For mange er digitalt ekskludert - nå skal de få bedre hjelp
660.000 nordmenn sliter med å ta i bruk ny teknologi. Enklere språk, lett tilgjengelig kundeservice og bedre informasjon er noen av tiltakene som nå skal forsterkes for å sikre at flere kan ta i bruk digitale tjenester.

For at flere skal bli digitalt inkludert har Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) og tilbydere av mobil- og brebåndstjenester blitt enige om noen grunnleggende prinsipper for bransjen. De nye tiltakene fokuserer spesielt på å inkludere sårbare grupper som i dag opplever digitalt utenforskap.
- Bransjen viser et tydelig ønske om å ta samfunnsansvar og jobbe videre med digital inkludering, sier avdelingsdirektør Kamilla Sharma i Nkom.
I dag har 660.000 personer over 16 år svake digitale ferdigheter og har utfordringer med å ta i bruk ny teknologi.
Skal bli enklere
I regjeringens digitaliseringsstrategi er det et klart mål at hele befolkningen skal ha mulighet til å delta i det digitale samfunnet. Derfor har Nkom etablert et godt samarbeid med bransjen for å bidra til dette.
- Samfunnet kan ikke tillate at godt over en halv million nordmenn sliter med å ta i bruk tjenester mange av oss tar for gitt i hverdagen. Myndigheter og aktørene som utvikler tjenester har et felles ansvar for å sikre digital inkludering, sier Sharma.
Prinsippene bygger på innspill fra mennesker som i dag har høy risiko for digitalt utenforskap. Tiltakene innebærer blant annet at informasjon skal bli lettere tilgjengelig og språket mer forståelig. I tillegg skal kundeservice og digitale løsninger utformes slik at også behovene hos de mest sårbare gruppene er ivaretatt.
Det er opp til ekomtilbyderne selv å finne gode løsninger for å etterleve prinsippene. De oppfordres også til å involvere brukere når de digitale tjenestene skal utformes.
Dette er bransjeprinsippene for inkluderende ekomtjenester:
1) Tilbyder skal sørge for lett tilgjengelig informasjon om produkter, tjenester og avtalevilkår.
2) Det skal være enkelt å benytte digitale tjenester for å administrere abonnement og kundeforhold selv.
3) Kundesenter skal være lett tilgjengelig for å ivareta sårbare grupper.
4) Tilbyder skal legge til rette for bruk av «digitale hjelpere».
5) Tilbyder skal gi lett tilgjengelig og oppdatert informasjon om hvordan kunder bygger selvforsvar mot svindel.
6) Tilbyder skal fremme digital inkludering i alle ledd av virksomheten.
Les mer om saken her: For mange er digitalt ekskludert - nå skal de få bedre hjelp - Nkom
Nøkkelord
Kontakter
Rita Lund ThuneKommunikasjonsdirektørNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noKamilla SharmaAvdelingsdirektør marked og tjenesterNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:40400099ksh@nkom.noBilder

Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
5G-investeringene flater ut13.5.2025 10:50:06 CEST | Pressemelding
Nye tall viser at mobilselskapenes investeringer i 5G-nettet har stabilisert seg.
Telenor og Telia taper markedsandeler12.5.2025 16:02:07 CEST | Pressemelding
Ice tar markedsandeler på bekostning av de store selskapene. Det er med på å fortsatt øke konkurransen i mobilmarkedet.
Vil at flere skal melde inn 2G-avhengig utstyr - utsetter fristen9.5.2025 13:18:40 CEST | Pressemelding
Nkom har bedt om innspill på hvilke samfunnsviktige systemer som kan slutte å fungere når 2G-nettet stenges, men savner flere innspill og utsetter derfor fristen til 15. mai.
Bredbåndsmålet nærmer seg7.5.2025 11:10:58 CEST | Pressemelding
99,1 prosent av norske hjem har nå tilgang til raskt internett. Nå gjenstår kun 23 .000 husstander før regjeringens nasjonale 2025-mål er nådd.
Sterk økning i 5G-dekningen i Nord-Norge7.5.2025 10:57:30 CEST | Pressemelding
Nord-Norge har hatt størst vekst i 5G-utbyggingen det siste året, men ligger likevel bak landsgjennomsnittet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom