvor 20 prosent av kalksementen er erstattet med finknust grønn slaggstein. Det gir 20 prosent mindre CO2 utslipp. Slik kan slagg bli en slager.
Den såkalte Silica Green Stone (SiGS) er restavfall fra produksjon av siliokomangan. Denne er viktig i produksjon av stål. Eramet produserer et fjell av SiGS på 150 tusen tonn hvert år. Selskapet leverer manganlegeringer til den globale stålindustrien.
Til nå har den grønne slaggsteinen vært tilnærmet verdiløs. Nå kan steinen bli viktig i det arbeidet med å kutte klimagassutslipp. Det er nok SiGS til å benytte som erstatter i hele produksjonen av tradisjonell injeksjonssement i Norge.
Gamechanger i klimaarbeidet
- SiGS sementen kan bli en gamechanger i arbeidet med kutte klimagassutslippene fra anleggsplasser verden over, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.
Norges største landbaserte byggherre planlegger å bygge og oppgradere flere ti-talls kilometer tunneler de neste 10-15 årene. Da er det behov for sement og betong. Mye sement og betong.
Hvis Statens vegvesen og andre byggherrer som Bane Nor, Nye veier og fylkeskommunene kan erstatte en del av den tradisjonelle kalksementen med den nye betongen vil det bety store kutt i CO2 utslippene.
Testet 55 ulike sementgrøter
I laboratoriet til Sintef i Trondheim har Strømsvik sammen med andre forskerne i forkant prøvd seg fram til egnet resept for injeksjonsmasse med 55 ulike blandinger.
- Vi har produsert 50 tonn SiGSgs-sement, som vi skal bruke Høviktunnelen, sier Strømsvik.
Forsøkene i Høviktunnelen er en del Grønn Platform-prosjektet «Bærekraftig verdikjede og materialbruk i vegbygging» Dette er et samarbeidsprosjekt hvor Nye veier og Statens vegvesen er med som byggherrer. NTNU, SINTEF og Universitet i Agder deltar også, sammen med flere representanter fra industrien. Nye veier leder prosjektet. Et av de viktigste målene å gjennomføre minimum 10 piloter innenfor vegbygging, med fokus på sirkulær ressursbruk og redusert CO2.
Penger å spare
- Vil den nye sementen være dyrere å produsere enn tradisjonell sement?
- Nei, bør være noe rimeligere da SiGS er en betydelig billigere ressurs enn sement.
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn DokkenByggeleder tunnel, E103 Strand-RamstadslettaStatens vegvesen, E18 Vestkorridoren
Tel:91855358bjorn.dokken@vegvesen.noBilder



Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Fortsetter å luke ut trafikkfarlige kjøretøy9.7.2025 09:52:48 CEST | Pressemelding
- Tilstanden på kjøretøyene som ferdes på veien blir stadig bedre, men kontrollene våre viser at vi fremdeles har en jobb å gjøre for at trafikantene skal være så trygge som mulig.
Mjøsbrua på E6 vil være nattestengt fram til 18. juli8.7.2025 14:48:51 CEST | Pressemelding
Arbeidet i Moelvtunnelen på E6 i Innlandet er forsinket. Dermed vil tunnelen og også Mjøsbrua være nattestengt en ekstra uke.
Parkeringskaos: Innfører strengere regler i Lofoten og på Stegastein4.7.2025 12:20:27 CEST | Pressemelding
Fra midten av juli tester Statens vegvesen ved Nasjonale turistveger om strengere parkeringsregler kan løse flokene med camping og parkering i Lofoten og på Stegastein på Aurlandsfjellet.
Må asfaltere E16 Dysterud–Sandnesmoen også på søndag3.7.2025 13:41:21 CEST | Pressemelding
Asfalteringen på E16 i Sør-Odal er godt i gang, men været har gjort at det også blir asfaltering førstkommende søndag.
Bruk sommeren til å øvelseskjøre3.7.2025 09:06:48 CEST | Pressemelding
Øvelseskjøring gir bedre sjåfører og fører til at flere består teoriprøven og oppkjøring første gang de prøver.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom