Agder-skoler blir arena for Amedias ung-prosjekt
Amedia har valgt Agder som arena for «Ungt medborgerskap», et prosjekt som
skal få unge til å bli mer kritiske og samfunnsbevisste.

11.000 elever i de videregående skolene i Agder får tilbud om ulike aktiviteter som
skal bidra til at unge blir tryggere på egne meninger og til å skille mellom ekte og
falske nyheter.
– Vi opplever et dramatisk fall i de unges interesse for å lese redaktørstyrte medier.
Undersøkelser viser også at flere unge vegrer seg for å si sin mening i frykt for å bli
hengt ut i sosiale medier. Dette utfordrer demokratiet vårt, og som mediekonsern
kjenner Amedia et ansvar for å gjøre noe, sier Ingrid Skogrand, konserndirektør for
nyhetsmedier.
Amedia har allerede annonsert at de fra høsten 2025 tilbyr alle unge mellom 15 og
20 år i hele landet gratis tilgang til alle sine nettaviser.
Prosjektet «Ungt medborgerskap» blir i første omgang lansert som en treårig pilot i
Agder med tiltak rettet mot de videregående skolene. Basert på erfaringer som
gjøres, er ambisjonen å rulle det ut nasjonalt.
Det er nært samarbeid med de videregående skolene i Agder som skal sikre gode
resultater. Temaet demokrati og medborgerskap er allerede nedfelt i skolenes
læreplaner. Gjennom ulike tiltak skal prosjektet støtte skolenes arbeid med dette
temaet.
– Vi utvikler digitalt læringsverktøy som lærere kan laste ned og bruke i
undervisningen. Vi vil også tilby foredragsholdere og instruktører som kan gi de unge
inspirasjon til å bli mer kritiske og samfunnsbevisste medborgere, sier leder for
prosjektet, Gunnar Stavrum, som til daglig er direktør og sjefredaktør i Nettavisen.
En digital, redaktørstyrt skoleavis som bygges på samme plattform som Amedias
øvrige nettaviser, blir lansert før skolestart 15. august.
– Skoleavisa blir en lavterskel arena hvor de unge kan få øve seg på å skrive
debattinnlegg og nyhetssaker, i samarbeid med lærere og redaksjonen, sier redaktør
Eirik Vigsnes.
«Ungt medborgerskap» er finansiert av Amediastiftelsen, Sparebankstiftelsen
Sparebanken Sør, Kavlifondet og Sør-fondet, gavestiftelsen fra Sparebanken Norge.
Kontakter
Ingrid Skogrand, konserndirektør nyhetsmedier i Amedia
Telefon: 951 34 674 Epost: ingrid.skogrand@amedia
Gunnar Stavrum, prosjektleder for ungt medborgerskap
Telefon: 905 57 768 Epost: gunnar.stavrum@amedia.no
Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Edvard Muli Langen blir redaktør i Lierposten11.7.2025 13:32:59 CEST | Pressemelding
Edvard Muli Langen er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i Lierposten. Fra før har han tilsvarende rolle i Eikerbladet, Sande Avis og Svelviksposten, og blir dermed ansvarlig for alle de fire lokalavisene Amedia eier i Drammensområdet.
Amedia blir medeier i Slipper3.7.2025 10:00:50 CEST | Pressemelding
Amedia kjøper seg inn i det norske teknologiselskapet Slipper, som har utviklet en app for automatisk sammenligning og bytte av strømavtaler.
Kristine Bentestuen Ludvigsen blir ny redaktør i Hadeland27.6.2025 11:56:06 CEST | Pressemelding
Kristine Bentestuen Ludvigsen (33) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisa Hadeland på Gran. Hun har vært konstituert i stillingen siden februar, og tiltrer nå permanent.
Vekst for Amedia i 202425.6.2025 12:00:04 CEST | Pressemelding
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom