Økning på 600% i vinter – tropisk frukt trender
Midtvinters har vi spist som om det var sommer!

I vinter har nordmenns handlekurver minnet mer om sol og sommervarme.
Vi har nemlig kost oss med rekordmye vannmelon, ananas, kiwi og sukkermelon – frukter mange vanligvis forbinder med tiden vi går inn i.
Tall fra årets første kvartal viser en kraftig økning i forbruket av disse typiske sommervarene sammenlignet med samme periode i fjor.
– Vi ser en tydelig endring i forbrukeratferd. Matvarer som før var forbeholdt sommeren, har blitt populære året rundt, sier Cathrine Skogland, produktsjef for sesongfrukter i BAMA.
«Alle» har spist gul kiwi – vekst på 600 prosent
Av alle fruktene er det kiwi som har hatt den største veksten.
Den gule varianten har økt med omtrent 600 prosent, mens grønn kiwi har hatt en vekst på rundt 140 prosent.
– Kiwi var allerede i medvind, men det tok helt av takket være mye oppmerksomhet i sosiale medier, sier Skogland.
Vannmelon og sukkermelon har økt med rundt 50 prosent, mens ananas har havnet i handlekurven litt over 20 prosent oftere enn i samme periode i fjor.
Mer enn en kortvarig trend
Ifølge Skogland handler ikke dette bare om tilfeldige vinter-cravings.
– Forbrukerne blir stadig mer bevisste på hva de spiser. Råvarer som er naturlig søte og spiseklare har blitt mer populære – særlig når man skal kose seg, sier hun.
Også dadler har hatt jevn vekst over tid, og trekkes frem som et eksempel på den samme trenden: sunnere snacking.
Smaken av sommer – året rundt
Bak utviklingen ligger det ikke bare nye forbrukervaner. Også kvaliteten på varene har blitt bedre, mener Skogland.
– Det har over tid vært jobbet målrettet både hos leverandørene og oss med å finne de beste variantene som er tilgjengelige. Vi samarbeider tett med produsenter over hele verden, og gjennom sortsutvikling og tilgang til flere dyrkingsområder, har smaken blitt svært god – selv midt på vinteren, forklarer hun.
Skogland tror dette bare er starten på noe større.
– Folk stiller høyere krav – ikke bare til smak, men også til hvordan maten får dem til å føle seg. Det er nok enklere å nyte med god samvittighet når det er frukt som står på menyen. Vi tror derfor at denne trenden vil vokse videre, avslutter hun.
Nøkkelord
Kontakter
Joakim IngebrigtsenKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 943 14 650join@bama.noBilder



Følg pressemeldinger fra BAMA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BAMA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra BAMA
Kronikk: La «8 om dagen» bli en del av Norges beredskap7.8.2025 08:33:57 CEST | Pressemelding
Det er fullt mulig å doble norsk frukt og grøntproduksjon. Vi har arealene og produsentene er klare, men politikerne må redusere risiko og stimulere til økt etterspørsel.
Nå skal «alle» ha den asiatiske favoritten22.7.2025 08:15:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn har virkelig fått smaken på den saftige og smakfulle grønnsaken. Faktisk har den blitt så populær at den har fått en egen emoji.
Undersøkelse knuser seiglivet myte: Barn elsker brokkoli30.6.2025 09:30:38 CEST | Pressemelding
530 foreldre har svart. Resultatene overrasker produsent.
Salget av trendfrukten har økt med 1255 prosent på tre år!6.6.2025 07:45:00 CEST | Pressemelding
Nå er endelig pakistansk mango tilbake i sesong.
Størrelsen teller – og smått er best30.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Det mener i alle fall forbrukerne når det kommer til tomater!
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom