Viking Assistance Group

Ekstremvær, elbiler og nye sjåførvaner gir vekst for Viking

Del

Kulde og snø, mer teknologisk avanserte biler og bilførernes økende bruk av profesjonelle tjenester skapte høy etterspørsel og vekst for Viking Redningstjeneste i 2024.

Mikkel Skullerud, leder for Viking Redningstjeneste Norge
Mikkel Skullerud, leder for Viking Redningstjeneste Norge Viking

Viking Redningstjeneste er en av de største leverandørene av veihjelpstjenester i Norden, og i 2024 ble markedsposisjonen ytterligere styrket. Intern reorganisering og Mikkel Skullerud som ny leder for Norge, bidro til ytterligere forbedrede resultater. I Norge er Viking markedsleder innen veihjelp, med både lang historie og sterk merkevare.  

Viking leverer veihjelpstjenester til bilførere i hele Norden, primært gjennom å sine avtaler med viktige bilmerker og store forsikringskunder i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Oppdragene løses av kundesentre i kombinasjon med selskapets totalt 298 bergingsstasjoner i disse landene.

Det norske markedet står for omkring halvparten av omsetningen. Sverige, Finland, Danmark og Baltikum stod for den andre halvparten.
 
Veihjelp hele døgnet - overalt
Ekstremkulde og kraftige snøfall vinteren 2024 skapte store utfordringer for mange bilister. Vikings veihjelpstelefoner gikk varme, og bergingsbilene var på vei både natt og dag i lange tider. Slik var det både i byene, på fjellet og i de fleste norske lokalsamfunn. Utforkjøringer og håndtering av flate batterier var rutine for bilbergerne.

- Hjelpen er ikke langt unna når du ringer Viking. Vi lever av å hjelpe, og vi strekker oss langt for å løse hverdagsproblemer for bilistene. I fjor var det ekstra gledelig at stadig flere oppdrag ble løst enten per telefon eller på stedet når vi rykket ut. Flere enn tidligere kunne kjøre videre som planlagt, uten å måtte innom verksted først. Slikt blir det fornøyde kunder av, sier Mikkel Skullerud.
 
Flere vil ha profesjonell hjelp
Viking ser en trend der bilister overlater til fagfolk å løse stadig flere av utfordringene som de tidligere tok seg av selv. Trenden forsterkes av at nye biler blir stadig mer teknisk avanserte, slik at sjåførene oftere trenger hjelp. I tillegg er det generelt høyere frekvens på assistansebehovet for nye elbiler enn for biler med brenselsmotorer.

- De fleste kjenner ikke bilen sin godt nok. Moderne biler er stappfulle av avanserte funksjoner og digitale løsninger, og sjåfører i alle aldre blir ofte stående fast når det oppstår et problem, fortsetter Skullerud.

En annen trend er at folk raskt søker en ekspert til å løse utfordringen med bilen fremfor å gjøre et forsøk selv. Dette ser ut til å forsterkes år for år. Tidligere ble startvansker på bilen løst ved at bileieren selv fant ut at startbatteriet var flatt og lånte startkabler av naboen. Nå ringer man profesjonelle hjelpere. I tillegg skaper nye biler, uten reservehjul, nye behov for assistanse når de punkterer.

Mønsteret er aller tydeligst i storbyene, der terskelen for å søke profesjonell hjelp med bilen er lavest. Viking ser den samme trenden i Sverige, Danmark og Norge, mens man ikke har registrert det samme storbymønsteret i Finland.

Styrker kvaliteten i alle ledd
Viking igangsatte i 2024 et arbeid for ytterligere utvikling av virksomheten og kvaliteten i tjenestene. Blant annet handler det om å tilby rett kompetanse, materiell og verktøy på en måte som gir bilistene med direkteavtale med Viking, eller de som har avtale gjennom sitt forsikringsselskap eller sitt bilmerke, best mulig hjelp, raskest mulig.

Gjennom mobilitets- og forsikringspartnere og direktekunder løser Vikings kundesentre og mer enn 120 bergingsstasjoner i Norge over 230 000 assistanseoppdrag i året.

Utvikling og forbedring pågår kontinuerlig og er viktig. Vi har en fin posisjon, men konkurransen er hard, og vi må sørge for å levere det kundene forventer. Derfor må vi sørge for at våre kundesentre og berginsstasjoner kan løse kundenes utfordringer mest mulig effektivt og med høy kvalitet. Det vi nå gjør for å forbedre systemer og rutiner vil styrke selskapets posisjon og lønnsomhet ytterligere i årene som kommer, avslutter Skullerud.
 
Viking Redningstjeneste er en del av Viking Assistance Group. Konsernets omsetning økte med 15 prosent til nærmere 2 milliarder kroner i 2024. Over ni av ti kroner av denne omsetningen kom fra veihjelpstjenester. Andre tjenester, som biltaksering og -kontroller samt reiseassistanse stod for konsernets øvrige inntekter.

Kontakter

Med Viking kan bilister i Norge føle seg trygge på at de får hjelpen de trenger når de trenger det.

Viking hjelper tusenvis av bilister hver dag. Vi sørger for at du kommer deg videre i egen bil, eller organiserer leiebil hvis bilen må på verksted.

Vår norske arv og geografi har gjort vår erfaring med å løse mobilitetssituasjoner i 65 år tilstrekkelig. Vi sørger for effektiv og sikker mobilitet av kjøretøy, passasjerer og kjøretøyinnhold uansett hvor driftsstans finner sted.

Viking har kontorer i Oslo, Stockholm, Helsinki, Alicante og København. Vi betjener våre kunder gjennom kundesentre på fire lokasjoner og et omfattende landsdekkende stasjonsnettverk i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Vi tilbyr et bredt spekter av kundeservicetjenester, samt assistanse for alle typer kjøretøy, fra motorsykler til tunge lastebiler, og er en nøytral aktør på taksering av kjøretøy.

Følg pressemeldinger fra Viking Assistance Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Viking Assistance Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Viking Assistance Group

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye