19. mai reiser politikere og fagfolk på busstur – for å få landet til å henge bedre sammen.
19 kommuner og fylkeskommuner skal mandag 19. mai, sammen med Statens vegvesen og Oslo-regionen, på busstur på Ring 4-traseene, 310 km eksisterende riksvei som danner en avlastningsvei rundt hovedstaden. Samarbeidet som har overlevd både sammenslåinger og oppsplitting fortsetter med bred politisk støtte.
Målet: Sette nasjonalt fokus på behovet for å styrke transport, beredskap, miljø og næringsliv rundt hovedstaden – og få fortgang i nødvendige vedtak.

Ring 4 samarbeidet står sterkt lokalt – nå trengs det nasjonale vedtak som sikrer finansiering og fremdrift for å utvikle det eksisterende veinettet ytterligere. 19 kommunale og fylkeskommunale enheter, og Statens vegvesen, står sammen i et unikt og historisk samarbeid. Målet er klart: En ytre ringvei – Ring 4 – som i enda større grad kan binde sammen Østfold, Akershus, Buskerud og Hadeland og dermed avlaste Oslo. Dette bidrar samtidig til å kutte utslipp fra tungtransport, styrke Norges beredskap, samt koble sammen boog arbeidsmarkeder rundt hovedstaden.
Transport og beredskap i fokus Prosjektet adresserer det faktum at store mengder trafikk, både privatbiler og tungtransport, i dag presses gjennom Oslo. Flere av stedene langs Ring 4, som Hadeland, Indre Østfold og Ringerike/Modum, ligger under én time fra Oslo sentrum og hverandre. Likevel mangler de en direkte kobling som unngår bykjernen. En komplett Ring 4 vil avlaste hovedstadsområdet og sørge for at trafikk som ikke skal til Oslo, kan ledes utenom. I tillegg gir dette et solid beredskapsnett for kriser, ulykker og veiarbeid.
Et nasjonalt prosjekt med internasjonal betydning Ring 4 må sees i lys av sin nasjonale rolle og burde dermed prioriteres i Stortinget:
Veinettet rundt Oslo er bindeledd for hele Sør-Norge og inngår i det nordiske transporttriangelet Oslo–Stockholm–København. En styrket Ring 4 vil øke beredskap, effektivisere godstransport, redusere utslipp og skape bedre forutsigbarhet for næringslivet. Styrker regionen og boligmarkedet I dag er det et stort press på bolig- og arbeidsmarkedet i selve Oslo og det haster med å fordele veksten mer jevnt i denne delen av Østlandet. Ring 4 vil koble sammen bo- og arbeidsmarkeder rundt hovedstaden og dermed styrke en mer bærekraftig regionforøkelse. – Flere kan pendle mellom hjem og arbeid uten å måtte gå gjennom Oslo sentrum. Finansiering og politisk vilje må til!
Ring 4 er ikke et prosjekt – men mange sammenhengende veieneheter. Finansieringen av «missing links», delstrekninger som nå framstår som «propper», skjer delvis gjennom Nasjonal transportplan (NTP), men fortsatt er det strekinger som ikke har nådd igjennom og venter på vedtak og bevilgninger fra Stortinget.
Vi ønsker å få fortgang på nasjonale vedtak som prioriterer helheten og at prosjektet får finansieringsplaner ferdig i tide.
Busstur for å skape trykk På denne turen får man se det: Steder som ligger nærme hverandre på kartet, er i praksis langt unna – fordi veiene ikke er koblet sammen.
19. mai drar samarbeidspartnerne på busstur for å se/vise hvor flaskehalsene er og hva som trengs. Det er ikke så mye – men det krever politisk vilje. Det haster å få en helhetlig løsning rundt hovedstaden, sier Saxe Frøshaug, leder av styringsgruppa for Ring 4-samarbeidet.
Uavhengig av fylkesstruktur – bred lokal støtte
Selv etter oppløsningen av Viken, samarbeider kommunene på tvers av gamle fylkesgrenser. 16 ordførere står samlet, og det viser at Ring 4 er et prosjekt hele regionen står bak – nå må nasjonale myndigheter levere!
Sitater – Ring 4 er avgjørende for å knytte landet sammen, sikre forsyninger og skape bedre flyt for både folk og varer. Det handler om framtidens transportberedskap, sier Erik Unaas, leder av sekretariatet i Ring 4-samarbeidet. – Denne bussturen viser både behovet og løsningen. Vi håper Stortinget følger opp, sier ordførerne i en samlet uttalelse.
Om oss Ring 4-samarbeidet er et samarbeid mellom 19 kommuner og fylkeskommuner, og Statens vegvesen. Målet er å utvikle en ytre ringvei rundt Oslo som gir bedre transport, økt beredskap og regional utvikling.
For mer info kontakt: Erik Unaas Regional koordinator, Indre Østfold regionråd Leder sekretariatet Ring 4 Ring 4-samarbeidet
Nøkkelord
Kontakter
Erik UnaasLeder sekretariatet Ring 4Regional koordinator Indre Østfold regionråd
Tel:90025953erik.unaas@io.kommune.noBilder



Følg pressemeldinger fra Hadeland IPR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hadeland IPR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Hadeland IPR
Anne Lindmo på catwalken for sirkulær mote – Hadeland IPR debuterte som arrangør på Arendalsuka19.8.2025 09:08:03 CEST | Pressemelding
Det var en spent gjeng fra Hadeland, Gjøvik og Ringerike som dro ut rød løper og rigget høyttaler midt i folkemengden på Pollen under Arendalsuka. Med sol, summing og store smil, gjorde de klart for noe helt nytt: en popup-motevisning med fokus på sirkulær mote.Det er vanskeligere enn man skulle tro å gå taktfast med to meters mellomrom, men modellene – ordførere og gründere fra regionene – gjorde sitt aller beste. Og de fikk god drahjelp: Anne Lindmo stilte sporty opp som modell, og viste sitt personlige engasjement for gjenbruk og bærekraft.– Vi var veldig takknemlige for å ha en erfaren mediepersonlighet med på laget. Anne satte både stil og trygghet på catwalken, sier Sofia Haugan, prosjektleder i Hadeland IPR
Popup Catwalk fra tre regioner: Tirsdag 12 August under Arendalsuka11.8.2025 07:45:00 CEST | Pressemelding
Sirkulær mote på rød løper under Arendalsuka - Tirsdag 12. august kl. 12.00 inntar ordførere, gründere og kjente fjes rød løper og viser fram hvordan bærekraft, mote og sirkulærøkonomi fungerer i praksis. På Pollen i Arendal inviteres publikum til en engasjerende popup-visning hvor resirkulerte tekstiler og kreative løsninger får skinne.
Hadeland bærer for Oslomarka 4 August– oppfordrer alle til å følge stiene31.7.2025 09:52:44 CEST | Pressemelding
Harestua IL Fotballgruppe stiller med en sterk dugnadsgjeng som bærer malmfuruplank til klopper på myrene øverst i enden av Oslomarka mot Hadeland. Dette området; Fjellsjørunden i Nordmarka Nord er flittig brukt av turgåere fra hovedstaden, og vi ønsker en felles innsats for å beskytte sårbar natur. – På Hadeland ønsker vi å leve bærekraftig i pakt med naturen, sier Harald Tyrdal, ordfører i Lunner. – Derfor ønsker vi at alle som besøker marka hjelper oss med å bevare området, følger de merkede stiene og ikke minst tar med seg søppelet sitt hjem. Vi ønsker at naturen skal være like vakker når man drar, som da man kom.
Demningen er fjernet etter 130 år.4.6.2025 07:45:00 CEST | Pressemelding
Randsfjordørreten får elva tilbake! Etter 130 år er demningen i Vangselva borte. Resultatet? Fri strøm og kilometervis av nye gyteområder i elva som renner ut i Randsfjorden – Hadelands store innsjø. Bare én time fra Oslo, i Stor-Oslo-regionen, viser Hadeland hvordan naturen kan restaureres når grunneiere, kommune og fagfolk spiller på lag. Effekten var umiddelbar. Når vi fjerner gamle inngrep og åpner elver, får vi ikke bare renere vann og mer fisk, vi gir også barn og unge tilgang til naturopplevelser.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom