Bruvedlikehold påvirker trafikken i Oslo-området
Mange eldre brukonstruksjoner på E6, E18 og rv. 150 står overfor omfattende vedlikeholdstiltak i årene fremover. Dette vil merkes i trafikken.

Disse konstruksjonene har blitt fortløpende vedlikeholdt, men nå står de overfor mer omfattende tiltak. Disse vedlikeholdstiltakene er Statens vegvesen i full gang med å planlegge for. Disse vedlikeholdsarbeidene vil gi store trafikale utfordringer i år og årene fremover i Oslo-området.
Kø og ventetid
– Det er umulig å gjennomføre så omfattende tiltak uten at trafikken blir berørt. Dette gjelder spesielt større vedlikeholdstiltak for bruer, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.
Han understreker at Vegvesenet alltid forsøker å utføre arbeidene på tidspunkt som gir minst mulig ulemper for trafikantene.
– Dette innebærer mye natt- og helgearbeid, samt arbeid i ferier hvor det er mindre trafikk. Men noe arbeid må utføres på dagtid på vanlige hverdager, og da blir de trafikale konsekvensene store med fare for lengre køer og betydelig ventetid.
Bruene er trygge
Statens vegvesen forsøker alltid å planlegge tidlig og i forkant for omkjøringsruter knyttet til vedlikeholdsarbeider. Det tilstrebes også at informasjon til trafikantene blir gitt i god tid før tiltakene starter.
– Dette er dessverre arbeider vi ikke kan utsette lengre. Enda mer krevende enn planlagte trafikkreguleringstiltak er uforutsette stengninger på grunn av akutte skader. Uforutsette stengninger fører til en mye mer kaotisk trafikksituasjon. Tross alt er det bedre å foreta forberedte stengninger hvor trafikkavviklingen kan planlegges, sier Eiterjord.
Det vil bli informert om hvert enkelt prosjekt i god tid før anleggsstart, og det vil bli informert underveis i anleggsgjennomføringen for de respektive prosjektene.
– Vi understreker at alle bruer er trygge å bruke så lenge de er åpne for trafikk, presiserer Eiterjord.
Vis hensyn
–Det er viktig at alle trafikanter respekterer trafikkreguleringen, uansett om den skjer ved skilting, lys eller dirigent. Sikkerheten for trafikantene og de som arbeider er det aller viktigste, sier Eiterjord.
Der vedlikeholdet skaper trafikale utfordringer, prøver Statens vegvesen å finne best mulig løsninger og tilstreber å gjøre seg ferdig med alt når en først er i gang.
Vedlikehold av bruer er bærekraftig og god samfunnsøkonomi
–Med rett vedlikehold til rett tid kan vi opprettholde bæreevne og trafikksikkerhet og også forlenge levetiden på bruene. Nybygg gir betydelige høyere CO2-utslipp med tanke på både riving, bygging og transport. Ikke minst er det god samfunnsøkonomi å ta godt vare på det vi allerede har, forteller Eiterjord.
Statens vegvesen har jevnlige inspeksjoner av brukonstruksjoner, slik at det er godt oversikt over tilstand og behov for vedlikehold.
Her er bruene
Foreløpig oversikt over bruer hvor det skal gjøres eller planlegges større vedlikeholdsoppgaver i årene fremover (se også kartet for geografisk plassering og vedlagte bilder):
Byggverksnavn |
Kommune |
Tiltaksår |
Tiltak |
Bjertnes bekkekulvert |
Nittedal |
Uavklart |
Ny bru |
Brånås |
Lillestrøm |
2026 |
Betongrehabilitering |
Sandvikabruene |
Bærum |
2025 |
Nye peler |
Nydammen |
Akershus |
Uavklart |
Forsterkning og nye fuger |
Ringnes |
Akershus |
Uavklart |
Forsterkning og nye fuger |
Skibakk bru |
Akershus |
2025 |
Ombygging av landkar, betongreparasjoner, nye lager, nye fuger |
Lysaker vest IV |
Bærum |
Uavklart |
Nye fuger |
Horgen |
Frogn |
Uavklart |
Nye fuger |
Vækerøveien bru |
Oslo |
2025 |
Betongrehabilitering |
Slemdalsveien bru |
Oslo |
2027 |
Betongrehabilitering |
Bygdøylokket |
Oslo |
Uavklart |
Betongrehabilitering |
Nedre Kalbakkvei |
Oslo |
Uavklart |
Under vurdering |
Gaustad |
Oslo |
2025 |
Betongrehabilitering, nytt rekkverk |
Herregårdskrysset |
Oslo |
Uavklart |
Betongrehabilitering, nye fuger |
Søren Bulls vei |
Oslo |
2025 |
Betongrehabilitering, nye fuger |
Bjørnheimveien bruer |
Oslo |
2026 |
Betongrehabilitering, nye fuger, nytt rekkverk |
Nylandsveien rampe øst |
Oslo |
Uavklart |
Ny fuge |
Klemetsrud øst |
Oslo |
2025 |
Ny fuge |
Sinsenkrysset vest over trikketrase og turveg |
Oslo |
Uavklart |
Ny fuge |
Hans Nilsen Hauges gt |
Oslo |
Uavklart |
Nye fuger |
Kalbakkenlokket |
Oslo |
2025 |
Nytt rekkverk |
Nøkkelord
Kontakter
Gunnar EiterjordSeksjonssjefStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:91877089gunnar.eiterjord@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder















Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Utsatt oppstart for reparasjonsarbeider E6 Langnesberga16.5.2025 18:56:38 CEST | Pressemelding
Den planlagte oppstarten mandag 19. mai for reparasjonsarbeidene utsettes i første omgang til torsdag 22. mai. Det kan bli ytterligere forsinkelser.
Reparerer søkkehol og fjernar vegetasjon16.5.2025 11:17:07 CEST | Pressemelding
Natt til tysdag 20. mai startar Vegvesenet arbeid mellom Vinje og Myrkdalen på rv. 13 Voss herad, og held på i 4-5 veker framover.
Vegvesenets store prosjekter de neste årene16.5.2025 10:39:35 CEST | Presseinvitasjon
Statens vegvesen offentliggjør 30 store prosjekter som skal prioriteres de neste årene.
Nattestengt E6 i Rana i fire uker16.5.2025 08:55:20 CEST | Pressemelding
Mandag 19. mai starter Statens vegvesen arbeidet med å ta ned ei steinblokk ved Jamtlia i Rana. Trafikken på E6 nord for Mo blir påvirket i fire uker.
Arbeid på Anda ferjekai natt til tysdag16.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen gjer arbeid på Anda ferjekai natt til tysdag 20. mai.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom