Hadeland IPR

19. mai reiser politikere og fagfolk på busstur – for å få landet til å henge bedre sammen.

Del

19 kommuner og fylkeskommuner skal mandag 19. mai, sammen med Statens vegvesen og Oslo-regionen, på busstur på Ring 4-traseene, 310 km eksisterende riksvei som danner en avlastningsvei rundt hovedstaden. Samarbeidet som har overlevd både sammenslåinger og oppsplitting fortsetter med bred politisk støtte.

Målet: Sette nasjonalt fokus på behovet for å styrke transport, beredskap, miljø og næringsliv rundt hovedstaden – og få fortgang i nødvendige vedtak.

Oversiktskart over Ring 4
Oversiktskart over Ring 4

Ring 4 samarbeidet står sterkt lokalt – nå trengs det nasjonale vedtak som sikrer finansiering og fremdrift for å utvikle det eksisterende veinettet ytterligere. 19 kommunale og fylkeskommunale enheter, og Statens vegvesen, står sammen i et unikt og historisk samarbeid. Målet er klart: En ytre ringvei – Ring 4 – som i enda større grad kan binde sammen Østfold, Akershus, Buskerud og Hadeland og dermed avlaste Oslo. Dette bidrar samtidig til å kutte utslipp fra tungtransport, styrke Norges beredskap, samt koble sammen boog arbeidsmarkeder rundt hovedstaden.

Transport og beredskap i fokus Prosjektet adresserer det faktum at store mengder trafikk, både privatbiler og tungtransport, i dag presses gjennom Oslo. Flere av stedene langs Ring 4, som Hadeland, Indre Østfold og Ringerike/Modum, ligger under én time fra Oslo sentrum og hverandre. Likevel mangler de en direkte kobling som unngår bykjernen. En komplett Ring 4 vil avlaste hovedstadsområdet og sørge for at trafikk som ikke skal til Oslo, kan ledes utenom. I tillegg gir dette et solid beredskapsnett for kriser, ulykker og veiarbeid.

Et nasjonalt prosjekt med internasjonal betydning Ring 4 må sees i lys av sin nasjonale rolle og burde dermed prioriteres i Stortinget:

Veinettet rundt Oslo er bindeledd for hele Sør-Norge og inngår i det nordiske transporttriangelet Oslo–Stockholm–København. En styrket Ring 4 vil øke beredskap, effektivisere godstransport, redusere utslipp og skape bedre forutsigbarhet for næringslivet. Styrker regionen og boligmarkedet I dag er det et stort press på bolig- og arbeidsmarkedet i selve Oslo og det haster med å fordele veksten mer jevnt i denne delen av Østlandet. Ring 4 vil koble sammen bo- og arbeidsmarkeder rundt hovedstaden og dermed styrke en mer bærekraftig regionforøkelse. – Flere kan pendle mellom hjem og arbeid uten å måtte gå gjennom Oslo sentrum. Finansiering og politisk vilje må til!

Ring 4 er ikke et prosjekt – men mange sammenhengende veieneheter. Finansieringen av «missing links», delstrekninger som nå framstår som «propper», skjer delvis gjennom Nasjonal transportplan (NTP), men fortsatt er det strekinger som ikke har nådd igjennom og venter på vedtak og bevilgninger fra Stortinget.

Vi ønsker å få fortgang på nasjonale vedtak som prioriterer helheten og at prosjektet får finansieringsplaner ferdig i tide.

Busstur for å skape trykk På denne turen får man se det: Steder som ligger nærme hverandre på kartet, er i praksis langt unna – fordi veiene ikke er koblet sammen.

19. mai drar samarbeidspartnerne på busstur for å se/vise hvor flaskehalsene er og hva som trengs. Det er ikke så mye – men det krever politisk vilje. Det haster å få en helhetlig løsning rundt hovedstaden, sier Saxe Frøshaug, leder av styringsgruppa for Ring 4-samarbeidet.

Uavhengig av fylkesstruktur – bred lokal støtte

Selv etter oppløsningen av Viken, samarbeider kommunene på tvers av gamle fylkesgrenser. 16 ordførere står samlet, og det viser at Ring 4 er et prosjekt hele regionen står bak – nå må nasjonale myndigheter levere!

Sitater – Ring 4 er avgjørende for å knytte landet sammen, sikre forsyninger og skape bedre flyt for både folk og varer. Det handler om framtidens transportberedskap, sier Erik Unaas, leder av sekretariatet i Ring 4-samarbeidet. – Denne bussturen viser både behovet og løsningen. Vi håper Stortinget følger opp, sier ordførerne i en samlet uttalelse.

Om oss Ring 4-samarbeidet er et samarbeid mellom 19 kommuner og fylkeskommuner, og Statens vegvesen. Målet er å utvikle en ytre ringvei rundt Oslo som gir bedre transport, økt beredskap og regional utvikling.

For mer info kontakt: Erik Unaas Regional koordinator, Indre Østfold regionråd Leder sekretariatet Ring 4 Ring 4-samarbeidet

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Ordfører Saxe Frøshaug
Ordfører Saxe Frøshaug
Indre Østfold regionråd
Last ned bilde
Ordfører Saxe Frøshaug
Ordfører Saxe Frøshaug
Indre Østfold regionråd
Last ned bilde
Illustrasjonsbilde av en rundkjøring (en ring) med fire avkjørsler
Illustrasjonsbilde av en rundkjøring (en ring) med fire avkjørsler
Fotograf BT Stokke AS
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Hadeland IPR

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hadeland IPR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Hadeland IPR

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye