Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.

Stø-skiltet er allerede montert på utsiden av hovedkontoret i Posthuset. Det nordiske, korte og enkle navnet assosieres med noe stødig, trygt og helnorsk. Ikke minst kan de 250 ansatte endelig svare kort på hvor de jobber.
– Vi var på jakt etter et dekkende navn for et selskap som også leverer antihvitvaskingstjenester og en rekke verdiøkende tjenester innen ID og betaling, sier leder for Stø AS, Øyvind Westby Brekke.
BankID BankAxept-navnet ble for smalt – og ikke minst langt.
– Stø er såpass kort at de fleste kan uttale og huske navnet vårt. For resten av verden, vil en norsk bokstav være en tydelig markør på at vi er nordiske – med tillit som en av våre mest verdifulle ressurser, sier Brekke.
Når BankID BankAxpet AS blir Stø, handler det om et strategisk skifte.
– Stø som selskapsnavn gir oss rom for å vokse utenfor «bank-boksen» med flere verdiøkende tjenester, sier Brekke.
BankID og BankAxept er veletablerte tjenester som har eksistert i flere tiår, og disse tjenestene endrer ikke navn. Det nyeste forretningsområdet er bekjempelse av økonomisk kriminalitet for rapporteringspliktige selskaper. Etter oppkjøpet av Kundesjekk og Kjenn din kunde fra Systor Vest og Beaufort, har selskapet vokst betydelig innen dette feltet.
– På få år har vi blitt en av de ledende aktørene innen anti-hvitvask i Norge. Denne veksten ønsker vi å fortsette, og vi vil knytte dette tettere til anti-svindelarbeidet vi gjør med BankID. Vi har stort fokus på å levere bedre enn forventet og være lyttende til kundenes behov. Dette er vår viktigste satsing innen verdiøkende tjenester i Stø-drakt, sier Brekke.
Markedet for betaling, ID-tjenester og bekjempelse av økonomisk kriminalitet er preget av store internasjonale aktører. I en mer usikker verden kan det være en fordel å være norsk.
– I en urolig verden, både økonomisk og sikkerhetspolitisk, er det en konkurransefordel å tilhøre et solid og stabilt demokrati med godt etablerte samfunnsstrukturer – og ikke minst, at vi selv råder over sentral infrastruktur for betaling og elektronisk ID gjennom BankAxept og BankID, gir ekstra trygghet for Norge, sier Brekke.
Om Stø AS
BankID BankAxept, nå Stø AS, ble etablert som eget selskap i 2022, etter å ha vært en del av Vipps i fire år. Før dette var BankID og BankAxept to adskilte selskaper. BankID har eksistert i 20 år, mens BankAxept har eksistert i over 30 år. Antihvitvasking og kjenn-din-kunde (AML/KYC) ble et eget forretningsområde i 2024, og i dag benytter mer enn 1500 bedrifter KYC-tjenester fra Stø AS.
Stø-merkevaren benyttes også i tjenester innen ID og betaling som ikke er rene BankID- eller BankAxept-tjenester, og første lansering var digitalt ID-kort i 2024.
Nøkkelord
Kontakter
Hege SteinslandPressesjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noOm Stø AS
Stø AS er det nye navnet til BankID BankAxept AS.
BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge.
Bekjempelse av økonomisk kriminalitet for rapporteringspliktige selskaper er det nyeste satsingsområdet i Stø.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nær 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept
Endelig Glemt-passord-funksjon i BankID7.4.2025 06:49:51 CEST | Pressemelding
Nå kan du lage nytt passord til BankID ved å skanne passet eller ID-kortet i BankID-appen. – Endelig har vi en trygg og enkel glemt-passord-funksjon i BankID, sier Øyvind Westby Brekke, leder for BankID BankAxept.
Coopay klar med BankAxept-betaling24.2.2025 07:35:15 CET | Pressemelding
Over en million Coop-medlemmer med Coopay kan nå betale med BankAxept-kortet. – Med BankAxept i Coopay blir det trygt og effektivt å betale, og det gjør at vi kan levere enda bedre medlemsnytte for kundene våre, sier Andreas Qvigstad, leder for finansielle tjenester og ID i Coop.
Tæpping med Vipps: – Vil endre betalingsvaner9.12.2024 09:00:20 CET | Pressemelding
Tæpping med Vipps er lansert i tett samarbeid med BankAxept og Thales. – Vipps vil endre betalingsvanene i butikk, sier leder for BankAxept, Kjetil Bøe.
Black Week 2024: Nordmenn handlet for like mye som i fjor1.12.2024 18:37:29 CET | Pressemelding
Butikkhandelen under Black Week mandag til lørdag, havnet på samme nivå som i fjor. Spesielt onsdagen trakk opp resultatet, med 10 prosent høyere handelsvolum enn fjoråret.
Full støtte til BankAxept: Butikkene kan forhåndsvelge BankAxept ved mobilbetaling24.10.2024 14:36:34 CEST | Pressemelding
Finanstilsynet gir full støtte til BankAxepts tolkning av regelverket for betalingskort med flere varemerker. – Dette er en stor seier for den norske betalingsinfrastrukturen i kampen mot internasjonale giganter, sier Øyvind Westby Brekke, adm. direktør i BankID BankAxept.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom