Kystverket

Mo i Rana styrker sjøtransporten – nå starter neste fase i dypvannskaiprosjektet

Del

Utbyggingen av ny dypvannskai i Mo i Rana går inn i en ny fase. Etter en intensiv vår med grunnarbeid og utfylling av deponiområdet, starter fundamenteringsarbeidet 15. mai.

Prosjektet i Mo i Rana skal gi en moderne dypvannskai og tryggere innseiling – viktig infrastruktur for fremtidens sjøtransport.
Prosjektet i Mo i Rana skal gi en moderne dypvannskai og tryggere innseiling – viktig infrastruktur for fremtidens sjøtransport. Foto: Vest Betong AS

– Vest Betong, med sine underentreprenører Keller, Tore Løkke og Gerd Stensen, har gjort en god jobb gjennom våren. Vi er nå i rute til å gå i gang med neste etappe: å fundamentere den nye kaia, sier Berit Kalstad, prosjektleder i Rana kommune.

Fundamentering av dypvannskaia

I løpet av våren er deponiområdet for forurensede masser fra utdypingen blitt forvandlet til nytt landareal. Dette danner grunnlaget for byggingen av dypvannskaia på Langneset. Nå står pelefundamentering for tur.

Fundamenteringen innebærer nedramming av store stålrørspeler. Hver pel er rundt 50 meter lang og har en diameter på omtrent én meter. Pelene rammes gjennom løsmassene på sjøbunnen og ned til fast fjell. Deretter tømmes rørene for vann, armeres og fylles med betong, som til slutt danner fundamentet for den nye kaia.

– Totalt skal 156 stålrørspeler rammes ned, med mål om én pel per dag. Arbeidet vil pågå gjennom sommeren og ut over høsten, avhengig av fremdriften og eventuelle utfordringer underveis, forklarer Kalstad.

Støy og arbeidstid

Pelearbeidene kan tidvis oppleves som støyende. Kalstad understreker at alt arbeid gjennomføres innenfor gjeldende retningslinjer for midlertidig anleggsstøy.

– Støyende arbeid vil som hovedregel kun foregå på dagtid, mandag til lørdag kl. 07.00–19.00. Det er ikke planlagt arbeid på kvelder, netter, søndager eller helligdager. Om noen skulle oppleve betydelige plager, oppfordrer vi til å ta kontakt med oss – heller en gang for mye enn en gang for lite, sier hun.

Forsterket byggherreorganisasjon

For å sikre tett oppfølging av arbeidet er det hentet inn en ny byggeleder fra Multiconsults kontor i Mo i Rana. Johannes Sjøset har bred erfaring med kaibygging og betong, og var nylig byggeleder for Brønnøy Havns prosjekt med ny tømmerkai i Brønnøysund.

– Det er kjekt å få være med på å realisere den nye dypvannskaia i Mo i Rana. Kaia vil bli en sentral brikke for å styrke sjøtransporten og næringslivet i regionen, sier Sjøset.

 

Om prosjektet: Innseiling og dypvannskai Mo i Rana

Prosjektet «Innseiling og dypvannskai Mo i Rana» er et samarbeid mellom Kystverket og Rana kommune. Målet er å etablere en tryggere og mer effektiv farled, og en moderne dypvannskai som legger til rette for økt sjøtransport.

Prosjektet vil styrke næringslivet i regionen, åpne for ny vekst og bidra til positive miljøgevinster ved å flytte mer gods fra vei til sjø.

Les mer på: www.kystverket.no/moirana

Nøkkelord

Kontakter

Kystverkets prosjektleder Martin Fransson
Mob: 900 34 184 / epost: martin.fransson@kystverket.no

Bilder

Fundamenteringen av dypvannskaia starter med nedramming av store stålrørspeler – hver er rundt 50 meter lang og én meter i diameter.
Fundamenteringen av dypvannskaia starter med nedramming av store stålrørspeler – hver er rundt 50 meter lang og én meter i diameter.
Foto: Vest Betong AS
Last ned bilde
Forurensede masser fra utdypingen er trygt deponert og området er gjort om til byggegrunn for dypvannskaia.
Forurensede masser fra utdypingen er trygt deponert og området er gjort om til byggegrunn for dypvannskaia.
Foto: Vest Betong AS
Last ned bilde
Store stålrørspeler rammes ned til fjell og fylles med armering og betong – selve fundamentet for den nye dypvannskaia.
Store stålrørspeler rammes ned til fjell og fylles med armering og betong – selve fundamentet for den nye dypvannskaia.
Foto: Vest Betong AS
Last ned bilde

Lenker

Om Kystverket

Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.

Følg pressemeldinger fra Kystverket

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kystverket

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye