Mindre aktører tar en større del av mobilmarkedet
Konkurransen i mobilmarkedet øker, og de mindre selskapene tar markedsandeler på bekostning av de store.

Telenor og Telia hadde i fjor en samlet markedsandel for privat og bedriftsmarkedet på 75 prosent. Det er ned 1 prosentpoeng sammenlignet med året før. Tall fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) viser at mindre mobilselskaper tar en større del av markedet. I 2023 hadde Ice en markedsandel på 14,5 prosent. Ved utgangen av 2024 lå andelen på 16 prosent. Andre mindre selskaper på markedet har også hatt en vekst det siste året, fra 7,5 prosent i 2023 til 8,9 prosent i 2024.
– Det er svært positivt at de mindre mobilselskapene tar markedsandeler fra de store. Dette er et tegn på at konkurransen styrkes, som igjen vil bidra til bedre og billigere tjenester for mobilkundene. Jeg mener norske forbrukere betaler for mye for å bruke mobilen i dag. Derfor ga jeg i fjor Nkom i oppdrag å finne nye tiltak for å styrke konkurransen i det norske mobilmarkedet, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung.
Du kan lese mer om ekomstatistikken her.
Bruk forbrukermakten
Avdelingsdirektør for marked og tjenester i Nkom, Kamilla Sharma, sier at arbeidet med å styrke og sikre varig konkurranse i mobilmarkedet er et langsiktig arbeid, som Nkom jobber målrettet mot:
– Det viktigste vi kan gjøre er å bidra til effektiv utbygging av mobilnett, slik at vi får tre konkurransedyktige nett. Her gjøres det allerede mye bra arbeid som vi vil fortsette med. Blant annet jobbes det med å få på plass effektive prosesser for å sette opp mobilnettutstyr på offentlige områder. Vi er også opptatt av å sikre valgmuligheter for sluttbrukere, da trenger vi også de mindre aktørene som ikke selv har eget nett.
Sharma understreker at disse aktørene tilbyr samme dekning som de større mobilselskapene og er derfor trygge alternativer for sluttbrukeren både med tanke på dekning og pris.
– Vi oppfordrer derfor forbrukere til å være bevisste på hvilke tjenester de kjøper og hva de betaler for disse. For å styrke konkurransen må også sluttbrukere ta i bruk forbrukermakten sin ved å aktivt vurdere de ulike tilbudene som finnes i markedet, sier Sharma.
Markedsandeler for tilbydere av mobilabonnementer i det norske mobilmarkedet, samlede tall for bedrifts -og privatmarkedet:
Telenor:
- 2024: 41,3 prosent
- 2023: 42 prosent
- 2022: 43 prosent
- 2021: 44,5 prosent
Telia:
- 2024: 33,7 prosent
- 2023: 33,9 prosent
- 2022: 34,6 prosent
- 2021: 34,8 prosent
ICE:
- 2024: 16 prosent
- 2023: 14,5 prosent
- 2022: 12,6 prosent
- 2021: 11,7 prosent
Øvrige:
- 2024: 8,9 prosent
- 2023: 7,5 prosent
- 2022: 7,9 prosent
- 2021: 7,8 prosent
Nøkkelord
Kontakter
Rita Lund ThuneKommunikasjonsdirektørNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noKamilla SharmaAvdelingsdirektør marked og tjenesterNasjonal kommunikasjonsmyndighet
Tel:40400099ksh@nkom.noBilder


Lenker
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Vil at flere skal melde inn 2G-avhengig utstyr - utsetter fristen9.5.2025 13:18:40 CEST | Pressemelding
Nkom har bedt om innspill på hvilke samfunnsviktige systemer som kan slutte å fungere når 2G-nettet stenges, men savner flere innspill og utsetter derfor fristen til 15. mai.
Bredbåndsmålet nærmer seg7.5.2025 11:10:58 CEST | Pressemelding
99,1 prosent av norske hjem har nå tilgang til raskt internett. Nå gjenstår kun 23 .000 husstander før regjeringens nasjonale 2025-mål er nådd.
Sterk økning i 5G-dekningen i Nord-Norge7.5.2025 10:57:30 CEST | Pressemelding
Nord-Norge har hatt størst vekst i 5G-utbyggingen det siste året, men ligger likevel bak landsgjennomsnittet.
Nkom varsler millionbot mot Telia30.4.2025 08:07:20 CEST | Pressemelding
Nkom varsler 10 millioner kroner i overtredelsesgebyr til Telia. Det skjer etter at selskapet feilaktig mottok flere millioner kroner i statlig kompensasjon for forsterkningstiltak de skulle utført i flere kommuner.
Så mye forurenser vårt digitale samfunn29.4.2025 16:43:26 CEST | Pressemelding
De totale CO2-utslippene fra digital infrastruktur, både direkte og indirekte, var i fjor på 1,1 millioner tonn. Det tilsvarer nesten det samme som fjorårets direkte utslipp fra flytrafikken innenlands.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom