Ella Marie med gripende joik til barna av Palestina
7.5.2025 12:59:44 CEST | Universal Music Norge | Pressemelding

Artist og aktivist Ella Marie Hætta Isaksen er tilbake med en ny og sterk utgivelse – Palestiinna Mánát, en solidaritetsjoik til barna av Palestina. Sammen med Oslove Juoigansiida, Joikekoret på norsk, utrykker Ella Marie et sterkt budskap om urfolks søsterskap og brorskap fra Sápmi til Palestina – en joik som maner til å våkne opp fra følelsesløsheten og motvirke den altfor lett tilgjengelige nummenheten i møte med folkemordet på Gaza.
Låten er en personlig ytring, hvor Ella Marie bruker den eldgamle joiketradisjonen for å bære fram håp, sorg og solidaritet:
“Nå joiker jeg barna av Palestina. Barn skal få være barn. Når barnet blør, gråter jorden. Fred fra elven til havet. Måtte freden komme til Palestina.”
Ella Marie understreker at joiken ikke bare er en poetisk uttrykksform, men et kall til handling:
“Jeg synes det er skremmende hvor lett tilgjengelig nummenhet er for oss. Etter å ha vitnet et folkemord på Gaza over lang tid, tror jeg mange knuste hjerter her hjemme, gir etter for følelsesløsheten. Jeg tror det er livsviktig at vi ikke gjør det. Og jeg tror musikk kan hjelpe oss til å holde i live vår egen menneskelighet. Det skylder vi de som ikke har noe valg.”
Joiken har Ella Marie allerede fremført på mange Palestina-demonstrasjoner den siste tiden, etter at hun lagde den til en demonstrasjon i regi av Moriabevegelsen i oktober 2023. Joiken har allerede blitt filmet og delt rundt i sosiale medier, nå ønsker Ella Marie å nå enda lenger med budskapet i joiken, ved å gi den ut.
“Joiken kom til meg i dyp sorg og desperasjon. Alt jeg ville var å holde rundt barna jeg så i videoene fra Gaza, og beskytte dem. Når våre hender ikke når frem til disse barna, håper jeg at joiken kan det. Jeg håper den kan gi kraft og liv videre i kampen for et fritt Palestina.”
Ella Marie opptrer på solidaritetsfestivalen Visit Vestbredden i Oslo 10. mai.
Singelen vil være tilgjengelig på alle strømmetjenester fra 8. mai.
Nøkkelord
Kontakter
Tina RyrEvent & Promotion Manager
Tina.Ryr@umusic.comBilder

Om oss
Universal Music AS er verdens, og Norges, største musikkselskap og representerer blant annet artister som Sabrina Carpenter, The Weeknd, Alessandra, Billie Eilish, Ramón, Olivia Rodrigo, Post Malone, Ariana Grande, Dagny, Marstein, The Beatles, Odd Nordstoga, Taylor Swift, The Rolling Stones m.fl.
Følg pressemeldinger fra Universal Music Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Universal Music Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Universal Music Norge
Ramón slipper HOT GUYS CLUB25.6.2026 10:35:30 CEST | Pressemelding
Ramón gav oss lydsporet til sommeren med sitt nyeste album RAMUELO. Nå tar han oss med inn på klubben med remixene i HOT GUYS CLUB.
ZadeKing og Karen Moe slipper «Ut av byen» en låt om å rømme fra alt det velkjente23.6.2026 08:00:00 CEST | Pressemelding
ZadeKing og Karen Moe setter ord på en følelse mange unge kjenner på når de flytter fra bygda til byen. Fredag 26. juni slipper de singelen «Ut av byen», en poplåt om hjemlengsel, identitet og savnet etter stedet man kommer fra.
Unge Særing skriver om det man ikke klarer å gjøre opp23.6.2026 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hva gjør man når et forhold er over på papiret, men ikke i hodet? På den nye singelen «Åpen Post» bruker Unge Særing et begrep fra regnskap som metafor for følelser som fortsatt står uoppgjort.
MARSTEIN TIL OSLO SPEKTRUM: - Min største konsert noensinne!22.6.2026 12:46:18 CEST | Pressemelding
Fredag 20. november 2026 spiller Marstein sin største konsert noensinne. Med nytt album på vei blir Spektrum det første stedet publikum får oppleve den nye musikken live. - OSLO. SPEKTRUM. MIN STØRSTE KONSERT NOENSINNE. JEG GLEDER MEG. HÅPER VI SES!, sier Marstein selv om konserten. Billetter slippes onsdag 24. juni kl. 12.00 via ticketmaster.no.
Malik slipper «VAKRESTE PÅ BYN»19.6.2026 12:05:00 CEST | Pressemelding
Etter flere sterke utgivelser, blant annet «TIL DEG» med Arif og «PENGER» med Blackie, er Malik tilbake med singelen «VAKRESTE PÅ BYN» 19. juni. Den catchy og energiske låten er skrevet og produsert i Danmark, sammen med Marius Lauridsen, Freyy og Nikolaj Pellegrini. Selv beskriver Malik låten som «en homage til alle vakre mennesker» - laget for at folk kan ha det gøy, danse og slippe seg løs. «VAKRESTE PÅ BYN» er Malik sin POV av en ideell kveld på byen, fra start til slutt. Hør låten HER! Med sin karakteristiske flow og direkte formidling viser Malik en mer leken side av seg selv, samtidig som han fortsetter å bygge videre på uttrykket som har gjort ham til en spennende ny stemme i norsk hiphop. Se opp for flere låter fra stjerneskuddet over sommeren. Mer om Malik: Malik er en norsk artist fra Bergen, med røtter fra Zanzibar og Yemen. Han har på kort tid markert seg som en tydelig og kompromissløs stemme i norsk hiphop, med låtskriving som speiler identitet, tilhørighet og egne erfar
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom