Kesko

Byggmakker har gjennomført Plastløftet 2025

Del

Byggmakker har de siste årene satset på reduksjon av plast, spesielt i sortimentet for egne merkevarer. Det har handlet om å redusere forbruket av plast og omlegging fra jomfruelig plast til resirkulert og gjenvinnbar plast, hvor de har prioritert produktkategorier med store volum.

Åge Randen, Produktsjef Egne Merkevarer i Kesko Norge og Hans Joachim Motzfeldt, Miljø- og bærekraftsansvarlig i Kesko Norge.
Åge Randen, Produktsjef Egne Merkevarer i Kesko Norge og Hans Joachim Motzfeldt, Miljø- og bærekraftsansvarlig i Kesko Norge.

– Malingsspann er blant produktkategoriene som har mye emballasje og dermed stort potensiale for plastreduksjon. Nå er emballasjen i Byggmakkers egeneide sortiment, Cello, byttet ut med resirkulert plast. Vi har hatt en positiv omsetningsutvikling innen denne kategorien, og er stolte av at vi med det også reduserer plastforbruket vårt i takt med dette, sier Åge Randen, Produktsjef Egne Merkevarer i Kesko Norge.

Byggmakker har jobbet aktivt med å redusere plastbruken, spesielt innen emballasje på egne merkevarer. Arbeidet førte til at selskapet gjennomførte Plastløftet for andre året på rad. Totalt ble det fjernet i overkant av 4,6 tonn plast i emballasjen for egne merkevarer i løpet av 2024.

Plastløftet er et initiativ i regi av Grønn Punkt Norge. Målet er å bidra til en mer sirkulær plastøkonomi ved å øke bruken av resirkulert plast og unngå unødvendig bruk av plast. Plastløftet skal også hjelpe norske bedrifter til å nå EUs nye mål for 2025/2030.

Byggmakker jobber med bærekraft i flere ledd av sin virksomhet. I 2023 ble de medlem av Handelens Miljøfond for å bidra i deres arbeid med å redusere Norges plastposeforbruk, fjerne plastforsøpling og øke plastgjenvinningen. Som en forlengelse av dette har de innført plastposer i salget som er laget av 80% resirkulert plast og laget i plast som kan gjenvinnes. Dette reduserer forbruket av jomfruelig plast med 2,6 tonn.  

I årene fremover fortsetter arbeidet med plastreduksjon, og Byggmakker går for et nye plastløft.

– Vi fortsetter arbeidet med å justere for plastbruk i emballasjen på egne merkevarer og vil samarbeide tett med våre leverandører for å finne nye og innovative løsninger for å redusere vår miljøpåvirkning, sier Hans Joachim Motzfeldt, Miljø- og bærekraftsansvarlig i Kesko Norge.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Åge Randen, Produktsjef Egne Merkevarer i Kesko Norge og Hans Joachim Motzfeldt, Miljø- og bærekraftsansvarlig i Kesko Norge.
Åge Randen, Produktsjef Egne Merkevarer i Kesko Norge og Hans Joachim Motzfeldt, Miljø- og bærekraftsansvarlig i Kesko Norge.
Last ned bilde
Plastløftet 2025
Plastløftet 2025
Grønn Punkt Norge Grønn Punkt Norge
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Kesko

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kesko på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kesko

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye