Telenor og Telia taper markedsandeler
Ice tar markedsandeler på bekostning av de store selskapene. Det er med på å fortsatt øke konkurransen i mobilmarkedet.

Telenor og Telia hadde i fjor en samlet markedsandel for privat og bedriftsmarkedet på 75 prosent. Det er ned 1 prosentpoeng sammenlignet med året før, viser tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom). I samme tidsrom hadde imidlertid Ice en vekst på mobilmarkedet. I 2023 hadde mobilselskapet en markedsandel på 14,5 prosent. Ved utgangen av 2024 lå andelen på 16 prosent.
–Det er svært positivt at andre mobilselskaper tar flere markedsandeler. Dette er et tegn på at konkurransen styrkes, som igjen vil bidra til bedre og billigere tjenester for mobilkundene. Jeg mener norske forbrukere betaler for mye for å bruke mobilen i dag. Derfor ga jeg i fjor Nkom i oppdrag å finne nye tiltak for å styrke konkurransen i det norske mobilmarkedet, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung.
Du kan lese mer om ekomstatistikken her.
Bruk forbrukermakten
Avdelingsdirektør for marked og tjenester i Nkom, Kamilla Sharma, sier at arbeidet med å styrke og sikre varig konkurranse i mobilmarkedet er et langsiktig arbeid, som Nkom jobber målrettet mot:
– Det viktigste vi kan gjøre er å bidra til effektiv utbygging av mobilnett, slik at vi får tre konkurransedyktige nett. Her gjøres det allerede mye bra arbeid som vi vil fortsette med. Blant annet jobbes det med å få på plass effektive prosesser for å sette opp mobilnettutstyr på offentlige områder. Vi er også opptatt av å sikre valgmuligheter for sluttbrukere, da trenger vi også de mindre aktørene som ikke selv har eget nett.
Sharma understreker at disse aktørene tilbyr samme dekning som de større mobilselskapene og er derfor trygge alternativer for sluttbrukeren både med tanke på dekning og pris.
– Vi oppfordrer derfor forbrukere til å være bevisste på hvilke tjenester de kjøper og hva de betaler for disse. For å styrke konkurransen må også sluttbrukere ta i bruk forbrukermakten sin ved å aktivt vurdere de ulike tilbudene som finnes i markedet, sier Sharma.
Markedsandeler for tilbydere av mobilabonnementer i det norske mobilmarkedet, samlede tall for bedrifts -og privatmarkedet:
Telenor:
- 2024: 41,3 prosent
- 2023: 42 prosent
- 2022: 43 prosent
- 2021: 44,5 prosent
Telia:
- 2024: 33,7 prosent
- 2023: 33,9 prosent
- 2022: 34,6 prosent
- 2021: 34,8 prosent
ICE:
- 2024: 16 prosent
- 2023: 14,5 prosent
- 2022: 12,6 prosent
- 2021: 11,7 prosent
Nøkkelord
Kontakter
Rita Lund ThuneKommunikasjonsdirektørNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noKamilla SharmaAvdelingsdirektør marked og tjenesterNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:40400099ksh@nkom.noBilder


Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Full gigabit-dekning kan koste 12,4 milliarder kroner18.6.2025 08:17:55 CEST | Pressemelding
Regningen for å gi alle norske husstander superraskt nett kan bli på hele 12,4 milliarder kroner, ifølge nye tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
Har avdekket nye alvorlige GPS-forstyrrelser i Øst-Finnmark13.6.2025 12:22:10 CEST | Pressemelding
Nye målinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) viser manipulasjon av GPS-signaler i lavere høyder i Sør-Varanger.
Denne veggen kuttar telefonsamtalen din13.6.2025 09:17:36 CEST | Pressemelding
Nye bygg er så godt isolerte at mobildekninga blir stengt ute. No etterlyser Nasjonal kommunikasjonsmyndigheit (Nkom) betre samarbeid mellom byggjebransjen og mobiloperatørane.
.no er tryggast i verda!12.6.2025 14:30:23 CEST | Pressemelding
Trykkjer du på ei lenkje til ei nettside som sluttar på .no, kan du etter all sannsyn leggje til grunn at ho er til å stole på. Det norske domenet er faktisk det tryggaste i verda.
Registreringsfristen for datasenteroperatører nærmer seg11.6.2025 12:59:32 CEST | Pressemelding
Fristen for å registrere seg som datasenteroperatør er rett rundt hjørnet. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) oppfordrer nå alle som driver datasenter i Norge til å registrere seg innen 1. juli.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom