ŠKODA

Verdenspremiere for nye Škoda Enyaq RS

Del

Škoda har åpnet for bestilling av den nye elektriske toppmodellen Škoda Enyaq RS. Škoda Enyaq RS starter fra kr 559.900.

Škoda Enyaq Coupé RS i Steel Grey og Škoda Enyaq RS i Mamba Green
Škoda Enyaq Coupé RS i Steel Grey og Škoda Enyaq RS i Mamba Green
  • Firehjulsdrift: To motorer gir firehjulsdrift, motoreffekt på 250 kW (340 hk) og akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 5,4 sekunder. 

  • Batteri: Škoda Enyaq RS kommer med et batteri på hele 79 kWh netto, og lader fra 10-80 prosent på 26 minutter under optimale forhold. 

  • Standardutstyr: Omfattende mengde standardutstyr som inkluderer sportsunderstell, Head up display med augmented reality, area view 360-kamera, avanserte LED Matrix lys og elektrisk justerbart førersete med minne- og massasjefunksjoner. 

  • Modern Solid: Den nye fronten i sort høyglant, Tech-Deck Face, huser viktige sensorer, inkludert radar. 

  • Priser: Škoda Enyaq RS starter fra kr 559.900. De første kundene får sin Enyaq RS levert fra september.  

Har åpnet for bestilling 

Škoda har åpnet for bestilling av nye Škoda Enyaq RS, med en startpris på kr 559.900. De første kundene som bestiller den nye elektriske toppmodellen, kan forvente å få bilen levert fra september. 

– Škoda Enyaq RS har vært en populær sportslig versjon av familiefavoritten vår, siden lanseringen i 2022. Nye Enyaq RS har blitt ny på utsiden med en helt ny front, men er fortsatt velkjent på innsiden med praktiske løsninger og høy komfort, sier Martine Behrens, direktør for Škoda Norge i Harald A. Møller AS. 

To elektriske motorer, 0 til 100 km/t på 5,4 sekunder og lading opptil 185 kW 

To elektriske motorer med en total effekt på 250 kW (340 hk) og firehjulsdrift sikrer dynamisk ytelse, en topphastighet på 180 km/t og akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 5,4 sekunder. Dette gjør RS-versjonene til Škodas raskeste akselererende produksjonsmodeller, sammen med Elroq RS. Videre støtter de ladehastigheter opptil 185 kW. Hurtigading av høyvoltsbatteriet, med en kapasitet på 84 kWh (79 kWh netto), fra 10 til 80 prosent tar bare 26 minutter, noe som gjør Enyaq RS og Enyaq Coupé RS til Škodas raskeste ladende produksjonsmodeller, også sammen med Elroq RS.  

Den elektriske rekkevidden i denne konfigurasjonen er over 550 kilometer (WLTP) for Enyaq RS og mer enn 560 kilometer (WLTP) for Enyaq Coupé RS. En ny funksjon i Enyaq RS er toveis DC-lading, som gjør at batteriet i bilen kan fungere som en ekstra energilagringsenhet hjemme. 

Sorte eksteriørdetaljer, spesialtilpasset sportsunderstell og to eksterne lyder 

De nye Enyaq RS og Enyaq Coupé RS kommer med en omfattende mengde standardutstyr, inkludert avanserte LED Matrix lys, LED-baklys med dynamiske indikatorer og elektrisk justerbart førersete med minnefunksjon, massasjefunksjon og korsryggstøtte. Videre tilbyr Škoda også RS-eksklusive lettmetallfelger på opptil 21 tommer. Progressiv styring forbedrer kjøreegenskapene og sikrer perfekt kontroll av kjøretøyet. Sportsunderstellet senker forakselen med 15 millimeter og bakakselen med 10 millimeter, for et mer smidig oppsett. Adaptivt understell (DCC) er tilgjengelig som tilvalg.  

Enyaq RS har et mer dynamisk demperoppsett sammenlignet med den forrige versjonen, med hele 15 innstillinger for demperstivhet. Driving Mode Select tilbyr en spesiell trekkmodus tilpasset firehjulsdriften. På grunn av deres høye ytelse har RS-variantene kraftigere bremser på forakselen. To eksterne lyder, Sport og Futuristic, er tilordnet de ulike kjøreprofilene. 

Modern Solid 

Det nye designspråket til Škoda, Modern Solid, preger nye Enyaq RS og Enyaq RS Coupé. Den nye fronten, Tech-Deck Face i sort høyglans, huser viktige sensorer, inkludert radar, samt de iøynefallende LED-detaljene som omtales som Crystal Face 2.0. LED Matrix og Crystal Face 2.0 er standard. Enyaq RS tilbyr også Coming/Leaving home-animasjon foran på kjøretøyet. 

Skarpere design og RS-detaljer 

Karakteristiske RS-detaljer og sorte elementer, som inkluderer sidevindu-lister, takrails for Enyaq RS, panser- og bakluke-bokstaver og sidespeilkapper, skjerper eksteriørdesignet til Škoda Enyaq RS og Enyaq Coupé RS. Både front- og bakstøtfangerne kommer med en karakteristisk fullbredde reflektorstripe som er eksklusiv for RS.  

Aero-lettmetallfelger er et annet designelement som er eksklusivt for RS-versjonene. Sorte metalliske 20-tommers Draconis-felger er standard, mens de valgfrie 21-tommers Vision-felgene er helt nye. I tillegg til alle fargene i den nye Enyaq-familien, er også Mamba Green tilgjengelig eksklusivt for RS-versjonene.  

De tonede bak- og sidevinduene gir et elegant utseende, samt komfort. Det laminerte glasset på de akustiske sidevinduene foran reduserer støynivået inne i kjøretøyet. Aerodynamikken har blitt ytterligere forbedret: for Enyaq RS starter luftmotstandskoeffisienten på 0,251, mens den for Enyaq Coupé RS kan være så lav som 0,239. 

To interiørvalg: RS Lounge og RS Suite 

I standardinteriøret til RS, RS Lounge, er de svarte setetrekkene trukket i en kombinasjon av semsket mikrofiber og kunstskinn, med limegrønne kontrastsømmer. I den valgfrie RS Suite, har setetrekkene en kombinasjon av skinn og kunstskinn med grå sømmer. Det oppvarmede tre-eikede sportsrattet er dekket i perforert skinn. Sportsrattet kommer med et RS-merke og med limegrønne sømmer for RS Lounge og sorte sømmer med RS Suite.  

Oppvarmede sportsseter foran med integrerte hodestøtter og pedaldeksler i rustfritt stål kompletterer det dynamiske utseendet i interiøret. Førersetet er som standard elektrisk justerbart og tilbyr massasje- og minnefunksjoner samt korsryggstøtte. For passasjersetet foran er elektrisk justering, massasje- og minnefunksjoner en del av den valgfrie Maxx-pakken. 3-soners Climatronic klimaanlegg og mekaniske solskjermer for de bakre sidevinduene er standard.  

13-tommers infotainment-skjerm med AR head-up display som standard 

De nye Enyaq RS og Enyaq Coupé RS kommer med en 5-tommers Digital Cockpit og 13-tommers infotainment-skjerm som standard. I tillegg er Head-up display med Augmented Reality en del av Advanced-pakken som er standard, som også inkluderer area view 360-kamera og et 12-høyttaler CANTON lydsystem med en total effekt på 635 W. De digitale skjermene har RS-spesifikke grafikk.  

Škoda-kjennetegn: mange Simply Clever-funksjoner 

De nye Enyaq RS og nye Enyaq Coupé RS inkluderer mange av merkets typiske Simply Clever-funksjoner som standard. De kommer med fire hurtigladende USB-C-porter med en effekt på opptil 45 W. I tillegg gir Phone Box, med trådløs lading og ventilasjon, opptil 15 W ladekraft. Den standard elektrisk opererte bakluken med fotsensor gir praktisk tilgang til bagasjerommet, hvor en kan finne en QR-kode som gir enkel tilgang på bruksanvisninger og videoer om forskjellige bagasjeromsfunksjoner via smarttelefon.  

Som med andre Enyaq-modeller er et elektrisk nedfellbart tilhengerfeste tilgjengelig som tilvalg. Tilhengervekten er opptil 1 200 kg. 

Intelligente sikkerhets- og assistansesystemer 

Škoda Enyaq RS og Škoda Enyaq Coupé RS tilbyr mange intelligente sikkerhets- og assistansesystemer, samt tilkoblingsfunksjoner. Den nyeste versjonen av Travel Assist, som kommer som standard, kombinerer Adaptive Lane Assist, Predictive Adaptive Cruise Control, Traffic Jam Assist, Emergency Assist og Side Assist. Plug & Charge muliggjør sømløs autorisasjon på kompatible ladestasjoner. 

Škoda Enyaq RS kan parkere via MyŠkoda-appen 

Den oppgraderte MyŠkoda-appen støtter nye funksjoner for Intelligent Park Assist, som er en del av Maxx-pakken. Remote Park Assist lar kjøretøyet automatisk kjøre inn i parallelle og vinkelrette parkeringsplasser mens eieren kontrollerer manøveren i MyŠkoda-appen på en smarttelefon. Det Bluetooth-baserte systemet krever at eieren står ved siden av kjøretøyet mens de holder nøkkelen. Etter å ha valgt ønsket type manøver, håndterer Enyaq RS-modellene styring, bremsing og bevegelse autonomt. Remote Trained Parking-funksjonen kan også styres via MyŠkoda-appen. Når kjøretøyet når en av opptil fem tidligere lagrede tilnærminger til parkeringsplasser, kan det kjøre autonomt til ønsket posisjon. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Škoda Enyaq RS i den eksklusive RS-fargen Mamba Green. Den nye fronten, Tech-Deck Face i sort høyglans, huser viktige sensorer, inkludert radar, samt de iøynefallende LED-detaljene som omtales som Crystal Face 2.0. LED Matrix og Crystal Face 2.0 er standard.
Škoda Enyaq RS i den eksklusive RS-fargen Mamba Green. Den nye fronten, Tech-Deck Face i sort høyglans, huser viktige sensorer, inkludert radar, samt de iøynefallende LED-detaljene som omtales som Crystal Face 2.0. LED Matrix og Crystal Face 2.0 er standard.
Last ned bilde
Škoda Enyaq RS i den eksklusive RS-fargen Mamba Green. Både front- og bakstøtfangerne kommer med en karakteristisk fullbredde reflektorstripe som er eksklusiv for RS.
Škoda Enyaq RS i den eksklusive RS-fargen Mamba Green. Både front- og bakstøtfangerne kommer med en karakteristisk fullbredde reflektorstripe som er eksklusiv for RS.
Last ned bilde
Škoda Enyaq RS i den eksklusive RS-fargen Mamba Green. Aero-lettmetallfelger er eksklusive for RS. Sorte metalliske 20-tommers Draconis-felger er standard, mens de valgfrie 21-tommers Vision-felgene er helt nye.
Škoda Enyaq RS i den eksklusive RS-fargen Mamba Green. Aero-lettmetallfelger er eksklusive for RS. Sorte metalliske 20-tommers Draconis-felger er standard, mens de valgfrie 21-tommers Vision-felgene er helt nye.
Last ned bilde
Aerodynamikken har blitt ytterligere forbedret: for Enyaq RS starter luftmotstandskoeffisienten på 0,251, mens den for Enyaq Coupé RS kan være så lav som 0,239.
Aerodynamikken har blitt ytterligere forbedret: for Enyaq RS starter luftmotstandskoeffisienten på 0,251, mens den for Enyaq Coupé RS kan være så lav som 0,239.
Last ned bilde
Škoda Enyaq Coupé RS i Steel Grey
Škoda Enyaq Coupé RS i Steel Grey
Last ned bilde
Bagasjeromsvolumet i Škoda Enyaq Coupé RS er på hele 570 liter. SUV-versjonen rommer 585 liter.
Bagasjeromsvolumet i Škoda Enyaq Coupé RS er på hele 570 liter. SUV-versjonen rommer 585 liter.
Last ned bilde
Head-up display med Augmented Reality en del av Advanced-pakken som er standard, som også inkluderer area view 360-kamera og et 12-høyttaler CANTON lydsystem med en total effekt på 635 W. De digitale skjermene har RS-spesifikke grafikk.
Head-up display med Augmented Reality en del av Advanced-pakken som er standard, som også inkluderer area view 360-kamera og et 12-høyttaler CANTON lydsystem med en total effekt på 635 W. De digitale skjermene har RS-spesifikke grafikk.
Last ned bilde
Oppvarmede sportsseter foran med integrerte hodestøtter og pedaldeksler i rustfritt stål kompletterer det dynamiske utseendet i interiøret. Førersetet er som standard elektrisk justerbart og tilbyr massasje- og minnefunksjoner samt korsryggstøtte.
Oppvarmede sportsseter foran med integrerte hodestøtter og pedaldeksler i rustfritt stål kompletterer det dynamiske utseendet i interiøret. Førersetet er som standard elektrisk justerbart og tilbyr massasje- og minnefunksjoner samt korsryggstøtte.
Last ned bilde
For passasjersetet foran er elektrisk justering, massasje- og minnefunksjoner en del av den valgfrie Maxx-pakken.
For passasjersetet foran er elektrisk justering, massasje- og minnefunksjoner en del av den valgfrie Maxx-pakken.
Last ned bilde
I standardinteriøret til RS, RS Lounge, er de svarte setetrekkene trukket i en kombinasjon av semsket mikrofiber og kunstskinn, med limegrønne kontrastsømmer. I den valgfrie RS Suite, har setetrekkene en kombinasjon av skinn og kunstskinn med grå sømmer. Det oppvarmede tre-eikede sportsrattet er dekket i perforert skinn. Sportsrattet kommer med et RS-merke og med limegrønne sømmer for RS Lounge og sorte sømmer med RS Suite.
I standardinteriøret til RS, RS Lounge, er de svarte setetrekkene trukket i en kombinasjon av semsket mikrofiber og kunstskinn, med limegrønne kontrastsømmer. I den valgfrie RS Suite, har setetrekkene en kombinasjon av skinn og kunstskinn med grå sømmer. Det oppvarmede tre-eikede sportsrattet er dekket i perforert skinn. Sportsrattet kommer med et RS-merke og med limegrønne sømmer for RS Lounge og sorte sømmer med RS Suite.
Last ned bilde
3-soners Climatronic klimaanlegg og mekaniske solskjermer for de bakre sidevinduene er standard.
3-soners Climatronic klimaanlegg og mekaniske solskjermer for de bakre sidevinduene er standard.
Last ned bilde
Martine Behrens, direktør for Škoda Norge i Harald A. Møller AS
Martine Behrens, direktør for Škoda Norge i Harald A. Møller AS
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra ŠKODA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ŠKODA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ŠKODA

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye