NAF

Én av to synes lading tar for lang tid på ferieturen

Del

Selv om elbiler lader raskere enn før, er det mange som mener at det tar for lang tid. Særlig de som aldri har prøvd. – Dette er overraskende når vi ser hvor mye ladetiden er kuttet med i våre store elbiltester, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Forvarming av batteriet før lading er gull  I tillegg til at selve ladeteknologien har blitt bedre er det særlig én viktig ting de fleste bilene har fått som utstyr, nemlig forvarming av batteriet før lading.
Forvarming av batteriet før lading er gull  I tillegg til at selve ladeteknologien har blitt bedre er det særlig én viktig ting de fleste bilene har fått som utstyr, nemlig forvarming av batteriet før lading. NAF/Motor

I snitt tok det 45 minutter å lade elbilene fra 10 til 80 prosent i den første av NAF og Motors store elbiltester sommeren 2020. Tilsvarende tall i fjor sommer var 30 minutter.  

– Ladetiden har gått ned med et kvarter på noen få år. I tillegg er batteriene på dagens elbiler langt større enn det de fleste bilene hadde i testen i 2020, sier Sødal.  

Selv med raskere ladetider mener altså halvparten av de spurte i NAFs elbilmonitor at lading på langtur tar for lang tid. Skepsisen er størst blant de som ikke eier elbil, hvor nær seks av ti har et inntrykk av at det tar for lang tid å lade på langtur. Blant de som allerede eier en elbil er det 4 av 10 som mener at lading er en langtekkelig greie.  

– En del av de som svarte har nok noen år gamle biler, men for de som har biler som er relativt nye er ladingen unnagjort innen familien har gått på do og fått kjøpt seg noe mat og drikke, sier Nils Sødal. – Ladetiden har stupt de siste årene, men inntrykket av at du må ha god tid for å bruke elbil på langtur sitter igjen, fortsetter han.  

Forvarming av batteriet før lading er gull 

I tillegg til at selve ladeteknologien har blitt bedre er det særlig én viktig ting de fleste bilene har fått som utstyr, nemlig forvarming av batteriet før lading.  

– Forvarming er gull uansett årstid, sier Sødal.  – Hvis bilen har forvarming bør du alltid bruke det før lading. Om vinteren er det spesielt viktig. I testen vi kjørte i januar i år klarte alle bilene med forvarming ladetiden som er oppgitt i reklamen. De få som ikke hadde forvarming brukte lang tid i kulda, avslutter NAF-rådgiveren.  

Tabell 

Lading på langtur tar for lang tid. - Vurder disse påstandene om elbil: 

TOTAL 

Eier elbil 

Eier ikke elbil 

Helt uenig 

7% 

15% 

3% 

Delvis uenig 

14% 

22% 

10% 

Verken eller 

27% 

22% 

30% 

Delvis enig 

30% 

28% 

30% 

Helt enig 

22% 

12% 

27% 

TOTAL 

100% 

100% 

100% 

KILDE: NAFs trafikantbarometer gjennomført av Norstat i desember 2024. Landsrepresentativt utvalg med 1531 respondenter. Av disse eier 549 elbil og 982 eier ikke elbil.  

Nøkkelord

Kontakter

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye