Byggmakker har gjennomført Plastløftet 2025
Byggmakker har de siste årene satset på reduksjon av plast, spesielt i sortimentet for egne merkevarer. Det har handlet om å redusere forbruket av plast og omlegging fra jomfruelig plast til resirkulert og gjenvinnbar plast, hvor de har prioritert produktkategorier med store volum.

– Malingsspann er blant produktkategoriene som har mye emballasje og dermed stort potensiale for plastreduksjon. Nå er emballasjen i Byggmakkers egeneide sortiment, Cello, byttet ut med resirkulert plast. Vi har hatt en positiv omsetningsutvikling innen denne kategorien, og er stolte av at vi med det også reduserer plastforbruket vårt i takt med dette, sier Åge Randen, Produktsjef Egne Merkevarer i Kesko Norge.
Byggmakker har jobbet aktivt med å redusere plastbruken, spesielt innen emballasje på egne merkevarer. Arbeidet førte til at selskapet gjennomførte Plastløftet for andre året på rad. Totalt ble det fjernet i overkant av 4,6 tonn plast i emballasjen for egne merkevarer i løpet av 2024.
Plastløftet er et initiativ i regi av Grønn Punkt Norge. Målet er å bidra til en mer sirkulær plastøkonomi ved å øke bruken av resirkulert plast og unngå unødvendig bruk av plast. Plastløftet skal også hjelpe norske bedrifter til å nå EUs nye mål for 2025/2030.
Byggmakker jobber med bærekraft i flere ledd av sin virksomhet. I 2023 ble de medlem av Handelens Miljøfond for å bidra i deres arbeid med å redusere Norges plastposeforbruk, fjerne plastforsøpling og øke plastgjenvinningen. Som en forlengelse av dette har de innført plastposer i salget som er laget av 80% resirkulert plast og laget i plast som kan gjenvinnes. Dette reduserer forbruket av jomfruelig plast med 2,6 tonn.
I årene fremover fortsetter arbeidet med plastreduksjon, og Byggmakker går for et nye plastløft.
– Vi fortsetter arbeidet med å justere for plastbruk i emballasjen på egne merkevarer og vil samarbeide tett med våre leverandører for å finne nye og innovative løsninger for å redusere vår miljøpåvirkning, sier Hans Joachim Motzfeldt, Miljø- og bærekraftsansvarlig i Kesko Norge.
Nøkkelord
Kontakter
Susanne DahlKommunikasjonssjef Kesko Norge (Byggmakker og Onninen)
susanne.dahl@onninen.comBilder


Følg pressemeldinger fra Kesko
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kesko på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kesko
Per Ivar Harila blir ny landssjef i Kesko Norge3.12.2025 12:00:00 CET | Pressemelding
Per Ivar Harila er utnevnt til landssjef for Kesko Norge og medlem av ledergruppen i Keskos divisjon for bygg- og teknisk handel fra 1. januar 2026. I denne rollen vil han også fungere som administrerende direktør for Byggmakker Handel AS og Onninen AS.
Byggmakker styrker profftilbudet i Innlandet – åpner regionalt kundesenter7.11.2025 09:36:45 CET | Pressemelding
Torsdag 6. november åpnet Byggmakker et nytt regionalt kundesenter for proffmarkedet i Innlandet. Satsningen skal forenkle hverdagen til kundene, med raskere responstid, tettere oppfølging og enda bedre tilgjengelighet.
Stabil salgsutvikling for Byggmakker og Onninen i Norge til tross for et utfordrende marked30.10.2025 11:40:23 CET | Pressemelding
I Kesko Group utgjorde nettoomsetningen i tredje kvartal 3,227 millioner euro, en økning på 6,6 % sammenlignet med året før og 3,5 % i sammenlignbare termer. I divisjonen for bygg- og teknisk handel økte nettoomsetningen til 1,234 millioner euro, med et sammenlignbart driftsresultat på 71.7 millioner euro. I Norge leverte Byggmakker en nettoomsetning på 134,4 millioner euro og Onninen en nettoomsetning på 117,3 millioner euro i tredje kvartal.
Ny ledelse gir ny driv: Byggmakker satser sterkt i Øvre Telemark10.9.2025 13:13:51 CEST | Pressemelding
Ny energi og lokal styrke er tilført Byggmakker Bø og Seljord. Med Bjørnar Lunden som ny varehussjef for Byggmakker Bø og Seljord, og Ole Ivar Schia som proffselger i Bø, er det lagt et solid fundament for videre vekst og utvikling.
Stabil salgsutvikling for Byggmakker og Onninen22.7.2025 13:52:47 CEST | Pressemelding
Kesko Group rapporterer en økning i nettoomsetningen på 3,1% i andre kvartal 2025, til totalt 3,189 millioner euro. I divisjonen for bygg- og teknisk handel økte nettoomsetningen til €1,237 millioner, med et sammenlignbart driftsresultat på €51 millioner. Byggmakker og Onninen i Norge leverte en samlet nettoomsetning på €269 millioner i kvartalet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom