Avinor

Første kvartal 2025: Styrket inntjening og økt trafikk

Del

-Den styrkede inntjeningen er drevet av trafikkvekst, justerte lufthavnavgifter og en forbedret driftsmargin gjennom stram kostnadsstyring og klar inntektsagenda, sier konsernsjef Abraham Foss i Avinor.

Øystein Løwer/Avinor

Konsernets inntjening ble forbedret i første kvartal 2025 sammenlignet med første kvartal 2024. Justering av lufthavnavgiftene med virkning fra februar 2025 har gitt høyere avgiftsinntekter. I tillegg bidrar både en trafikkvekst på 6,0 prosent og økte inntekter per passasjer positivt.

Totale driftskostnader i kvartalet utgjorde 2 215 millioner kroner, som gir en underliggende økning på 4,9 prosent (justert for andre kostnader). Dette forklares hovedsakelig av generell pris- og lønnsvekst, men delvis også av økt trafikkaktivitet.  Samlede driftsinntekter i kvartalet utgjorde 2 904 millioner kroner som representerer en underliggende vekst på 16 prosent (justert for andre inntekter). Resultatet for første kvartal 2025 inkluderer andre poster med positiv resultateffekt på netto 8 millioner kroner sammenlignet med netto 68 millioner kroner i negativ resultateffekt første kvartal 2024. 

Avinor arbeider kontinuerlig med å tilpasse kostnadene til den løpende driften. En betydelig del av konsernets kostnadsbase er imidlertid relativt fast og nødvendig for å opprettholde sikker og stabil drift som forutsatt i samfunnsoppdraget, samt for å utføre myndighetspålagte oppgaver. Konsernets justerte EBITDA for første kvartal 2025 var 689 millioner kroner, som er en økning på 299 millioner kroner i forhold til første kvartal 2024.

Det er fortsatt dialog med Samferdselsdepartementet om videre oppfølgning av tilrådningene fra KPMG i den uavhengige selskapsgjennomgangen gjennomført i 2024. Dette omfatter blant annet hvilket handlingsrom Avinor skal ha for å optimalisere egen drift og kontantstrøm, finansiering av oppgaver som Avinor utfører for andre sektorer, samt kapitalstruktur og utbyttepolitikk. 

Trafikken øker

11,4 millioner passasjerer reiste via Avinors lufthavner i første kvartal 2025, en økning på 6,0 prosent sammenlignet med første kvartal 2024.

Veksten i innenlands og utenlandstrafikken var på henholdsvis 5,4 og 6,8 prosent.

Utenlandstrafikken utgjorde 38,8 prosent av det samlede antall passasjerer i første kvartal 2025, mot 38,5 prosent i samme kvartal året før. 

Den største økningen kommer på regionale lufthavner, med Tromsø som driver. Oslo lufthavn opplever en økning på 5,2 prosent fra samme kvartal i fjor, mens Stavanger lufthavn har den svakeste utviklingen med kun 0,6 prosent vekst. Trondheim vokser mest av de fire store, med 5,8 prosent.

Avinor forventer en moderat trafikkvekst opp mot 57 millioner passasjerer i 2031. Utenlandsk passasjertrafikk til Norge forventes å ha god vekst, mens innenrikstrafikken flater ut. Nye reisemønstre og nye kundegrupper påvirker Avinors kommersielle inntekter og stiller endrede krav til servicetilbudet på lufthavnene. Avinors trafikk- og kommersielle inntekter er eksponert for endringer i trafikkvolum drevet av både redusert tilbud fra flyselskapene og redusert etterspørsel etter flyreiser fra markedet. Trafikk- og finansielle prognoser tar etter beste evne hensyn til nevnte markedsutsikter.

Flere store investeringsprosjekter

Det er tett oppfølging og kontinuerlig fokus på prioritering av prosjektporteføljen. Avinor står i en stor endringsagenda med flere store pågående investeringsprosjekter. Særlig investeringer til oppgradering av bagasjehåndteringsanlegg på Oslo lufthavn og myndighetspålagte prosjekter knyttet til fornyelse av systemer for kontroll og overvåkning av luftrom bidrar til høye investeringer.  I tillegg pågår de to store byggeprosjektene av nye lufthavner i Bodø og Mo i Rana, samt oppgraderinger av lufthavnene Tromsø, Evenes og Andøya.

Den endrede sikkerhetspolitiske situasjonen med nye krav til det nasjonale totalforsvaret generelt, og det norske Forsvaret spesielt, kan medføre løpende premissendringer som representerer risiko for økte kostnader på utbyggingsprosjektene som har grensesnitt mot Forsvaret.

Nøkkelord

Kontakter

Pressetelefon (ikke SMS)Kun til bruk for journalister.

Vi svarer ut mediehenvendelser mellom 08.00-17.00 med mindre det inntreffer større hendelser. For generelle henvendelser ber vi om at det sendes e-post. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.

Tel:+47 918 15 614presse@avinor.no

Dokumenter

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye