Nedtelling til tilbudslevering på verdens første skipstunnel
Tre sterke entreprenørgrupperinger kjemper om å få bygge Stad skipstunnel. Den 10. juni går fristen ut for å levere første tilbud, og da får Kystverket en pekepinn på hva verdens første skipstunnel faktisk vil koste.

– Vi er heldige som har tre sterke og engasjerte tilbydere med oss. De utfordrer oss på sentrale punkter i konkurransegrunnlaget, noe som gjør prosjektet enda bedre. Jeg er trygg på at vi vil ende opp med en dyktig entreprenør og et godt sluttprodukt, sier Harald Inge Johnsen, prosjektsjef for Stad skipstunnel i Kystverket.
Siste runde med avklaringsmøter
Denne uken gjennomfører Kystverket den fjerde og siste runden med avklaringsmøter med tilbyderne i Trondheim. Disse møtene har gitt viktige bidrag til både konkurransegrunnlaget og planleggingen av selve gjennomføringen for tilbyderne, fram mot tilbudsleveringen 10. juni kl. 09:00.
– Målet er å gi tilbyderne best mulig grunnlag for å utarbeide gode og realistiske tilbud. Vi har hatt en tett og konstruktiv dialog, og fått verdifulle innspill og utveksling om blant annet drivemetoder og materialvalg. Det har også kommet forslag til forbedringer i krav og løsninger, som eksempelvis fenderløsningene inne i og utenfor tunnelen, sier Johnsen.
Hva vil det koste?
Et av de store spørsmålene er prislappen. Her holder tilbyderne kortene tett til brystet.
– Vi vet faktisk ingenting om prisene ennå, men den 10. juni får vi et første bilde. Deretter følger forhandlingsrunder både på pris og øvrige tildelingskriterier, forklarer Johnsen.
Prisene som kommer inn vil være avgjørende for prosjektets videre fremdrift. Dersom de overstiger den vedtatte kostnadsrammen, må en ny ramme godkjennes av Stortinget. Hvis de holder seg innenfor, trenger prosjektet kun oppstartsbevilgning i statsbudsjettet for å kunne starte byggingen.
– Etter 10. juni går vi inn i en reell forhandlingsfase. Av hensyn til konkurransen kan vi derfor ikke gå ut med detaljerte priser eller annen sensitiv informasjon, men vi har tett dialog med Fiskeri- og kystdepartementet om kostnader og videre framdrift, understreker prosjektsjefen.
Videre prosess
- Tre tilbydere:
- Arbeidsfellesskapet Skanska Norge AS og Vassbakk & Stol AS (Norge)
- AF Gruppen Norge AS (Norge)
- Eiffage Génie Civil (Frankrike)
- Tilbudsfrist: 10. juni kl. 09:00
- Neste steg: Evaluering og forhandlinger
- Planlagt kontraktsignering: Høsten 2025*
- Forventet byggestart: 2026*
- Estimert byggetid: Ca. fem år
* Om tilbudene er innenfor kostnadsrammen
Fakta om Stad skipstunnel
Kystverket har fått i oppdrag å bygge Stad skipstunnel, verdens første fullskala skipstunnel. Selve byggeprosjektet skal utføres av en hovedentreprenør gjennom en totalentreprise. Det skal lyses ut i 2024 og det kan bli byggestart i 2026.
Målsettingen med prosjekt Stad skipstunnel er å forbedre fremkommelighet og sikkerhet for sjøtransport forbi Stad, trolig det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten. I tillegg skal prosjektet optimaliseres for å hente ut andre nyttegevinster.
Skipstunnelen skal bygges der Stad-halvøya er på det smaleste, mellom Moldefjorden og Kjødepollen, i Vanylvsfjorden. Tunnelen blir 1,7 kilometer lang (2,2 km med entringsområder), 50 meter høy og med en bredde på 36 meter − som betyr at fartøy opp til størrelsen på Kystruten/Hurtigruten vil kunne få en sikker seilas forbi Stadlandet.
Kystverket er en transportetat som ligger under Nærings- og fiskeridepartementet. Visjonen vår er å utvikle kysten og havområdene til verdens sikreste og reneste. Stad skipstunnel er en del av dette arbeidet.
Nøkkelord
Kontakter
Sveinung NedregottenSeniorrådgiver kommunikasjon
Kommunikasjonsansvarlig Stad skipstunnel.
Bilder



Lenker
Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Kystverket avlyser anbudskonkurransen for Kjøllefjord fiskerihavn – nytt arbeid i gang3.7.2025 15:29:46 CEST | Pressemelding
Kystverket har besluttet å avlyse konkurransen om utbyggingstiltaket Innseiling Kjøllefjord Fiskerihavn i Lebesby kommune i Finnmark, etter at de mottatte tilbudene lå vesentlig over prosjektets kostnadsramme.
Status 2025 tek for seg sjøtransporten i ei tid med raske endringar30.6.2025 13:20:22 CEST | Pressemelding
Kystverket har publisert Status 2025 – ei ny samling artiklar som gir fagleg innsikt i korleis sjøtransporten utviklar seg i møtet med nye krav, større kompleksitet og meir uforutsigbare tider.
Kyst- og havnekonferansen 2025: Statsråden kommer når vi samler kyst-Norge for 20. gang27.6.2025 15:50:29 CEST | Pressemelding
Det blir selvsagt Kyst- og havnekonferanse i Honningsvåg denne høsten også! 24.–25. september inviterer Kystverket til den 20. utgaven av Kyst- og havnekonferansen. Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss kommer – kommer du?
155 tilskotsmillionar som skal gjere hamnene meir effektive og miljøvennlege25.6.2025 13:11:37 CEST | Pressemelding
Kystverket gir no tilsagn om til saman 155 millionar kroner i tilskot til 9 prosjekt gjennom tilskotsordninga for effektive og miljøvennlege hamner. Målet er å legge til rette for betre logistikk, lågare utslepp og meir overføring av gods frå veg til sjø.
Styrkar kysten – 85 millionar til kommunale fiskerihamnetiltak13.6.2025 11:05:00 CEST | Pressemelding
Kystverket gir no tilsagn om til saman 85,2 millionar kroner til 11 prosjekt i kommunale fiskerihamner. Midlane skal bidra til betre infrastruktur og meir robuste rammevilkår for fiskerinæringa.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom