Statens vegvesen forlenger fristen for nullutslippskrav for å sikre beredskapen
Hensynet til beredskap skal vektes tyngre, og Statens vegvesen vil derfor gi entreprenørbransjen noe lengre tid til å fase inn nullutslipp på kjøretøy og maskiner i vegdriften.

I forslaget til revidert klimahandlingsplan for drift og vedlikehold, åpnes det derfor også for hybride løsninger. Dette skal sikre best mulig kapasitet for å takle uforutsette hendelser som skred og flom, og også styrke totalforsvaret.
Klimamål står fast
– Målet om å halvere klimagassutslippene innen 2030 ligger fast. Samtidig lytter vi til bransjen, og tar konsekvensen av at markedet ikke utvikler seg like raskt på alle områder. I de neste kontraktene våre vil vi derfor ha få absolutte krav om nullutslippsmaskiner i 2030, og vi åpner for hybride maskiner, sier bærekraftsdirektør Edvard Sandvik i Statens vegvesen.
Vil lytte til bransjen
Det reviderte forslaget til klimahandlingsplan sendes nå ut på høring, med frist til 26. mai for å komme med innspill. De nye kravene vil gjelde for framtidige kontrakter.
– Vi er forberedt på at noen mener at vi senker ambisjonene på klimaområdet, mens andre vil mene at kravene fortsatt er for strenge. Statens vegvesen er interessert i alle typer innspill. Vi skal bidra til at også små entreprenører i hele landet skal komme gjennom det grønne skiftet, understreker Edvard Sandvik.
Lokal beredskap
Statens vegvesen har nettopp vedtatt mål om utslippsfrie anleggsplasser for de store utbyggingsprosjektene. Oslo og flere andre kommuner har tilsvarende krav til sine entreprenører.
– Det er imidlertid forskjell på store utbyggingsprosjekter som foregår på ett sted, og drift og vedlikehold av over 10.000 kilometer riksveg. Vi skal både takle uforutsette værhendelser og styrke totalforsvaret, samtidig som vi skal nå klimamålene.
Har ført til innovasjon
Han peker på at Statens vegvesens krav til nullutslipp har ført til innovasjon innenfor grønn vegdrift. Blant annet har en fullelektrisk brøytebil vært i drift på Hardangervidda i vinter.
Innen asfaltering og ferjedrift har Statens vegvesen allerede, sammen med leverandørene, bidratt til å halvere CO2-utslippene sammenlignet med 2020.
Første revisjon
Den første klimahandlingsplanen for kutt i klimautslippene fra øvrig drift og vedlikehold ble vedtatt i februar 2024. Den første revisjonen vedtas til høsten, etter en høringsrunde.
Hele høringsdokumentet er publisert i doffin.no
I tillegg til å ta hensyn til at bransjen trenger litt lengre tid på overgangen til nullutslippsmaskiner, er det nye forslaget tilpasset den nye statlige anskaffelsesforskriften med økt fokus på tildelingskriterier for klima og miljø.
Nøkkelord
Kontakter
Edvard Thonstad SandvikFagdirektør klima og bærekraftStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:93065211edvard.sandvik@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Her får trafikantane 4,4 kilometer ny E39 i tidleg julegåve22.11.2025 12:01:55 CET | Pressemelding
No rullar trafikken på ny E39 mellom Barhals og Staurset. Strekninga er ein del av den 10,5 kilometer lange parsellen mellom Stormyra og Staurset, som skal stå ferdig hausten 2026.
E16 Bjørum–Skaret åpner for trafikk tirsdag 16. desember21.11.2025 11:29:06 CET | Pressemelding
Delstrekningen E16 Bjørum-Skaret er en firefelts motorvei som gir bedre trafikksikkerhet, kortere reisetid og økt forutsigbarhet mellom Oslo og Hønefoss.
Vegomlegging av E134 på Liamyrane i Røldal20.11.2025 13:47:30 CET | Pressemelding
Fredag 20. november blir E134 lagt over på ny veg på Liamyrane. Ny trase skal sikre trafikkflyt under drivinga av Røldalstunnelen frå austsida av fjellet.
Nå får Arild en tryggere arbeidsveg på rv. 320.11.2025 10:11:56 CET | Pressemelding
I flere tiår har Messeltsvingene på rv. 3 i Stor-Elvdal skapt mye trøbbel for lastebileier Arild Olsbakk og resten av trafikken gjennom Østerdalen. 26. november åpner Statens vegvesen den nye vegen for trafikk åtte måneder tidligere enn planlagt.
Gjennomslag i alle gang- og sykkeltunnelane på Sotrasambandet20.11.2025 09:59:03 CET | Pressemelding
Denne veka kom gjennomslaget for den siste av dei tre gang- og sykkeltunnelane. På strekningen mellom Storavatnet og Drotningsvik er det sprengt ut til saman 443 meter med tunnelar for gåande og syklande.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom