Sosiale medier fjerner færre falske kontoer i Norge
Antall falske norske kontoer i sosiale medier fjernet av plattformene selv, ble kraftig redusert siste halvår i fjor, viser nye tall som Medietilsynet har gjennomgått. Meta oppgir fortsatt ikke tall for det norske markedet.

– Manglende rapportering gjør at offentligheten får et svært mangelfullt innblikk i hvordan de globale plattformene håndterer innhold som kan påvirke den offentlige debatten i Norge, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Som en oppfølging av EUs bransjenorm mot desinformasjon, skal de selskapene som har sluttet seg til normen, rapportere om ulike tiltak for å motvirke desinformasjon. Bransjenormen er utviklet i samarbeid mellom selskapene, Europakommisjonen og europeiske mediemyndigheter. Tilslutning er frivillig, men henger sammen med sosiale mediers forpliktelser i EU-forordningen om digitale tjenester (Digital Sevices Act; DSA) til å motvirke risikoer ved desinformasjon.
Medietilsynet har gjennomgått rapporteringen fra Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn og TikTok for andre halvår 2024.
TikTok fjernet færre kontoer i Norge andre halvår i fjor
Tallene for falske kontoer viser store variasjoner. TikTok fjernet knappe 93.000 falske norske kontoer andre halvår i 2024, en kraftig nedgang, fra over 300 000 i første halvår. Det er tilsvarende nedgang for de største sosiale medieplattformene i de 30 EØS-landene, fra 101 millioner falske kontoer til 32 millioner på ett år.. Dette til tross for at 2024 var et viktig valgår i Europa.
– Nedgangen er uventet, og kan ha sammenheng med høy grad av moderering i 2023 som en beredskap før valgene. Det kan ha vært mindre moderering fra plattformenes side i fjor, sier Velsand.
Rapporten for andre halvår i 2024 viser også at plattformene fjernet færre innlegg i EU- og EØS-området på grunn av brudd på retningslinjene om desinformasjon. Meta fjernet færre politiske annonser og annonser med desinformasjon i EU. TikTok merket kun 1500 innlegg i Norge som «ikke-verifisert» i andre halvår 2024, en halvering på et halvt år, og fjernet knappe 1 800 desinformasjonsinnlegg. LinkedIn og YouTube har trukket seg fra forpliktelsen om å rapportere fakta-merking av sitt innhold, mens Meta fortsatt ikke oppgir tall for det norske markedet.
– Medietilsynet er skuffet over at Meta ikke rapporterer om forhold i Norge, til tross for at Facebook er den mest brukte tjenesten i sosiale medier her i landet. Vi gjentar derfor oppfordringen til Meta om å være åpne om hva de gjør for å motvirke desinformasjon på sine plattformer i Norge, sier Velsand.
Samlet bilde av plattformenes rapportering
På Medietilsynets nettsider vises en oversikt over de globale plattformenes halvårige egenrapportering knyttet til bransjenormen mot desinformasjon fra og med første halvår 2023. Oversikten gir et samlet bilde av plattformenes rapportering når det gjelder omfanget av falske brukere, desinformasjonsinnlegg som er fjernet, samt innhold og annonser som er fakta-merket.
– Selv om bransjenormen er frivillig, og tallene ikke kan verifiseres av Medietilsynet, gir rapportene et nyttig innblikk i plattformenes moderering og risikoforebyggende tiltak over tid, sier Mari Velsand.
Fakta om bransjenormen mot desinformasjon
- Formålet med bransjenormen mot desinformasjon er å motvirke risikoer ved desinformasjon. I 2025 knyttes bransjenormen tettere sammen med EU-regelverket forordningen for digitale tjenester (DSA), som gir sosiale medier plikt til å motvirke negative effekter for offentlige samtalen og valg.
- Av de største sosiale medieplattformene har Facebook, Instagram, TikTok, YouTube og LinkedIn sluttet seg til bransjenormen, mens X trakk seg i 2023.
- Vurderinger av plattformenes etterlevelse av bransjenormen er tilgjengelig på Medietilsynets nettsider: https://www.medietilsynet.no/regelverk/internasjonale-reguleringer-for-digitale-tjenester/bransjenormen-mot-desinformasjon/ En visualisering av sosiale mediers rapporterte tall over tid er tilgjengelig her: https://www.medietilsynet.no/fakta/bransjenorm-desinformasjon/bransjenorm-desinfo-tall/
Nøkkelord
Kontakter
Mari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noBengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
To brudd på reklameregler i ny kontroll22.5.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler og strømmetjenester følger i hovedsak reglene om reklame, sponsing og produktplassering, konkluderer Medietilsynet etter en ny kontroll.
Medietilsynet opnar for innspel til vurdering av mediestøtteordningane13.5.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Bransjeaktørar og andre interessentar blir nå inviterte til å komme med innspel i samband med at Medietilsynet skal gå gjennom dei ulike ordningane for direkte mediestøtte.
Ny rapport fra Medietilsynet: Mange får med seg nyheter, men færre er på tradisjonelle plattformer6.5.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
De fleste følger med på nyheter, men færre bruker tradisjonelle plattformer i sitt daglige nyhetskonsum. Det viser Medietilsynets nye rapport om status for bruksmangfoldet.
Stian Barsnes-Simonsen blir ny kommunikasjonssjef i Medietilsynet24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Stian Barsnes-Simonsen (46) er ansatt som ny kommunikasjonssjef i Medietilsynet.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska16.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar desse dagane.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom