Har ikke oversikt over samfunnsviktige havner
Norske myndigheter mangler oversikt over hvilke havneanlegg som har betydning for samfunnssikkerheten, viser Riksrevisjonens nye undersøkelse. Det er kritikkverdig.

– Med en stadig mer anspent verdenssituasjon som bakteppe, er det urovekkende at myndighetene ikke har bedre oversikt over hvilke havner som kan true samfunnssikkerheten om de blir satt ut av spill, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.
Norge er en kystnasjon med over 3000 havner og kaianlegg. 90 prosent av alle varer som går inn og ut av landet, har vært innom en havn. Anleggene er også viktige for fiskerinæringen og innenriks trafikk.
Noen av havneanleggene er så store og sentrale at de er viktige for hele samfunnet og Norges sikkerhetsinteresser.
Riksrevisjonen har undersøkt hva myndighetene gjør for å sikre disse havnene.
Oversikten mangler
Nærings- og fiskeridepartementet har det overordnede ansvaret for sikringen av norske havner.
Undersøkelsen viser blant annet at departementet har kjent til sårbarheter i viktige havner, men at de har kommet sent i gang med å kartlegge hvilke deler av havnene som kan være viktige for nasjonale sikkerhetsinteresser.
– Det betyr at myndighetene ikke vet om det finnes verdier i norske havner som burde vært beskyttet av hensyn til Norges sikkerhetsinteresser. Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) mener også at kartleggingen burde kommet lengre. Dagens sikkerhetssituasjon tilsier at departementet burde vært på ballen tidligere, sier Schjøtt-Pedersen.
Har ikke undersøkt alternativer
Nærings- og fiskeridepartementet har heller ikke undersøkt om det finnes alternative løsninger hvis sentrale havneanlegg blir satt ut av spill, eller sørget for at Kystverket fører oversikt over hvilke alternativer som kan brukes hvis samfunnsviktige havneanlegg skulle bli utilgjengelige.
Departementet viser selv til at hele transportsektoren er viktig for samfunnssikkerheten, og at det er summen av sikringsarbeidet på hver enkelt del som bidrar til å styrke samfunnssikkerheten.
– Det mener vi er for passivt. For noen havner finnes det neppe alternativer. Vi mener at en oversikt over hvilke havner som er strategisk viktige for samfunnet, ville gitt departementet vesentlig informasjon når de skal vurdere hvilke havneanlegg de skal prioritere fremover, sier Schjøtt-Pedersen.
Flere svakheter
Samfunnsviktige funksjoner og kritisk infrastruktur er helt sentralt for myndighetenes arbeid med å sikre transportsektoren mot trusler og angrep.
Det maritime sikringsregelverket ivaretar sikringen av havnene, men det er ikke nok til å sikre at samfunnet får dekket sitt behov for varer. Da må myndighetene få på plass andre tiltak. Det har de ikke gjort.
I tillegg viser undersøkelsen at
- Kystverket ikke får havneanleggene til å gjøre nye sikkerhetsvurderinger når trusselbildet endrer seg
- Nærings- og fiskeridepartementet og Kystverket har for liten oppmerksomhet på hvor viktig cybersikring er for havneanleggene
- Nærings- og fiskeridepartementet fortsatt ikke har avklart om havneanlegg med innenriks passasjertrafikk skal pålegges sikringstiltak.
– Konsekvensen av disse svakhetene er at myndighetene ikke har sørget for god nok sikring av norske havner. Samlet sett mener vi det er kritikkverdig, sier Schjøtt-Pedersen.
Offentlig versjon av undersøkelsen
Riksrevisjonen har i dialog med Nærings- og fiskeridepartementet utarbeidet en offentlig versjon av undersøkelsen for publisering som er så fullstendig som mulig.
Det betyr at graderte opplysninger er fjernet og en del informasjon er skrevet om og gjort mindre detaljert.
Nøkkelord
Kontakter
Siri Bentserud WingereiKommunikasjonssjef
Tel:990 39 479sbw@riksrevisjonen.noOm oss
Riksrevisjonen er Stortingets største og eldste kontrollorgan. Gjennom revisjon av regnskap og undersøkelser sjekker vi hvordan regjeringen og statsforvaltningen gjør jobben sin.
Følg pressemeldinger fra Riksrevisjonen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Riksrevisjonen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Riksrevisjonen
Ny Nav-undersøkelse: Frafall fra arbeidslivet - virker det Nav gjør?21.11.2025 10:13:25 CET | Pressemelding
Riksrevisjonen har undersøkt hva Nav gjør for å forhindre frafall fra arbeidslivet og få folk tilbake i jobb. Vi legger fram rapporten på Forbedringskonferansen tirsdag 25. november kl. 10.
Riksrevisor: – Nav må skjerpe kontrollen med milliardene11.11.2025 10:00:00 CET | Pressemelding
– Nav betalte 2,3 milliarder kroner i støtte til ortopediske hjelpemidler uten å kontrollere fakturaene. I tillegg må vi ta forbehold i Navs regnskap på grunn av usikkerhet rundt rapportering av ytelser på 475 milliarder. Begge saker handler om svikt i internkontrollen. Dette må Nav rette opp i snarest, sier riksrevisor.
Riksrevisjonen: Krevende omstilling i vente11.11.2025 09:59:00 CET | Pressemelding
Norge står overfor en trippel utfordring, sier riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen: – Staten må finne sju milliarder mer hvert eneste år, fall på verdens børser kan føre til at vi kan bruke mindre fra Oljefondet og de fremtidige utgiftene kan bli enda høyere enn anslått, viser våre analyser.
Påminnelse om pressekonferanse: Riksrevisjonens gjennomgang av statens regnskaper11.11.2025 07:00:00 CET | Presseinvitasjon
I dag kl. 10 presenterer riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen resultatet av den årlige revisjonen av statens regnskaper. Nytt av året er Riksrevisjonens økonomiske analyser hvor vi vurderer hvilke økonomiske utfordringer staten står overfor. Vi offentliggjør også fem nye enkeltundersøkelser.
Presseinvitasjon: Hvilke økonomiske utfordringer står staten overfor?7.11.2025 13:23:33 CET | Presseinvitasjon
Tirsdag 11. november kl. 10 presenterer riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen resultatet av den årlige revisjonen av statens regnskaper. Nytt av året er Riksrevisjonens økonomiske analyser hvor vi vurderer hvilke økonomiske utfordringer staten står overfor. Vi offentliggjør også fem nye enkeltundersøkelser.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom