Proteinboom på norske kjøkken
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).

– Disse produktene har gått fra å være typisk treningsmat til å bli en naturlig del av hverdagen for mange. De brukes i alt fra frokost og matpakker til kvelds og middag, sier Ida Berg Hauge, daglig leder i MELK.
Fra treningsmat til hverdagsfavoritt
Proteinrike meieriprodukter treffer midt i tidens mattrend: næringsrikt, naturlig og enkelt.
– Det handler ikke bare om protein. Produkter som cottage cheese og yoghurt er også rike på andre viktige næringsstoffer, inneholder lite fett og passer godt inn i helsemyndighetenes råd om å spise tre porsjoner magre meieriprodukter hver dag, sier Berg Hauge.
Kjente produkter i ny drakt
Naturell yoghurt og cottage cheese brukes i dag i alt fra smoothie og pannekaker til salater og varme retter. Mange setter pris på at produktene er enkle å variere og passer til ulike måltider gjennom dagen.
– Meieribransjen har vært gode på innovasjon. De har introdusert nye smaker og former, samtidig som de har bevart det trygge og kjente, sier Berg Hauge.
Trend i både butikk og sosiale medier
Oppskrifter med cottage cheese og proteinyoghurt trender i sosiale medier, og butikkhyllene viser tydelig at interessen øker. Produktene treffer særlig dem som ønsker raske, sunne løsninger – uten å gå på kompromiss med smak og næringsinnhold.
Trenden gjelder ikke bare yoghurt og ferskost: Den totale ostekategorien økte svakt, men de proteinrike variantene står for det meste av veksten.
En naturlig del av et balansert kosthold
– Disse produktene bidrar til at det er enkelt for folk flest å få i seg 3 porsjoner magre meieriprodukter hver dag. Det er et kostråd som både er enkelt å få til og lett å like, sier Ida Berg Hauge.
Tallene som peker oppover (vekst i antall kg Q1 2025 vs. Q1 2024):
-
+40,2 % for cottage cheese
-
+36,1 % for kvarg
-
+24,5 % for yoghurt naturell
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noStine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Økologisk melk skyter fart – opp 20 prosent i første halvår4.9.2025 05:13:00 CEST | Pressemelding
Økologisk hvit søtmelk er på full fart inn i norske kjøleskap. I første halvår 2025 økte salget med hele 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske forbrukstall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Kvarg skyter fart – opp 43 prosent29.8.2025 07:59:19 CEST | Pressemelding
Kvarg er årets store overraskelse i meieridisken. Salget økte med hele 43 prosent i første halvår 2025, viser ferske volumtall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Oppgangen drives av nordmenns appetitt på proteinrike og allsidige meieriprodukter.
Yoghurt, helmelk og smør løfter meierisalget27.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn kjøpte merkbart mer yoghurt, helmelk og smør i første halvår 2025. Målt i volum økte yoghurt med nær åtte prosent, helmelk med 4,8 prosent og smør med 4,9 prosent, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Når melk og brød blir kontroversielt – hva gjør kostholdsdebatten med ungdom?11.8.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
En ny landsrepresentativ undersøkelse blant ungdom avslører hvordan råd, trender og påvirkning skaper forvirring om mat og helse. Funnene slippes for første gang under Arendalsuka – etterfulgt av debatt med politikere, fagpersoner og influensere.
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom