Petra Wikström leder nytt samlet team for samfunnskontakt og kommunikasjon i Schibsted
Schibsted samler nå arbeidet med samfunnskontakt og kommunikasjon i et nytt felles team. Petra Wikström får det overordnede ansvaret i rollen som Director of Public Policy and Communication.

Siden 2020 har Petra Wikström vært ansvarlig for samfunnskontakt i Schibsted. Med den nye organiseringen utvides nå hennes ansvarsområde til også å omfatte kommunikasjon.
Hun har gjennom sine år i Schibsted ledet konsernets arbeid innen samfunnskontakt både på nordisk og europeisk nivå, med ansvar for et team i Stockholm og Oslo. Under hennes ledelse har mediekonsernet posisjonert seg som en sterk stemme i bransjens arbeid med samfunnskontakt i blant annet Stockholm, Oslo, Helsinki og Brussel. Blant fokusområdene er konkurransepolitikk, datastrategi, plattformregulering, mediepolitikk, bærekraft og regulering av kunstig intelligens.
– I bunn og grunn handler både public policy og kommunikasjon om å bygge tillit, forme historier og skape langsiktige relasjoner – med beslutningstakere, partnere og allmennheten. Jeg ser frem til å samle kreftene fra begge områdene for å styrke Schibsteds posisjon i en verden i rask endring. Vi vil vise at vi er et medieselskap som står opp for redaksjonelle mediers rolle i samfunnet, og der innovasjon og tillit er fundamentet i alt vi gjør, sier Petra Wikström.
Petra Wikström har lang erfaring innen samfunnskontakt og strategisk kommunikasjon, med et bredt nettverk innen politikk, myndigheter og media i hele Norden og Europa. Hun har tidligere hatt ledende roller i både finske MTV Oy og svenske TV4, hvor hun arbeidet tett med ledergruppene som rådgiver i strategiske og regulatoriske spørsmål som påvirker mediebransjen – som for eksempel allmennkringkasting, reklame, opphavsrett og plattformregulering. Hun har også vært styremedlem i Association of Commercial Television in Europe og ledet flere felles bransjefora.
Kommunikasjonsansvaret i Norge og Sverige forblir hos henholdsvis Bjørn-Martin Bache Nordby og Petter Ovander.
For mer informasjon, vennligst kontakt:
Petra Wikström, Director of Public Policy and Communication, på telefon +46 072-250 12 49 eller e-post petra.wikstrom@schibsted.com
Bjørn-Martin Bache Nordby, kommunikasjonssjef Schibsted i Norge på telefon 977 00 019 eller e-post bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.com
Petter Ovander, kommunikassjef Schibsted i Sverige på telefon +46 70 268 26 64 eller e-post petter.ovander@schibsted.com
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn-Martin Bache NordbyKommunikasjonssjefSchibsted - Norge
Tel:+47 977 00 019bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.comBilder

Lenker
Uavhengig journalistikk – det er vårt oppdrag
Schibsted (schibsted.com) har noen av Nordens sterkeste mediemerkevarer i porteføljen, som VG, Aftenposten, E24, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni og Podme.
Hver dag bruker nesten syv millioner mennesker våre redaktørstyrte medier for å bli oppdatert, engasjert og underholdt – gjennom tekst, lyd, bilder og video. Tilliten fra brukerne våre er helt avgjørende for oss. Og for å opprettholde den tilliten, er vi opptatt av sannhet, verifiserbarhet og transparens.
Schibsted har rundt 2500 ansatte i Norge, Sverige, Finland og Polen. Det som startet som Christian Schibsteds lille boktrykkervirksomhet i daværende Christiania (Oslo) i 1839, er i dag et av Nordens ledende medieselskaper. Vår journalistikk har opplyst folk, bygget fellesskap, avslørt maktmisbruk og styrket demokratier i nesten to århundrer.
Demokratiene våre er avhengig av uavhengig journalistikk. Det er vårt oppdrag.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Schibsted fullfører oppkjøpet av TV4 og MTV fra Telia Company1.7.2025 10:12:19 CEST | Pressemelding
Schibsted kunngjør i dag at oppkjøpet av Telia Companys TV- og medievirksomhet (TVM) – TV4 i Sverige og MTV i Finland – er fullført. Transaksjonen markerer et viktig steg i retning av å bygge en sterkere og mer samlet nordisk medieportefølje som kombinerer nyhetsjournalistikk med engasjerende innhold på tvers av alle plattformer og formater.
Tore Nilssen skal lede avisdeskene i Schibsted30.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Sjefredaktørene i Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad har ansatt Tore Nilssen (51) som felles leder for avisdeskene i mediehusene.
Nytt produktløft i Schibsted — rigger for fremtidens mediebruk30.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Schibsted samler all produktutvikling i en ny organisasjon ledet av CPO Espen Sundve. Med 230 ansatte organisert i helt nye team, skal Schibsted bygge fremtidsrettet og skalerbar teknologi – med ambisjon om å forme Nordens ledende mediehus.
Schibsted legger ned driften i Inzpire.me – fortsetter satsing på Max Social25.6.2025 09:36:49 CEST | Pressemelding
Styret i Inzpire.me har besluttet å avvikle teknologiselskapet, som siden 2017 har utviklet en plattform for automatisert kjøp og salg av influencer marketing.
Schibsteds norske mediehus øker digitale inntekter – flere forbedrer lønnsomheten17.6.2025 11:09:35 CEST | Pressemelding
Flere av de norske selskapene i Schibsted både styrket den digitale posisjonen og forbedret økonomien i et krevende 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom