Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Proteinboom på norske kjøkken

Del

Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).

Nye tall fra MELK viser rekordvekst for proteinrike meieriprodukter – og trenden drives av både helsebevisste forbrukere og smarte matvaner.
Nye tall fra MELK viser rekordvekst for proteinrike meieriprodukter – og trenden drives av både helsebevisste forbrukere og smarte matvaner.

– Disse produktene har gått fra å være typisk treningsmat til å bli en naturlig del av hverdagen for mange. De brukes i alt fra frokost og matpakker til kvelds og middag, sier Ida Berg Hauge, daglig leder i MELK.

Fra treningsmat til hverdagsfavoritt

Proteinrike meieriprodukter treffer midt i tidens mattrend: næringsrikt, naturlig og enkelt.

– Det handler ikke bare om protein. Produkter som cottage cheese og yoghurt er også rike på andre viktige næringsstoffer, inneholder lite fett og passer godt inn i helsemyndighetenes råd om å spise tre porsjoner magre meieriprodukter hver dag, sier Berg Hauge.

Kjente produkter i ny drakt

Naturell yoghurt og cottage cheese brukes i dag i alt fra smoothie og pannekaker til salater og varme retter. Mange setter pris på at produktene er enkle å variere og passer til ulike måltider gjennom dagen.

– Meieribransjen har vært gode på innovasjon. De har introdusert nye smaker og former, samtidig som de har bevart det trygge og kjente, sier Berg Hauge.

Trend i både butikk og sosiale medier

Oppskrifter med cottage cheese og proteinyoghurt trender i sosiale medier, og butikkhyllene viser tydelig at interessen øker. Produktene treffer særlig dem som ønsker raske, sunne løsninger – uten å gå på kompromiss med smak og næringsinnhold.

Trenden gjelder ikke bare yoghurt og ferskost: Den totale ostekategorien økte svakt, men de proteinrike variantene står for det meste av veksten. 

En naturlig del av et balansert kosthold 

– Disse produktene bidrar til at det er enkelt for folk flest å få i seg 3 porsjoner magre meieriprodukter hver dag.  Det er et kostråd som både er enkelt å få til og lett å like, sier Ida Berg Hauge. 

Tallene som peker oppover (vekst i antall kg Q1 2025 vs. Q1 2024):

  • +40,2 % for cottage cheese

  • +36,1 % for kvarg

  • +24,5 % for yoghurt naturell

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter

Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding

Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye