BankID styrker kampen mot svindel
I fjor stanset bankene og BankID svindel for 3 milliarder kroner. – BankID har en unik mulighet til å avdekke og forhindre svindel på tvers av sektorer, og det må vi som samfunn utnytte enda bedre, sier Øyvind Westby Brekke, leder for Stø AS.

Ifølge finanstilsynets ferske ROS-analyse forhindret finansnæringen og BankID svindel i størrelsesorden 3 milliarder kroner i 2024. Dette representerer en økning på 43 prosent i forhold til året før. Utviklingen skyldes kontinuerlig arbeid med nye tiltak for å bekjempe svindel, men også en økende aktivitet fra kriminelle.
Økt sikkerhet med ny teknologi
Stø har nylig gjort en betydelig investering i et nytt og mer moderne antisvindelsystem i BankID. Ny teknologi og maskinlæring vil forbedre evnen til å identifisere trender og mønstre på tvers av nettsteder, og dermed stoppe flere svindeltransaksjoner før de gjennomføres.
For å maksimere effekten av det nye antisvindelsystemet, er det nødvendig at alle aktører som kjemper mot svindel kan dele relevant informasjon med hverandre, uten å bryte personvernregler. Dette inkluderer finansnæringen, Stø AS, teleoperatører, offentlig sektor og politiet.
– Justisdepartementet har nylig sendt på høring et forslag som klargjør politiets adgang til å dele opplysninger med banker, men forslaget går ikke langt nok. Vi mener at politiet også må kunne dele opplysninger med eID-tilbydere for å gi oss evnen til å analysere bruksmønstre og forhindre kriminalitet på tvers av tjenester og sektorer, sier Brekke.
En viktig utredning rundt personvern og datadeling mellom tjenesteleverandørene og BankID skjer i disse dager i den regulatoriske sandkassen i regi av Finanstilsynet og Datatilsynet. Sandkassen utforsker mulighetene for økt informasjonsdeling for å bekjempe økonomisk kriminalitet og identifisere hindringer i regelverket.
– Det er viktig at regjeringen raskt følger opp erfaringene fra sandkassen med nødvendige regelverksendringer slik at vi stanser de digitale ranerne av offentlige og private midler, sier Brekke.
Førstelinjeforsvaret styrkes
Økt informasjonsdeling og innsikt fra antisvindelsystemet vil også styrke førstelinjeforsvaret ved at BankID-appen kan brukes til å kommunisere mer med sluttbrukerne. Dette kan inkludere informasjon om konteksten for en transaksjon som er i ferd med å gjennomføres, varsel om at BankID har blitt sperret, eller at transaksjoner har blitt avbrutt på grunn av mistanke om svindel.
– Jo mer av svindelen som kan stanses på vegne av kunden, desto bedre er det. Men også bedre informasjon til brukerne kan bidra til at flere stanser opp og avbryter før skaden har skjedd, sier Brekke.
Nøkkelord
Kontakter
Hege SteinslandPressesjef Stø
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@stoe.noOm oss
Stø AS, tidligere BankID BankAxept AS, står bak Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge, leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge, og andre verdiøkende tjenester som kjenn-din-kunde/antihvitvasking og Kontanttjenester i butikk.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nær 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
17. mai: Ny digitalrekord for BankAxept19.5.2025 13:21:51 CEST | Pressemelding
Nasjonaldagen ga ny rekord for BankAxept i digitale kanaler: Nesten 20 prosent var betalinger med mobilen.
Ina Porsholt Jensen ny kommunikasjonssjef i Stø15.5.2025 13:04:11 CEST | Pressemelding
– Det er fantastisk å bli en del av gjengen i Stø og få jobbe i et selskap i stor utvikling og med oppgaver som er viktige for samfunnet, sier Ina Porsholt Jensen.
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
Endelig Glemt-passord-funksjon i BankID7.4.2025 06:49:51 CEST | Pressemelding
Nå kan du lage nytt passord til BankID ved å skanne passet eller ID-kortet i BankID-appen. – Endelig har vi en trygg og enkel glemt-passord-funksjon i BankID, sier Øyvind Westby Brekke, leder for BankID BankAxept.
Coopay klar med BankAxept-betaling24.2.2025 07:35:15 CET | Pressemelding
Over en million Coop-medlemmer med Coopay kan nå betale med BankAxept-kortet. – Med BankAxept i Coopay blir det trygt og effektivt å betale, og det gjør at vi kan levere enda bedre medlemsnytte for kundene våre, sier Andreas Qvigstad, leder for finansielle tjenester og ID i Coop.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom