To brudd på reklameregler i ny kontroll
Norske tv-kanaler og strømmetjenester følger i hovedsak reglene om reklame, sponsing og produktplassering, konkluderer Medietilsynet etter en ny kontroll.

Hver vår og høst undersøker Medietilsynet om aktørene overholder reklameregelverket, og ser særlig på de populære tv-programmene. Denne våren er TV 2, TVNorge og VGTV kontrollert, i tillegg til boligkanalen Heim TV og Bergensavisens programsatsing Oppsig. Totalt er 16 programmer kontrollert, og to mindre brudd avdekket.
– Den positive trenden fra fjorårets kontroll fortsetter, og vi ser at tilbyderne også i år er flinke til å følge reglene for reklame, sponsing og produktplassering, sier avdelingsdirektør Hanne Sekkelsten i Medietilsynet.
Populære tv-programmer er kontrollert
I vårens kontroll er blant annet programene Spillet, Kokkeskolen med Truls og Hellstrøm, Kompani Lauritzen, Jon blir bonde, Først til verdens ende, Boligrådet og Oppsig kontrollert.
– Dette er et tilsyn vi har prioritert over lengre tid, og det ser ut til å gi resultater. Målet er å sikre at seerne ikke får mer reklame enn det som er tillatt, og at programmer med sponsing og produktplassering er tydelig merket, sier Sekkelsten.
Regelbruddene i vårkontrollen gjaldt for kort merking av produktplassering hos TV 2, og ett tilfelle av noe fremtredende produktplassering i Oppsig hos Bergensavisen. Begge tilfeller ble løst gjennom dialog og veiledning.
Lav bevissthet om produktplassering hos seerne
En undersøkelse Medietilsynet gjennomført tidligere i år, viste at bare fire av ti har lagt merke til at enkelte programmer på tv er merket med produktplassering.
– Det hjelper lite at reglene om merking av programmer med produktplassering følges hvis seerne ikke får det med seg. Derfor kommer vi til å gå i dialog med bransjen for å se på hvordan retningslinjene for merkingen kan gjøres tydeligere, sier Sekkelsten.
Flere regelendringer fra 1. mai
I år er det kommet flere regelendringer for norske kringkastere og strømmetjenester. Totalmengden reklame som kan sendes på tv på dagtid er den samme som før, men det åpnes for økt fleksibilitet til å plassere reklamen gjennom døgnet slik tv-kanalene selv ønsker.
Når det gjelder sponsing av programmer, legges det opp til at sponseplakater kan ha noe lengre varighet. Det gis også mulighet for at en tv-kanal eller en strømmetjeneste i sin helhet kan sponses, ikke bare programmene. Også slik sponsing må identifiseres tydelig.
Regelendringene innebærer videre at NRK og store kommersielle kringkastere og strømmetjenester får krav om å universelt utforme en enda større andel av sitt programinnhold. I tillegg kommer det krav også til mindre aktører, som tidligere ikke har hatt slike plikter.
Nøkkelord
Kontakter
Bengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noHanne Nistad Sekkelstendirektør for juridisk og regulatorisk avdeling
Tel:48076123hanne.sekkelsten@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot radio- og tv-reklame 1. juledag23.12.2025 08:55:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame torsdag 25. desember. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet fordeler 23,5 millionar til innovasjon22.12.2025 07:55:00 CET | Pressemelding
Eit ambisiøst prosjekt for å nå unge og eit konkret KI-prosjekt med stor læringsverdi er blant tiltaka som får støtte når Medietilsynet tildeler årets innovasjonstilskott.
Nær 25 millionar kroner til lokale lyd- og bildemedium18.12.2025 11:20:15 CET | Pressemelding
Lokalradio, lokal-tv, podkast og ikkje-direktesende bildeprogram med sendingar for eit lokalt publikum, kan nå søke Medietilsynet om støtte for 2026. Til saman 24,7 millionar kroner skal fordelast gjennom tilskottsordninga for lokale lyd- og bildemedium i 2026.
Nå kan også digitale medium søke tilskott for journalistikk på samisk17.12.2025 08:25:14 CET | Pressemelding
Den nye tilskottsordninga for samiske nyheits- og aktualitetsmedium opnar for søknader også frå digitale medium. Til nå har ordninga berre vore omfatta av aviser som kjem ut på papir.
TV 2 får gebyr for brot på sponseregelverket12.12.2025 07:51:30 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 gebyr på 300 000 kroner for brot på sponsereglane under sommarens Tour de France. Sponsorplakatane i sendingane hadde for lang varigheit.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom