Fremskrittpartiets Bystyregruppe

FrP vil ha privat sponsing av T-banen: – Fornebubanen kan hete "CC Vest-stasjonen"

Del

Milliardsprekk på Fornebubanen – FrP tenker nytt: La næringslivet ta regninga!

Vi lar allerede sponsorer prege navn på fotballarenaer og idrettshaller. Hvorfor ikke gjøre det samme med T-banestasjoner? spør Ingeborg Bjørnevik samferdsels talsperson for Oslo FrPs bystyregruppe.
Vi lar allerede sponsorer prege navn på fotballarenaer og idrettshaller. Hvorfor ikke gjøre det samme med T-banestasjoner? spør Ingeborg Bjørnevik samferdsels talsperson for Oslo FrPs bystyregruppe.

Fornebubanen blir enda dyrere. En ny gjennomgang viser at prislappen kan øke med én milliard kroner – på toppen av det allerede svimlende budsjettet på 31,2 milliarder.

Mens andre partier lukker øynene og håper på det beste, tar Oslo FrP grep.

– Hvorfor skal skattebetalerne plukke opp regningen hver gang politikere mister kontrollen? spør FrPs samferdselstalskvinne Ingeborg Bjørnevik.

FrP lanserer reklamebasert løsning: – Hvis det funker i fotball, funker det på T-banen

– Vi lar allerede private sponsorer prege navn på fotballarenaer og idrettshaller. Hvorfor ikke gjøre det samme med T-banestasjoner? sier Bjørnevik.

Hun foreslår at T-banestoppene på Fornebubanen får kommersielle navn, som:

  • Fornebu S shopping
  • Lysaker brygge / CC Vest
  • Bryn Senter
  • Manglerud Senter
  • Lambertseter Senter

– Dette er en vinn-vinn. Vi får penger inn, og folk vet uansett hvor de skal, sier Bjørnevik.

Flere internasjonale byer gjør det allerede

Bjørnevik peker på at reklamebaserte løsninger allerede er i bruk i store byer rundt om i verden:

  • I New York har stasjoner som «Barclays Center» fått navn gjennom sponsorsamarbeid med private aktører.
  • I Berlin har U-Bahn hatt stasjoner med reklamenavn som ledd i kampanjer.
  • I Dubai og Qatar er det vanlig at stasjoner heter ting som «Etisalat», «Burjuman» eller «DEWA» – oppkalt etter selskaper som har betalt for navnerettighetene.
  • I London har Transport for London vurdert kommersielle navnerettigheter for å kutte kostnader, og reklame er allerede godt synlig i kollektivsystemet.

– Det er helt vanlig ute i verden. Norge henger etter. Nå må vi tørre å tenke nytt, sier Bjørnevik.

Innovasjon, ikke økte avgifter

FrP vil unngå at vanlige folk nok en gang må betale for at byråkrater mister kontrollen.

– Det er på høy tid å være kreative. Vi kan ikke fortsette å sende regningen til vanlige folk. Denne modellen kan brukes for andre kollektivprosjekter også – uten å belaste skattebetalerne, sier Bjørnevik.

Vil ta saken til bystyret og fylkestinget

Oslo FrP håper nå at både bystyret i Oslo og fylkestinget i Akershus tør å vurdere løsningen.

– Vi tror dette er helt nytt i Norge. Men skal vi få ned kostnader og samtidig sikre utbygging av kollektivtrafikken, må vi tørre å tenke annerledes. Sponsing kan være fremtiden, sier Bjørnevik.

Kontakter

Om Fremskrittspartiet

En enklere hverdag for folk flest

Fremskrittspartiet er et liberalistisk folkeparti. Vi jobber for en strengere innvandringspolitikk, trygg eldreomsorg, gode sykehus, lavere skatter og avgifter og bedre veier. En enklere hverdag for folk flest.

Følg pressemeldinger fra Fremskrittpartiets Bystyregruppe

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremskrittpartiets Bystyregruppe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fremskrittpartiets Bystyregruppe

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye