Mo i Rana styrker sjøtransporten – nå starter neste fase i dypvannskaiprosjektet
Utbyggingen av ny dypvannskai i Mo i Rana går inn i en ny fase. Etter en intensiv vår med grunnarbeid og utfylling av deponiområdet, starter fundamenteringsarbeidet 15. mai.

– Vest Betong, med sine underentreprenører Keller, Tore Løkke og Gerd Stensen, har gjort en god jobb gjennom våren. Vi er nå i rute til å gå i gang med neste etappe: å fundamentere den nye kaia, sier Berit Kalstad, prosjektleder i Rana kommune.
Fundamentering av dypvannskaia
I løpet av våren er deponiområdet for forurensede masser fra utdypingen blitt forvandlet til nytt landareal. Dette danner grunnlaget for byggingen av dypvannskaia på Langneset. Nå står pelefundamentering for tur.
Fundamenteringen innebærer nedramming av store stålrørspeler. Hver pel er rundt 50 meter lang og har en diameter på omtrent én meter. Pelene rammes gjennom løsmassene på sjøbunnen og ned til fast fjell. Deretter tømmes rørene for vann, armeres og fylles med betong, som til slutt danner fundamentet for den nye kaia.
– Totalt skal 156 stålrørspeler rammes ned, med mål om én pel per dag. Arbeidet vil pågå gjennom sommeren og ut over høsten, avhengig av fremdriften og eventuelle utfordringer underveis, forklarer Kalstad.
Støy og arbeidstid
Pelearbeidene kan tidvis oppleves som støyende. Kalstad understreker at alt arbeid gjennomføres innenfor gjeldende retningslinjer for midlertidig anleggsstøy.
– Støyende arbeid vil som hovedregel kun foregå på dagtid, mandag til lørdag kl. 07.00–19.00. Det er ikke planlagt arbeid på kvelder, netter, søndager eller helligdager. Om noen skulle oppleve betydelige plager, oppfordrer vi til å ta kontakt med oss – heller en gang for mye enn en gang for lite, sier hun.
Forsterket byggherreorganisasjon
For å sikre tett oppfølging av arbeidet er det hentet inn en ny byggeleder fra Multiconsults kontor i Mo i Rana. Johannes Sjøset har bred erfaring med kaibygging og betong, og var nylig byggeleder for Brønnøy Havns prosjekt med ny tømmerkai i Brønnøysund.
– Det er kjekt å få være med på å realisere den nye dypvannskaia i Mo i Rana. Kaia vil bli en sentral brikke for å styrke sjøtransporten og næringslivet i regionen, sier Sjøset.
Om prosjektet: Innseiling og dypvannskai Mo i Rana
Prosjektet «Innseiling og dypvannskai Mo i Rana» er et samarbeid mellom Kystverket og Rana kommune. Målet er å etablere en tryggere og mer effektiv farled, og en moderne dypvannskai som legger til rette for økt sjøtransport.
Prosjektet vil styrke næringslivet i regionen, åpne for ny vekst og bidra til positive miljøgevinster ved å flytte mer gods fra vei til sjø.
Les mer på: www.kystverket.no/moirana
Nøkkelord
Kontakter
Kystverkets prosjektleder Martin Fransson
Mob: 900 34 184 / epost: martin.fransson@kystverket.no
Bilder



Lenker
Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Staten overtar kystradiotjenesten29.4.2025 13:03:13 CEST | Pressemelding
Det er nå klart at staten overtar kystradiotjenesten fra Telenor med virkning fra 1. januar 2026. Regjeringen har bestemt at Kystverket overtar den tekniske infrastrukturen, Sjøfartsdirektoratet overtar forvaltning av skipsradioregisteret og lisensordningen, mens Hovedredningssentralen overtar radiooperatørtjenesten.
Nødreparasjoner av moloer i Sørvær og Mefjordvær fullført8.4.2025 09:26:31 CEST | Pressemelding
Etter omfattende stormskader i november 2024 har Kystverket nå ferdigstilt midlertidige reparasjoner av moloene i Sørvær (Finnmark) og Mefjordvær (Troms). Tiltakene er gjennomført for å beskytte viktig infrastruktur og trygge ferdselen i områdene frem til de planlagte permanente reparasjonene kan utføres.
Cruisetrafikken flata ut i 20246.3.2025 15:30:03 CET | Pressemelding
Cruisetrafikken fortsatte ikke å øke i fjor, sammenlignet med 2023. Rundt 1,5 millioner unike cruisepassasjerer besøkte norske havner i løpet av 2024. Her får du en oppsummering av fjorårets cruisetrafikk i norske farvann og prognoser for 2025-sesongen.
42 omkom i norske havner – enkle grep kan redde liv28.2.2025 08:20:00 CET | Pressemelding
Over 40 personer har mistet livet etter å ha falt i sjøen fra fortøyde fritidsbåter de siste fem årene. Mange av ulykkene kunne vært unngått med enkle sikkerhetstiltak, mener Kystverket og Sjøfartsdirektoratet.
Stad skipstunnel: Fire tilbydere er prekvalifisert27.2.2025 14:50:22 CET | Pressemelding
Seks entreprenører meldte seg til å bli prekvalifisert for å kunne bygge Stad Skipstunnel. Nå er fire av dem kvalifisert til å gi tilbud.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom