Sporveien Trikken til topps i stor bærekraftundersøkelse
Norsk bærekraftbarometer 2025 viser at kundene mener Sporveien Trikken er best på bærekraft.

I 2025 har Norsk bærekraftbarometer for sjette gang målt hvor bærekraftige norske bedrifter er sett fra kundenes ståsted. Norsk bærekraftbarometer er en del av forskningsprosjektet Norsk kundebarometer ved Handelshøyskolen BI som i 30 år har målt kundetilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere.
– 4708 norske forbrukere har sagt sin mening om hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester av i årets undersøkelse. 157 virksomheter fra rundt 35 ulike bransjer er bedømt. Forbrukerne har vurdert bedrifter de er kunder av på de tre hoveddimensjonene av bærekraft: økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft, sier prosjektleder for Norsk kundebarometer Pål R. Silseth.
Seier til Sporveien for sjette år på rad
Sporveien Trikken vinner Bærekraftprisen 2025. Dette er andre gang de går helt til topps på Norsk Bærekraftbarometer. Til sammen har Sporveien Trikken og Sporveien T-banen vunnet de seks siste årene. Trikken oppnår i år en score på 77,5 poeng, etterfulgt av Flytoget med 76,5 poeng og fjorårets vinner Sporveien T-banen med 76,3 poeng. På plassene bak følger Vinmonopolet (75,3), NAF (74,4) og Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk NTE med 74 poeng.
Brutal nedgang for Tesla
I den første målingen Tesla deltok på i 2020, endte Tesla på tredjeplass med en score på 75,4 poeng, men de har falt jevnt og trutt etter det. Årets resultat viser et fall på over 8 poeng fra 2024, og de er ned over 20 poeng fra tredjeplassen i 2020. De kommer dårligst ut i bilbransjen og er nå på plass 141 av totalt 157 målte bedrifter.
– Mye av årets nedgang skyldes nok støyen rundt Elon Musk, men dette har vært en trend over lengre tid som kan tyde på mer grunnleggende utfordringer i inntrykket kundene har av selskapet. Det er spesielt på den sosiale og økonomiske dimensjonen av bærekraft Tesla har falt mye, mens de fortsatt scorer bra på den miljømessige dimensjonen. Inntrykket vårt er at Tesla har andre typer utfordringer snarere enn produktutfordringer, og at dette gir seg utslag i lavere tillit til selskapet, mener Silseth.
Fortsatt mange forbrukere som ikke vet hva bedriftene gjør i forhold til bærekraft
– En av utfordringene ved at forbrukere skal velge mer bærekraftige produkter og tjenester, er at det er vanskelig for oss å vite hvilke produkter og bedrifter som er best på bærekraft. Når dette er komplisert og uoversiktlig, vil det føre til at bærekraft blir en nedprioritert egenskap i våre valg av produkter og leverandører, uttaler Silseth.
Han legger til at bedrifter også vil få en større effekt av sin bærekraftsatsning hvis de klarer å opplyse forbrukerne sine på en enkel og oversiktlig måte.
– Virksomheter kan ikke undervurdere viktigheten av å kommunisere klart og tydelig hvordan de bidrar til et mer bærekraftig samfunn. Når det blir enklere å sammenligne bedrifter på bærekraft, vil også forbrukerne endre sin adferd i en mer bærekraftig retning. Følger man ikke med i timen, risikerer bedrifter å bli valgt bort dersom de ikke tilfredsstiller krav fra forbrukere og myndigheter, sier han.
Det er store endringer i resultatene for mange bedrifter, med flere bedrifter som stiger opp mot ti poeng samtidig som det er flere som går ned nesten ti poeng.
– Disse endringene kan ha sammenheng med at markedet (kundene) ikke har et tydelig inntrykk av hva de enkelte bedriftene faktisk gjør på bærekraft. Utfordringen med denne usikkerheten er at det blir vanskelig for bedriftene å skaffe seg varige konkurransefortrinn som følge av sin satsning på bærekraft. Analysene våre viser at det er en klar sammenheng mellom lav variasjon (at kundene har et enhetlig inntrykk av bedriften) og tilfredshet/lojalitet til bedriften, sier Silseth.
Har bedriftene en riktig balanse mellom de tre hoveddimensjonene av bærekraft?
– Miljødimensjonen er kanskje det folk flest forbinder med bærekraft, men analyser vi har gjort viser at det er viktigere for bedriftene å arbeide med den sosiale og økonomiske dimensjonen i forhold til å påvirke kundenes kjøpsadferd (lojalitet). Hva som er den viktigste dimensjonen varierer noe i de ulike bransjene, så det er viktig for bedriftene å skaffe seg oversikt over mekanismene i akkurat sin bransje. Og så må arbeidet rundt bærekraft balanseres i henhold til dette, sier Silseth.
Analysene viser at den økonomiske dimensjonen, (hvorvidt bedriften driver sin virksomhet etter prinsipper om åpenhet og ansvarlighet), er den viktigste dimensjonen i de fleste bransjene. Spørsmålet henger nært sammen med tilliten forbrukerne har til bedriften, og analysene viser at dersom vi ikke stoler på bedriften, påvirker dette lojaliteten negativt.
– Det er mange bedrifter som har store utfordringer på dette området, og det er litt oppsiktsvekkende at flere store bedrifter scorer svært lavt, ifølge Silseth.
Fakta om Norsk Bærekraftbarometer 2025
- Undersøkelsen er gjennomført av Norstat Norge og Barcode Intelligence i samarbeid med Handelshøyskolen BI.
- Norstat har på oppdrag fra Norsk Bærekraftbarometer bedt 4708 forbrukere vurdere bedrifter de er kunder hos. Til sammen har disse gitt 16.292 bedriftsvurderinger.
- Undersøkelsen omfatter til sammen 157 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi.
- Datainnsamlingsperioden var fra januar til april 2025.
Fullstendige resultatlister er tilgjengelige på: www.bi.no/nbb
Topp 10: Norsk Bærekraftbarometer 2025
Plassering |
Bedrift |
Score |
|
1 |
Sporveien Trikken |
77.5 |
|
2 |
Flytoget |
76.5 |
|
3 |
Sporveien T-banen |
76.3 |
|
4 |
Vinmonopolet |
75.3 |
|
5 |
NAF |
74.4 |
|
6 |
Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk (NTE) |
74 |
|
7 |
Nissan |
73.8 |
|
8 |
Toyota |
73.7 |
|
9 |
BMW |
73.1 |
|
10 |
Vitusapotek |
72.7 |
Nøkkelord
Kontakter
Pål Rasmus SilsethForeleserHandelshøyskolen BI
Prosjektleder, Norsk bærekraftbarometer
Lenker
Om Handelshøyskolen BI
Handelshøyskolen BI er en selveiende stiftelse hvis formål ene og alene er undervisning og forskning. BI var den første norske handelshøyskolen med trippel internasjonal akkreditering. Med ca 21.000 studenter er BI en av de største handelshøyskolene i Europa.
Følg pressemeldinger fra Handelshøyskolen BI
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Handelshøyskolen BI på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Handelshøyskolen BI
Norsk kundebarometer 2025: Vinmonopolet har landets mest fornøyde kunder7.5.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Tesla er den store taperen. Dette viser årets undersøkelse fra forskningsprosjektet Norsk kundebarometer (NKB) fra Handelshøyskolen BI, Barcode Intelligence og Norstat.
Anders Meldalen er ansatt som ny EVP Strategy, Governance and Finance ved BI25.4.2025 12:05:29 CEST | Pressemelding
Meldalen melder overgang fra SGP, en nyetablert etat underlagt Forsvarsdepartementet, til Handelshøyskolen BI. Fra 1. juni får han ansvaret for lede skolens enhet for virksomhetsstyring, strategi og økonomi.
DNB vinner Prognoseprisen30.1.2025 17:30:00 CET | Pressemelding
Hvert år deler Samfunnsøkonomisk forening og BI-forsker Genaro Succarat ut Prognoseprisen til den eller de som avgir de mest presise prognosene av norsk økonomi. Årets vinner er DNB for prognosene deres for 2023. Samfunnsøkonomisk analyse (SØA) og Norges Bank kommer på henholdsvis andre og tredje plass.
Reitan Retail styrker student- og velferdsaktiviteter på BI7.1.2025 12:41:12 CET | Pressemelding
Handelshøyskolen BI, Reitan Retail og studentforeningen BISO inngår et strategisk partnerskap for å bidra til at studenter opplever fellesskap og økt sosial trygghet gjennom sosiale aktiviteter.
“MATIA sier…” prognosene i Nasjonalbudsjettet 2025 er realistiske7.10.2024 12:41:13 CEST | Pressemelding
Førsteamanuensis i økonometri ved BI Genaro Sucarrat har for sjette år på rad evaluert prognosene i Nasjonalbudsjettet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom