Proteinboom på norske kjøkken
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).

– Disse produktene har gått fra å være typisk treningsmat til å bli en naturlig del av hverdagen for mange. De brukes i alt fra frokost og matpakker til kvelds og middag, sier Ida Berg Hauge, daglig leder i MELK.
Fra treningsmat til hverdagsfavoritt
Proteinrike meieriprodukter treffer midt i tidens mattrend: næringsrikt, naturlig og enkelt.
– Det handler ikke bare om protein. Produkter som cottage cheese og yoghurt er også rike på andre viktige næringsstoffer, inneholder lite fett og passer godt inn i helsemyndighetenes råd om å spise tre porsjoner magre meieriprodukter hver dag, sier Berg Hauge.
Kjente produkter i ny drakt
Naturell yoghurt og cottage cheese brukes i dag i alt fra smoothie og pannekaker til salater og varme retter. Mange setter pris på at produktene er enkle å variere og passer til ulike måltider gjennom dagen.
– Meieribransjen har vært gode på innovasjon. De har introdusert nye smaker og former, samtidig som de har bevart det trygge og kjente, sier Berg Hauge.
Trend i både butikk og sosiale medier
Oppskrifter med cottage cheese og proteinyoghurt trender i sosiale medier, og butikkhyllene viser tydelig at interessen øker. Produktene treffer særlig dem som ønsker raske, sunne løsninger – uten å gå på kompromiss med smak og næringsinnhold.
Trenden gjelder ikke bare yoghurt og ferskost: Den totale ostekategorien økte svakt, men de proteinrike variantene står for det meste av veksten.
En naturlig del av et balansert kosthold
– Disse produktene bidrar til at det er enkelt for folk flest å få i seg 3 porsjoner magre meieriprodukter hver dag. Det er et kostråd som både er enkelt å få til og lett å like, sier Ida Berg Hauge.
Tallene som peker oppover (vekst i antall kg Q1 2025 vs. Q1 2024):
-
+40,2 % for cottage cheese
-
+36,1 % for kvarg
-
+24,5 % for yoghurt naturell
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noStine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Melk i medvind – alle kategorier peker oppover13.11.2025 07:07:00 CET | Pressemelding
Melkesalget økte i tredje kvartal, og alle meierikategorier gikk opp sammenlignet med samme kvartal i 2024. Flere velger igjen melk, og interessen for naturlige og proteinrike produkter holder seg sterk.
Grøtens dag 23. oktober: Unge kvinner spiser mest havregrøt22.10.2025 08:03:38 CEST | Pressemelding
Torsdag 23. oktober markeres Grøtens dag, og havregrøt fortsetter å være nordmenns klare grøtfavoritt.
Unge jenter dropper melk og frokost17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Færre unge jenter spiser frokost og drikker melk. Det kan gjøre at de får i seg for lite av næringsstoffene som trengs for å bygge sterke bein.
Matpress gjør mange unge stresset8.10.2025 11:00:41 CEST | Pressemelding
Ungdom kjenner på stadig mer press rundt mat og kropp. En ny landsdekkende undersøkelse, gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK), viser at mange mister matgleden og blir stresset av alt fokuset på kosthold.
Økologisk melk skyter fart – opp 20 prosent i første halvår4.9.2025 05:13:00 CEST | Pressemelding
Økologisk hvit søtmelk er på full fart inn i norske kjøleskap. I første halvår 2025 økte salget med hele 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske forbrukstall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom

