SpareBank 1 Østlandet

Folk tier om svindel – kun halvparten melder ifra

Del

Ferske tall viser at mange nøler med å kontakte banken når de blir svindlet. Det kan gi svindlerne et ufortjent forsprang.

Svindeljeger Erik Bjerkaas
Svindeljeger Erik Bjerkaas SpareBank 1 Østlandet

Vår og sommer er høytid for å rydde på loft og i kjellere. Svindel på bruktmarkedet er dessverre utbredt og skaper store problemer for mange. Å kontakte banken raskt kan være avgjørende for å unngå store tap. Likevel viser ferske tall at mange nøler med å ta kontakt. Færre enn halvparten av de som rapporterer å ha blitt svindlet, kontakter banken sin når svindelen oppdages. 

Dette tallet burde vært høyere mener svindeljeger i SpareBank 1 Østlandet, Erik Bjerkaas.  

- Tid er en viktig faktor når vi snakker om svindel. Jo raskere kundene tar kontakt med banken sin, dess større er sannsynligheten for å redde tilbake pengene, sier Bjerkaas. 

Det er uvisst hvorfor så mange ikke tar kontakt med banken, men i samme undersøkelse* svarer 68 prosent av de som var blitt svindlet at de følte seg lurt og naive. Skam kan derfor være en årsak til at så mange avstår fra å handle.   

Bjerkaas oppfordrer folk til å tenke pragmatisk i slike situasjoner. 

- Ikke dvel og analyser situasjonen alene. Ta kontakt så fort du mistenker at noe er feil. Både kunden og banken stiller sterkere i kampen mot svindlerne dersom vi håndterer saken hurtig. 

Svindlerne utnytter din gode gjerning 

Bjerkaas forteller at det finnes utallige svindelmetoder, men en metode som er svært aktuell er såkalt “Helt hjem-svindel".     

Både kjøpere og selgere på det digitale bruktmarkedet kan oppleve å bli svindlet ved bruk av falske Helt hjem og Fiks ferdig nettsider.   

Svindelen fungerer ved at du som kjøper/selger får tilsendt lenke til en falsk Helt hjem eller Fiks ferdig-nettside hvor du blir bedt om å legge inn personlig informasjon. 

- I denne typen svindel blir du lurt bort fra autoriserte nettsteder/applikasjoner som Finn og Tise, og over på svindlernes nettløsninger. Sidene er ofte gode kopier og kan se ekte og reelle ut for et utrent øye, sier Bjerkaas.  

Her blir du bedt om å legge inn navn, adresse, kortinformasjon, og deretter bekrefte med BankID for å gjennomføre handelen. Samtidig sitter svindlerne og følger med på hva du taster inn og bruker informasjonen til å tappe kontoen din for penger. 

- Ved rask kontakt med banken er det noen ganger mulig å ta innersvingen på svindlerne, men det fordrer at kundene agerer kjapt. Samtidig er det viktig å anmelde svindel til politiet. De trenger oversikt og innsikt i all type svindelaktivitet, sier Bjerkaas. 

Innen utgangen av august lanserer dessuten Politiet en ny mulighet på nettsidene sine, hvor privatpersoner kan melde ifra om svindel. Her skal alle kunne laste opp skjermbilder av svindelmeldinger, falske nettsider og annen dokumentasjon som kan være viktig for Politiets etterforskning. Dataene vil samles i en egen database og bli brukt i analyse. Målet er å kunne se sammenhenger mellom sakene slik at det i større grad blir mulig å identifisere aktørene bak svindelen.  

Hvordan unngå å bli lurt?  

Erik Bjerkaas har gode råd til deg som kjøper og selger på nett:    

  1. Ikke klikk på lenker du får tilsendt. Hold deg i løsningen du bruker og benytt deg av de tradisjonelle betalingsmåtene som nettstedet/applikasjonen tilbyr. 

  1. Sjekk nettstedadressen (URLen) Ser den mistenkelig ut? Er adressen unormalt lang? Staves nettstedets navn riktig? Har nettstedet .no-adresse? 

  1. Ikke godkjenn betalinger eller påloggingsprosesser som du ikke har startet selv. 

  1. Les gode råd for trygg handel og hold deg oppdatert på aktuelle svindelmetoder. Både Tise og Finn har publisert råd om trygg handel på sine plattformer/nettsider.  

  1. Aldri oppgi kontoinformasjon eller BankID-passord til noen, uansett hvem som ber om det. Verken Politiet eller banken vil be deg om å oppgi dette per e-post, sms eller telefon. 

*Undersøkelsen er gjennomført av Respons analyse på vegne av SpareBank 1 i perioden 2/4-25 til 8/4-25. Undersøkelsen er gjennomført blant 1000 respondenter fra hele landet, i alder 18 og 85 år.  

Kontakter

Om SpareBank 1 Østlandet

SpareBank 1 Østlandet er landets fjerde største sparebankkonsern med over 1 300 kompetente og stolte medarbeidere. Gjennom snart 180 år har vi bygget en solid markedsposisjon på Østlandet ved å være tilgjengelige og yte kreditt og andre tjenester til personer, bedrifter og offentlig sektor i bygd og by. Vi har i dag 41 kontorer spredt rundt om i Oslo, Akershus, Innlandet og nedre Buskerud. Gjennom våre datterselskaper og SpareBank 1-alliansens produktselskaper er vi et komplett finanshus for våre person- og bedriftskunder. Vi er et børsnotert og selvstendig finanskonsern med dype røtter på Østlandet og hovedkontor i Hamar. Banken har bidratt til verdiskaping i markedsområdet gjennom flere generasjoner.

Følg pressemeldinger fra SpareBank 1 Østlandet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SpareBank 1 Østlandet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra SpareBank 1 Østlandet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye