Nå kan du være med på å gi bort én million kroner til gode formål
Hver slurk teller: Visste du at hver gang du velger sjokolademelk, Skyr® eller rømme fra Q, så bidrar du til å få gode ting til å skje?

Hele overskuddet fra Q-Meieriene går til gode formål. Nå lar de, i god Q-ånd, forbrukerne få være med og bestemme hvem som skal få støtte. Gjennom kampanjen Min Qudos kan alle nominere organisasjoner som jobber for barn og unges psykiske helse eller for miljø og klima. Fire av dem vil få 250 000 kroner hver
– Det er kanskje ikke alle som vet at når de kjøper en Q Sjokolademelk så er de med å gjøre en positiv forskjell. Vi kaller det melk med mening, sier Q-sjefen Kristine Aasheim.
Vil synliggjøre de som står på for andre
Q-Meieriene er kjent for sitt forbrukerengasjement. Nå ønsker de hjelp til å løfte frem organisasjoner som gjør en viktig jobb i samfunnet.
– Vi vil engasjere folk i å synliggjøre dem som står på for fellesskapet. Særlig innen psykisk helse for unge og løsninger for miljøet, sier Aasheim.
Kampanjen blir godt synlig gjennom Q-melkekartonger, reklame på TV, i sosiale medier og radio.
Nominasjonsprosessen er enkel og åpen for alle via Q-Meieriene sine nettsider. Hver organisasjon kan kun nomineres én gang, men flere kan likevel støtte samme forslag ved å gi en “Qudos” – tilsvarende et hjertesymbol.
Oppfordrer unge til å engasjere seg
I fjor kom det inn over 1000 nominasjoner. I år håper Q-Meieriene og Kavlifondet på enda flere - og retter en spesiell oppfordring til unge.
– Ungdom står midt i utfordringer som psykisk uhelse og klimaendringer. Deres perspektiver er avgjørende for å finne løsninger som faktisk fungerer, sier Ingrid Paasche i Kavlifondet.
– Vi håper kampanjen inspirerer folk til å bruke stemmen sin og vise at små handlinger kan føre til store endringer, avslutter hun.
Praktisk informasjon
- Nominasjonsside: www.q-meieriene.no/minqudos
- Nominasjonsperiode: fra 19. mai frem til 15. juni
- Hvem kan nomineres: Ideelle organisasjoner registrert i Enhetsregisteret som jobber med temaene:
- Barn og unges psykiske helse, med vekt på forebyggende tiltak, livsmestring og utdanning.
- Bedre løsninger for klima og miljø, med vekt på ansvarlig forbruk og produksjon.
- Hvem kan ikke få støtte: Det gis ikke støtte til kommersielle aksjeselskap, enkeltmannsforetak eller generell drift av idrettslag
- Tildeling: Fire organisasjoner får 250 000 kroner hver
- Utvelgelse: Før sommeren vil Kavlifondet beslutte hvem av de nominerte som får tildelt midler.
.
Nøkkelord
Kontakter
Kristine AasheimQ-sjefenQ-Meieriene
Tel:97717689kristine.aasheim@kavli.noBilder

Om Q-Meieriene
Q–Meieriene er et uavhengig, norsk utfordrermeieri. Selskapet har to meierier, Jæren Gårdsmeieri og Gausdalmeieriet. Q-Meieriene er et nytenkende meieri, kanskje kjent for sine smarte løsninger som gjør hverdagen enklere for folk flest. Q var først med melkekartong med skrukork og målevindu, rømmebeger med skrukork, 1,75 liter melkekartonger. Meieriet står også bak suksessene Skyr og Norges beste sjokolademelk. Hovedaksjonær er Kavli Holding AS som eies 100% av O. Kavli og Knut Kavlis Almennyttige Fond – Kavlifondet. Gjennom Kavlifondet går overskuddet fra Q-Meieriene går til forskning, kultur og humanitært arbeid

Følg pressemeldinger fra Q-Meieriene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Q-Meieriene
Springbrett for Ungdom mottar 250 000 kroner26.11.2025 10:04:09 CET | Pressemelding
Springbrett for Ungdom i Bergen er tildelt 250 000 kroner gjennom Q sin Melk med mening-kampanje. Organisasjonen var én av fire vinnere som ble valgt ut av Kavlifondet blant flere hundre nominerte organisasjoner. Prisen ble overrakt hos Springbrett for Ungdom med representanter fra Q-Meieriene.
Grønne Folk kåret til Årets Matredder 202523.11.2025 09:52:20 CET | Pressemelding
Ragnhild så seg lei på at fullt spiselige grønnsaker ble kastet. Hun startet derfor Grønne Folk for å gjøre noe med det. Denne uken mottok hun prisen «Årets Matredder» fra Q-Meieriene - for å ha reddet flere hundre tonn med grønnsaker.
Plastfritt Hav mottar 250 000 kroner19.11.2025 12:57:18 CET | Pressemelding
Plastfritt Hav på Giske utenfor Ålesund er tildelt 250 000 kroner gjennom Q-Meierienes Melk med mening-kampanje. Organisasjonen var én av fire vinnere som ble valgt ut blant flere hundre nominerte organisasjoner.
Forbrukernes favoritt-idé kan bli ny salgssuksess i meierihyllen11.11.2025 16:59:45 CET | Pressemelding
Beate Sofie (31) sikret seg seieren i Q-Meierienes konkurranse og mottar 10 000 kroner for sin idé som kombinerer naturlige proteiner med hverdagsnytelse.
Vant 10 000 kroner på returkartonglotteriet16.10.2025 09:57:54 CEST | Pressemelding
Turid fra Sotra ble den heldige vinneren da Q-Meieriene nylig gjennomførte en ekstraordinær trekning av returkartonglotteriet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom