Veitransporten blir utslippsfri om 15 år
Klimagassutslippene fra veitransporten ble redusert med ni prosent fra 2023 til 2024 til 7,25 millioner tonn CO2.

Statens vegvesen beregner at veitransporten vil være tilnærmet utslippsfri i 2040.
Det viser Statens vegvesen årsrapport som ble publisert onsdag.
Her er årsrapporten: Statens vegvesens årsrapport 2024
Vegvesenet beregner for første gang et samlet tall på utslipp fra veibygging, drift og vedlikehold på veiene og ferjedrift til 353 000 tonn CO2.
- Vi arbeider med å begrense uheldig påvirkning på natur og miljø. Framover har omstilling til mer klimavennlig tungtransport høy prioritet, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Holder seg under kostnadsrammen
Statens vegvesen har ansvar for om lag 430 små og store prosjekter. Det spenner fra vedlikehold og utbedring til nybygging. Vegvesenet har utviklet modeller for vegbygging som skal gi mye vei for pengene.
I snitt leveres Vegvesenets investeringer 10 prosent under kostnadsrammen. Kostnadene i utbyggingsprosjektene skal holdes innenfor den samlede økonomiske rammen. Økte kostnader ett sted må kompenseres ved kostnadsreduksjoner et annet sted.
70 km riksvei fikk bedre standard
I fjor fikk om lag 70 km av riksveinettet bedre standard. De siste tre årene er det bygd til sammen 106 km ny vei, 24 kilometer vei er skredsikret, 50 km riksvei har fått gul midtstripe og 2595 km ny asfalt er lagt. I 2024 ble det ferdigstilt 44 km ny riksvei.
Nye indikatorer for tilstanden
For første gang beskriver Vegvesenet tilstanden på riksveinettet gjennom et sett med indikatorer. Indikatoren viser riksveiene slik de er opp mot kravene i veinormalen, med andre kravene som gjelder når det bygges ny vei.
- Riksveinettet har gjennomgående en god kurvatur. Svingene er i hovedsak slake og uten for mange lavbrekk og bakketopper som hindrer sikten. Riksveinettet i Norge er derfor rimelig trafikksikkert.
- En del av dagens riksveier er bygget for lavere trafikk og med en veibredde som ikke tilfredsstiller dagens krav. Omtrent halvparten av riksveinettet (54%) er smalere enn kravene når vi bygger ny nytt.
Tar ned interne kostnader
Statens vegvesen reduserte interne kostnader med 300 millioner kroner i 2024. Siden 2019 er interne kostander tatt ned med 1,6 mrd. kroner i tråd. Konsulenter erstattes av fast ansatte og mer effektive kontorløsninger har bidratt til dette.
Treffer godt på budsjett
Statlige etater må holde seg innenfor budsjettet og bruke bevilgningen best mulig. De siste årene har Vegvesenet brukt mellom 98,5 og 99,3 prosent av bevilgningen. Gjennomgående har etaten god styring og ingen vesentlige merknader fra revisor til årsregnskapet.
Kontakter
Pressevakt Vegdirektoratet
* Vegdirektør
* Transportregelverk
* Teknologiutvikling
* Forhandlinger bypakker
* Overordnet styring og ledelse av Statens vegvesen
* Pressevakt også for divisjonene IT og Fellesfunksjoner
Bilder
Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
ST1 fortsetter driften av døgnhvileplass langs rv. 3 i Koppang30.4.2025 08:30:16 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen og ST1 har inngått avtale om drift av døgnhvileplass langs rv. 3 i Koppang for de neste ti årene.
Snart kan du kjøpe prøveskilt på nett29.4.2025 12:47:07 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen vil forenkle hverdagen din ved å innføre digitalt prøveskilt.
Nye støyvarselkart gir bedre arealplaner29.4.2025 07:02:00 CEST | Pressemelding
Støyvarselkartene fra Statens vegvesen viser områder som er utsatt for så mye trafikkstøy at det kan gi helseutfordringer eller mindre trivsel.
Lyser ut rv. 80 Sandvika Sagelva28.4.2025 17:01:24 CEST | Pressemelding
Denne uka lyser Statens vegvesen ut anbudskonkurranse for å få utbedret 5 kilometer av vegen mellom Bodø og Fauske.
Evaluering av stenging av Ring 1: Flere går og reiser kollektivt – færre kjører bil28.4.2025 16:59:41 CEST | Pressemelding
Ring 1 i Oslo sentrum vil være stengt fra 2024 til 2027 på grunn av byggingen av det nye regjeringskvartalet. Byvekstsamarbeidet i Oslo-området har satt i gang en treårig evaluering for å få kunnskap om hvordan befolkningen og næringslivet tilpasser reisene sine, og hvilken betydning dette kan ha for reisevaner, byliv, trafikksikkerhet, klimagassutslipp og fremkommelighet. − En pressemelding fra byvekstsamarbeidet i Oslo-området.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom