Teknologisk trøbbel for 4 av 10 ledere
Norske virksomheter drømmer om digital vekst, men mange snubler i eget systemkaos.

En ny undersøkelse viser at 44 prosent av norske ledere mener virksomheten deres har mange digitale systemer som ikke samhandler godt. Samtidig sier én av tre at de må gjøre store endringer i forretningsmodellen sin de neste fem årene.
– Dette er alarmerende tall. Når så mange vet at de står foran betydelig omstilling, men samtidig opererer med fragmenterte systemlandskap, har de et dårlig utgangspunkt for å lykkes, sier Petter Wersland, daglig leder i Columbus Norge.
Undersøkelsen er gjennomført av Norstat for Columbus. Den omfatter 503 ledere med beslutningsansvar i virksomheten de jobber i.
Dårlig integrasjon hemmer innovasjon
Wersland peker på at teknologiske silostrukturer ofte bremser både innovasjon og effektivitet.
– Dårlig integrasjon mellom forretningskritiske systemer gjør det vanskelig å hente ut sanntidsdata, automatisere prosesser og skalere nye tjenester. Når man samtidig planlegger omfattende endringer i forretningsmodell, blir dette en alvorlig svakhet, sier han.
Økosystemer flytter makt
Han understreker at digitalisering ikke bare handler om interne forbedringer, men om posisjonering datadrevne verdikjeder.
– Det handler ikke bare om din egen virksomhet. Hvis partnerne dine opererer i integrerte økosystemer og du fortsatt sitter fast i fragmenterte løsninger, vil du falle utenfor. Økt samhandling mellom systemer og aktører er avgjørende for å lykkes, sier Wersland.
– Mange ledere tror digitalisering handler om teknologiinvesteringer. Men de største verdiene ligger i evnen til å tenke helhetlig om dataflyt, samhandling og forretningsstrategi, avslutter Wersland.
Fakta fra undersøkelsen:
Gjennomført i april 2025 av Opinion/Norstat for Columbus Norge.
Et representativt utvalg av 503 næringslivsledere er intervjuet.
I hvilken grad er du enig eller uenig i følgende påstander om din egen virksomhet |
1 Helt uenig |
2 |
3 |
4 |
5 Helt enig |
Vet ikke |
Vår virksomhet har mange ulike digitale systemer som ikke prater godt sammen. |
8% |
19% |
26% |
21% |
23% |
3% |
Virksomheten jeg jobber i vil trolig måtte gjøre store endringer i forretningsmodellen vår de neste 3-5 årene. |
13% |
21% |
29% |
17% |
15% |
6% |
44 % av lederne svarer at virksomheten deres har mange ulike digitale systemer som ikke snakker godt sammen.
32 % sier virksomheten må gjøre store endringer i forretningsmodellen innen 3–5 år.
Kontakter
Maren SynnevågMarkedsdirektørMarked og Kommunikasjon Norge
Maren Synnevåg har bred erfaring innen kommunikasjon og merkevarebygging av selskaper. Synnevåg har vært journalist og har lang PR-erfaring
Bilder

Følg pressemeldinger fra Columbus Norway
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Columbus Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Columbus Norway
Høy digital selvtillit blant norske ledere19.5.2025 13:52:59 CEST | Pressemelding
1 av 3 ledere venter store endringer i egen virksomhet. Strategidirektør Espen Strømme Sahota i Columbus Norge mener mange ledere trolig overvurderer egen digitale kompetanse i omstillinger.
2 av 3 norske ledere prioriterer mangfold og inkludering15.5.2025 07:17:49 CEST | Pressemelding
64 prosent av norske næringslivsledere mener mangfold og inkludering fortsatt bør være en prioritet til tross for økende internasjonal kritikk.
Kvinnenettverket C/her fylles opp på rekordtid.5.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Norske kvinner strømmer til nytt kvinnenettverk innen teknologi. På bare noen dager, uten kostbar annonsering, er konsulenthuset Columbus´ nye kvinnenettverk C/her nesten fulltegnet.
Columbus og Felleskjøpet Agri inngår ny samarbeidsavtale21.11.2024 14:05:51 CET | Pressemelding
Felleskjøpet Agri fornyer samarbeidsavtalen med Columbus for å modernisere sine systemer og styrke sin evne til å støtte norske bønder. De tar dermed et stort skritt fremover i sin digitale utvikling.
Beatrice Silow blir ny Chief Marketing Officer i Columbus1.10.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Den 1. oktober 2024 vil Beatrice Silow tiltre rollen som Chief Marketing Officer (CMO) med globalt ansvar for selskapets markedsførings- og merkevarestrategi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom