VG lanserer AI-chatboten «heiVG»
Etter en periode med testing åpner VG nå chatboten «heiVG» for alle brukere. – Potensielt startskuddet på noe helt nytt, sier Øyvind Brenne, utviklingsredaktør i VG.

«heiVG» gir brukerne raske, faktabaserte svar på spørsmål om nyheter, sport og underholdning – basert på VGs brede journalistiske dekning og verifiserte kilder. I tillegg kan tjenesten tilby både forenklede sammendrag av saker og muligheter for fordypning i utvalgte temaer.
– Generativ AI er i ferd med å endre mediebransjen i sanntid. Når vi ser tilbake på denne lanseringen om ett eller to år, tror jeg vi potensielt kan omtale den som startskuddet på noe helt nytt for måten journalistikk konsumeres og formidles på. Vår ambisjon er at «heiVG» skal bli en naturlig og integrert del av VG-opplevelsen, sier utviklingsredaktør Øyvind Brenne i VG.
Tjenesten er utviklet i samarbeid mellom VG, søsteravisen Aftonbladet i Sverige og det felles utviklingsmiljøet i Schibsted Media. VGs versjon av chatboten er bygget på OpenAIs språkmodell GPT-4 kombinert med VGs egne innholdskilder og arkiver. Tjenesten er ikke-redaksjonell, og er utviklet for å gjøre eksisterende redaksjonelt innhold enklere å finne, utforske og forstå, uten at den produserer nye artikler eller nytt meningsinnhold.
– «heiVG» passer som hånd i hanske med VGs mål om å være primærdestinasjon for nyheter, og da må vi også utforske nye måter å formidle nyheter på. Erfaringene fra testperioden har vist at brukerne setter pris på raske og presise svar, samtidig som de ønsker tilgang til både oversikter og dypere innsikt i nyhetsbildet, sier Brenne.
Dersom svaret ikke finnes i VGs egne databaser, vil «heiVG» supplere med informasjon fra andre åpne, verifiserte kilder på internett for å gi brukerne best mulig svar.
Lanseringen markerer også et viktig skritt i arbeidet med å nå nye målgrupper, som unge brukere, nyhetsunnvikere og dem som søker raske, pålitelige svar på spørsmål om aktuelle hendelser.
– Selv om vi nå tar steget fra test til fullansering, er dette fortsatt et område i rivende utvikling. Vi vil derfor være nøye med å overvåke, justere og forbedre tjenesten basert på brukernes erfaringer. Dette er upløyd mark, men vi har nå kommet til et punkt der vi mener tjenesten er god nok til at alle brukere bør få teste den, sier redaksjonssjef for AI i VG, Marcus Husby.
«heiVG» er tilgjengelig for alle brukere via URLen https://www.vg.no/hei fra og med 5. mai.
For mer informasjon, vennligst kontakt:
Øyvind Brenne, utviklingsredaktør i VG, på telefon 976 27 290 eller e-post oyvind.brenne@vg.no.
Marcus Husby, redaksjonssjef for AI i VG, på telefon 986 08 875 eller e-post marcus.husby@vg.no.
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn-Martin Bache NordbyHead of CommunicationsSchibsted Media
Tel:+47 977 00 019bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.comBilder


Lenker
Om Verdens Gang (VG)
Verdens Gang er del av Schibsted-konsernet, som også eier andre norske aviser slik som Aftenposten, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidene.
VG består av ulike selskaper og avdelinger. Selskapene under VG er E24 og VGTV. Andre kjente merkenavn under VG er MinMote, Godt.no, Vektklubb, Peil, Dine Penger og Tek.no.
Avisen ble grunnlagt med utgangspunkt i Hjemmefronten ved avslutningen av andre verdenskrig, med motstandsmannen Christian A.R. Christensen som første ansvarlige redaktør.
Gard Steiro er i dag VGs administrerende direktør og ansvarlig redaktør.
Det er nærmere 250 redaksjonelle medarbeidere i VG - fordelt på ulike avdelinger. I tillegg kommer administrasjon og de som jobber med kommersiell virksomhet.
VG er en døgnbemannet nyhetsorganisasjon, som produserer innhold for VG.no (web og app), papiravisen, magasiner og tredjeparts-plattformer.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Schibsted fullfører oppkjøpet av TV4 og MTV fra Telia Company1.7.2025 10:12:19 CEST | Pressemelding
Schibsted kunngjør i dag at oppkjøpet av Telia Companys TV- og medievirksomhet (TVM) – TV4 i Sverige og MTV i Finland – er fullført. Transaksjonen markerer et viktig steg i retning av å bygge en sterkere og mer samlet nordisk medieportefølje som kombinerer nyhetsjournalistikk med engasjerende innhold på tvers av alle plattformer og formater.
Tore Nilssen skal lede avisdeskene i Schibsted30.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Sjefredaktørene i Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad har ansatt Tore Nilssen (51) som felles leder for avisdeskene i mediehusene.
Nytt produktløft i Schibsted — rigger for fremtidens mediebruk30.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Schibsted samler all produktutvikling i en ny organisasjon ledet av CPO Espen Sundve. Med 230 ansatte organisert i helt nye team, skal Schibsted bygge fremtidsrettet og skalerbar teknologi – med ambisjon om å forme Nordens ledende mediehus.
Schibsted legger ned driften i Inzpire.me – fortsetter satsing på Max Social25.6.2025 09:36:49 CEST | Pressemelding
Styret i Inzpire.me har besluttet å avvikle teknologiselskapet, som siden 2017 har utviklet en plattform for automatisert kjøp og salg av influencer marketing.
Schibsteds norske mediehus øker digitale inntekter – flere forbedrer lønnsomheten17.6.2025 11:09:35 CEST | Pressemelding
Flere av de norske selskapene i Schibsted både styrket den digitale posisjonen og forbedret økonomien i et krevende 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom