VG lanserer AI-chatboten «heiVG»
Etter en periode med testing åpner VG nå chatboten «heiVG» for alle brukere. – Potensielt startskuddet på noe helt nytt, sier Øyvind Brenne, utviklingsredaktør i VG.

«heiVG» gir brukerne raske, faktabaserte svar på spørsmål om nyheter, sport og underholdning – basert på VGs brede journalistiske dekning og verifiserte kilder. I tillegg kan tjenesten tilby både forenklede sammendrag av saker og muligheter for fordypning i utvalgte temaer.
– Generativ AI er i ferd med å endre mediebransjen i sanntid. Når vi ser tilbake på denne lanseringen om ett eller to år, tror jeg vi potensielt kan omtale den som startskuddet på noe helt nytt for måten journalistikk konsumeres og formidles på. Vår ambisjon er at «heiVG» skal bli en naturlig og integrert del av VG-opplevelsen, sier utviklingsredaktør Øyvind Brenne i VG.
Tjenesten er utviklet i samarbeid mellom VG, søsteravisen Aftonbladet i Sverige og det felles utviklingsmiljøet i Schibsted Media. VGs versjon av chatboten er bygget på OpenAIs språkmodell GPT-4 kombinert med VGs egne innholdskilder og arkiver. Tjenesten er ikke-redaksjonell, og er utviklet for å gjøre eksisterende redaksjonelt innhold enklere å finne, utforske og forstå, uten at den produserer nye artikler eller nytt meningsinnhold.
– «heiVG» passer som hånd i hanske med VGs mål om å være primærdestinasjon for nyheter, og da må vi også utforske nye måter å formidle nyheter på. Erfaringene fra testperioden har vist at brukerne setter pris på raske og presise svar, samtidig som de ønsker tilgang til både oversikter og dypere innsikt i nyhetsbildet, sier Brenne.
Dersom svaret ikke finnes i VGs egne databaser, vil «heiVG» supplere med informasjon fra andre åpne, verifiserte kilder på internett for å gi brukerne best mulig svar.
Lanseringen markerer også et viktig skritt i arbeidet med å nå nye målgrupper, som unge brukere, nyhetsunnvikere og dem som søker raske, pålitelige svar på spørsmål om aktuelle hendelser.
– Selv om vi nå tar steget fra test til fullansering, er dette fortsatt et område i rivende utvikling. Vi vil derfor være nøye med å overvåke, justere og forbedre tjenesten basert på brukernes erfaringer. Dette er upløyd mark, men vi har nå kommet til et punkt der vi mener tjenesten er god nok til at alle brukere bør få teste den, sier redaksjonssjef for AI i VG, Marcus Husby.
«heiVG» er tilgjengelig for alle brukere via URLen https://www.vg.no/hei fra og med 5. mai.
For mer informasjon, vennligst kontakt:
Øyvind Brenne, utviklingsredaktør i VG, på telefon 976 27 290 eller e-post oyvind.brenne@vg.no.
Marcus Husby, redaksjonssjef for AI i VG, på telefon 986 08 875 eller e-post marcus.husby@vg.no.
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn-Martin Bache NordbyHead of CommunicationsSchibsted Media
Tel:+47 977 00 019bjorn-martin.bache.nordby@schibsted.comBilder


Lenker
Om Verdens Gang (VG)
Verdens Gang er del av Schibsted-konsernet, som også eier andre norske aviser slik som Aftenposten, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidene.
VG består av ulike selskaper og avdelinger. Selskapene under VG er E24 og VGTV. Andre kjente merkenavn under VG er MinMote, Godt.no, Vektklubb, Peil, Dine Penger og Tek.no.
Avisen ble grunnlagt med utgangspunkt i Hjemmefronten ved avslutningen av andre verdenskrig, med motstandsmannen Christian A.R. Christensen som første ansvarlige redaktør.
Gard Steiro er i dag VGs administrerende direktør og ansvarlig redaktør.
Det er nærmere 250 redaksjonelle medarbeidere i VG - fordelt på ulike avdelinger. I tillegg kommer administrasjon og de som jobber med kommersiell virksomhet.
VG er en døgnbemannet nyhetsorganisasjon, som produserer innhold for VG.no (web og app), papiravisen, magasiner og tredjeparts-plattformer.
Følg pressemeldinger fra Schibsted Media
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted Media på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted Media
Kjendisene møtes til fiskeduell på VGTV25.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hva skjer når du kombinerer Norges største TV-profiler med landets mest erfarne friluftsfolk, sender dem til ei hytte og gir dem hver sin fiskestang?
Schibsted Media gjør endringer i konsernledelsen26.3.2025 11:00:02 CET | Pressemelding
Gustaf Eriksson og Christian Haneborg går inn i Schibsted Medias konsernledelse, mens Per Håkon Fasting går over i en strategisk rolle i konsernet.
Vegard Harm og Jørgine Vasstrand tester vennskapet i villmarken20.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Duoen returnerer på VGTV 26. mars med en ny og dramatisk sesong av «Vegard X Funkygine». Denne gangen skal de reise på en ekspedisjon i Canada som kan sette vennskapet på prøve.
Snorre Monsson og Gaute Berg Næss sammen i ny podkast11.3.2025 05:00:00 CET | Pressemelding
Humorduoen kjent fra Gauteshow på NRK, Snorre Monsson og Gaute Berg Næss, tar steget inn i podkastverdenen sammen. 11. mars kommer «Snorre med Gaute» produsert av VGTV.
Ny effektstudie: Slik skaper du som annonsør effekt i den digitale jungelen10.3.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Visste du at bare 16 prosent av alle annonser blir husket og koblet til korrekt merkevare? En ny effektstudie fra Schibsted Media viser nå hvordan annonsører kan maksimere effekten av digital annonsering gjennom skreddersydde strategier.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom