To brudd på reklameregler i ny kontroll
Norske tv-kanaler og strømmetjenester følger i hovedsak reglene om reklame, sponsing og produktplassering, konkluderer Medietilsynet etter en ny kontroll.

Hver vår og høst undersøker Medietilsynet om aktørene overholder reklameregelverket, og ser særlig på de populære tv-programmene. Denne våren er TV 2, TVNorge og VGTV kontrollert, i tillegg til boligkanalen Heim TV og Bergensavisens programsatsing Oppsig. Totalt er 16 programmer kontrollert, og to mindre brudd avdekket.
– Den positive trenden fra fjorårets kontroll fortsetter, og vi ser at tilbyderne også i år er flinke til å følge reglene for reklame, sponsing og produktplassering, sier avdelingsdirektør Hanne Sekkelsten i Medietilsynet.
Populære tv-programmer er kontrollert
I vårens kontroll er blant annet programene Spillet, Kokkeskolen med Truls og Hellstrøm, Kompani Lauritzen, Jon blir bonde, Først til verdens ende, Boligrådet og Oppsig kontrollert.
– Dette er et tilsyn vi har prioritert over lengre tid, og det ser ut til å gi resultater. Målet er å sikre at seerne ikke får mer reklame enn det som er tillatt, og at programmer med sponsing og produktplassering er tydelig merket, sier Sekkelsten.
Regelbruddene i vårkontrollen gjaldt for kort merking av produktplassering hos TV 2, og ett tilfelle av noe fremtredende produktplassering i Oppsig hos Bergensavisen. Begge tilfeller ble løst gjennom dialog og veiledning.
Lav bevissthet om produktplassering hos seerne
En undersøkelse Medietilsynet gjennomført tidligere i år, viste at bare fire av ti har lagt merke til at enkelte programmer på tv er merket med produktplassering.
– Det hjelper lite at reglene om merking av programmer med produktplassering følges hvis seerne ikke får det med seg. Derfor kommer vi til å gå i dialog med bransjen for å se på hvordan retningslinjene for merkingen kan gjøres tydeligere, sier Sekkelsten.
Flere regelendringer fra 1. mai
I år er det kommet flere regelendringer for norske kringkastere og strømmetjenester. Totalmengden reklame som kan sendes på tv på dagtid er den samme som før, men det åpnes for økt fleksibilitet til å plassere reklamen gjennom døgnet slik tv-kanalene selv ønsker.
Når det gjelder sponsing av programmer, legges det opp til at sponseplakater kan ha noe lengre varighet. Det gis også mulighet for at en tv-kanal eller en strømmetjeneste i sin helhet kan sponses, ikke bare programmene. Også slik sponsing må identifiseres tydelig.
Regelendringene innebærer videre at NRK og store kommersielle kringkastere og strømmetjenester får krav om å universelt utforme en enda større andel av sitt programinnhold. I tillegg kommer det krav også til mindre aktører, som tidligere ikke har hatt slike plikter.
Nøkkelord
Kontakter
Bengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noHanne Nistad Sekkelstendirektør for juridisk og regulatorisk avdeling
Tel:48076123hanne.sekkelsten@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet støtter økt aldersgrense og alderskontroll i sosiale medier7.7.2025 10:02:42 CEST | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens lovforslag om å øke aldersgrensen for sosiale medier til 15 år og å innføre en reell alderskontroll i disse tjenestene. – Vi vet at mange barn og unge eksponeres for skadelig påvirkning i sosiale medier, og derfor trengs det risikoreduserende tiltak, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
19 nominasjoner til Ibelin-prisen7.7.2025 07:50:00 CEST | Pressemelding
Fristen for å nominere kandidater til den første Ibelin-prisen – årets rollemodell innen gaming – er gått ut. 19 unge forbilder er nominert, og nå starter juryen sitt arbeid mot prisutdelingen i høst.
Medietilsynet får nytt tilsyns-ansvar når lov om digitale tjenester innføres i Norge2.7.2025 16:30:32 CEST | Pressemelding
Medietilsynet får ansvar for flere viktige tilsynsområder gjennom den nye loven om digitale tjenester, som regjeringen nå har sendt på høring. – At EUs forordning om digitale tjenester (DSA) nå blir innført i Norge, er et viktig skritt mot et tryggere internett, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Rekord-låge annonseinntekter for norske aviser i fjor27.6.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Annonseinntektene til norske aviser var på eit historisk lågt nivå i 2024, viser ein ny rapport frå Medietilsynet. Sett under eitt blei fjoråret nok eit svakt driftsøkonomisk år for avisene, sjølv om lønnsemda var noko betre enn året før.
TV 2 oppfylte alle krav som kommersiell allmennkringkastar i 202426.6.2025 06:50:01 CEST | Pressemelding
TV 2 løyste oppdraget som kommersiell allmennkringkastar i 2024 i tråd med krava, viser tilsynsrapporten frå Medietilsynet. Dette er det første året med den nye femårige avtalen mellom TV 2 og staten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom