Statens vegvesen forlenger fristen for nullutslippskrav for å sikre beredskapen
Hensynet til beredskap skal vektes tyngre, og Statens vegvesen vil derfor gi entreprenørbransjen noe lengre tid til å fase inn nullutslipp på kjøretøy og maskiner i vegdriften.

I forslaget til revidert klimahandlingsplan for drift og vedlikehold, åpnes det derfor også for hybride løsninger. Dette skal sikre best mulig kapasitet for å takle uforutsette hendelser som skred og flom, og også styrke totalforsvaret.
Klimamål står fast
– Målet om å halvere klimagassutslippene innen 2030 ligger fast. Samtidig lytter vi til bransjen, og tar konsekvensen av at markedet ikke utvikler seg like raskt på alle områder. I de neste kontraktene våre vil vi derfor ha få absolutte krav om nullutslippsmaskiner i 2030, og vi åpner for hybride maskiner, sier bærekraftsdirektør Edvard Sandvik i Statens vegvesen.
Vil lytte til bransjen
Det reviderte forslaget til klimahandlingsplan sendes nå ut på høring, med frist til 26. mai for å komme med innspill. De nye kravene vil gjelde for framtidige kontrakter.
– Vi er forberedt på at noen mener at vi senker ambisjonene på klimaområdet, mens andre vil mene at kravene fortsatt er for strenge. Statens vegvesen er interessert i alle typer innspill. Vi skal bidra til at også små entreprenører i hele landet skal komme gjennom det grønne skiftet, understreker Edvard Sandvik.
Lokal beredskap
Statens vegvesen har nettopp vedtatt mål om utslippsfrie anleggsplasser for de store utbyggingsprosjektene. Oslo og flere andre kommuner har tilsvarende krav til sine entreprenører.
– Det er imidlertid forskjell på store utbyggingsprosjekter som foregår på ett sted, og drift og vedlikehold av over 10.000 kilometer riksveg. Vi skal både takle uforutsette værhendelser og styrke totalforsvaret, samtidig som vi skal nå klimamålene.
Har ført til innovasjon
Han peker på at Statens vegvesens krav til nullutslipp har ført til innovasjon innenfor grønn vegdrift. Blant annet har en fullelektrisk brøytebil vært i drift på Hardangervidda i vinter.
Innen asfaltering og ferjedrift har Statens vegvesen allerede, sammen med leverandørene, bidratt til å halvere CO2-utslippene sammenlignet med 2020.
Første revisjon
Den første klimahandlingsplanen for kutt i klimautslippene fra øvrig drift og vedlikehold ble vedtatt i februar 2024. Den første revisjonen vedtas til høsten, etter en høringsrunde.
Hele høringsdokumentet er publisert i doffin.no
I tillegg til å ta hensyn til at bransjen trenger litt lengre tid på overgangen til nullutslippsmaskiner, er det nye forslaget tilpasset den nye statlige anskaffelsesforskriften med økt fokus på tildelingskriterier for klima og miljø.
Nøkkelord
Kontakter
Edvard Thonstad SandvikFagdirektør klima og bærekraftStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:93065211edvard.sandvik@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Mesta skal drifte riksvegene i Salten6.5.2025 13:00:56 CEST | Pressemelding
Mesta vant anbudet om fem nye år med vegdrift på riksvegene i Salten.
Presis Vegdrift AS skal drifte riksveiene i søndre og midtre del av Trøndelag6.5.2025 12:40:21 CEST | Pressemelding
Presis Vegdrift AS vant finalerunden og skal fra 1. september i år til 31. august 2030 drifte 410 km riksvei i søndre og midtre del av Trøndelag.
Statens Vegvesen vil åpne for mer energieffektive vogntog6.5.2025 12:30:13 CEST | Pressemelding
Statens Vegvesen foreslår å tillate aerodynamiske førerhus også for lengre vogntog.
Redusert framkommelighet i Fløyfjelltunnelen fram til 16. mai2.5.2025 10:54:15 CEST | Pressemelding
E39 Fløyfjelltunnelen i Bergen vil ha redusert framkommelighet fra mandag kveld og hver natt fram til 16. mai.
Nye gatelys og nytt rekkverk i Etne2.5.2025 08:39:08 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal montere nye gatelys og nytt rekkverk på E134 i Etne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom