Strindheimtunnelen: Stenging og trafikkomlegging søndag kveld
Snart starter arbeidene i Rv. 706 Strindheimtunnelen i Trondheim. Fra søndag 11. mai kl. 21:00 til mandag 12. mai kl. 07:00 helstenges begge tunnelløp for å forberede trafikkomleggingen. Mandag morgen 12. mai begynner arbeidene i tunnelen.

Da vil trafikken i begge retninger gå i ett tunnelløp, mens det arbeides i motsatt tunnelløp. Nordisk Fjellsikring AS vant anbudet og er utførende entreprenør. Kontraktsfristen for ferdigstilling er 20. juni 2025.
Rv. 706 Strindheimtunnelen går fra Nyhavna til Sirkus Shopping i Trondheim.
Innslag av kleberstein
Det var i slutten av januar i år Statens vegvesen informerte om at tunnelen må utbedres på grunn av utfordringer med bergsikringen og fjellforholdene. Rutinemessig inspeksjon avdekket at det er et større innslag av kleberstein enn forutsatt. Kleberstein har lavere styrke og deformerer lettere enn andre bergarter. Det gjør at opprinnelig sikring av Strindheimtunnelen må forsterkes.
Tilstanden til tunnelen har vært overvåket ved hjelp av rystelses- og prismemålinger i påvente av sikringsarbeidene. Både knyttet til inspeksjonsresultater og prosjektering av sikringstiltakene er det benyttet tredjepartskontroll via konsulent. Problemområdene er også 3D-skannet med drone med LiDAR (Light Detection and Ranging).
Se video fra inspeksjon av tunnelen:
Slik blir trafikkavviklingen
Det blir toveis-trafikk i ett tunnelløp i hele anleggsperioden, og farten settes ned til 60 km/t. Først stenges og arbeides det i østgående løp (kjøreretning fra Nyhavna til Sirkus Shopping) før det blir tilsvarende prosess for vestgående løp (kjøreretning fra Sirkus Shopping til Nyhavna).
– Det er gjort tilpasninger av trafikk-øyen mellom tunnelløpene på Nyhavna, slik at trafikk kan ledes inn i et tunnelløp. Ved Grip klatring på Rotvoll er det fjernet cirka 35 meter av betongrekkverket, forteller byggeleder Eivind Voldsund i Statens vegvesen.
Statens vegvesen anbefaler de som skal til Nyhavna å kjøre via E6 til Nydalsbrua og videre nordover langs riksvei 706. Dette vil være det raskeste alternativet til Nyhavna for de fleste. Omkjøringsveien vil bli skiltet fra Skovgårdkrysset i nord og ved Kroppanbrua i sør. Det minnes også om at det akkurat nå pågår vegarbeid langs Innherredsvegen i regi av Trøndelag fylkeskommune, og at denne er avstengt for biltrafikk ved Lademoen.
Oppfordrer til å velge andre transportruter og transportformer
– Når all trafikk som vanligvis har gått via to tunnelløp, nå skal gå via ett tunnelløp, så er det uunngåelig at det blir køer og ventetid. Dette gjelder spesielt morgen- og ettermiddagsrushet. For at situasjonen ikke skal bli uhåndterlig, så er vi avhengige av de som har mulighet velger andre transportruter og transportformer i anleggsperioden. Må du trafikkere strekningen likevel, så må du regne med at det tar lengre tid enn vanlig, understreker Voldsund.
Han kommer samtidig med en sterk oppfordring om trafikantene må være oppmerksomme, følge skilting og avpasse farten når trafikken legges om til å gå i ett tunnelløp.
Det er lagt ned et grundig forarbeid og risikovurderinger for trafikkavviklingen, og vurderingene viser at dette er den beste løsningen blant tilgjengelige alternativer. Det er også opprettet en arbeidsgruppe med Trøndelag fylkeskommune og Trondheim kommune. Denne gruppen ser på utfordringene knyttet til anleggsgjennomføring og trafikkavvikling, da sikringstiltakene berør kommune og fylkeskommune som veieiere for eventuell omkjøring og knyttet til arbeid de selv har planlagt.
Det er også løpende dialog med nødetatene.
Dette skal gjøres
I vestgående løp skal omtrent 15 meter med fjell sikres med sprøytebetongbuer. I østgående løp skal omtrent 40 meter med fjell sikres med sprøytebetongbuer. Før arbeidet med monteringen av sprøytebetongbuene kan begynne, må betonghvelvet i tunnelen demonteres. Dette betonghvelvet gjenbrukes når sprøytebetongbuene er ferdig montert.
I tverrforbindelsen mellom tunnelløpene skal det også monteres sprøytebetongbuer for å forsterke fjellet. Det skal i tillegg suppleres med sikringsbolter både i tunnelen og i tverrforbindelsen. Det gjøres også samtidig noe elektroarbeid i tunnelen.
– For å begrense de trafikale konsekvensene, vil det bli arbeidet doble skift frem til sikringsarbeidene er ferdige, presiserer Voldsund.
Kostnadsestimatet for utbedringene er cirka 30 millioner kroner.
Om tunnelen
Strindheimtunnelen går fra Nyhavna i Trondheim til Strindheim i rundkjøringa ved Sirkus Shopping. Tunnelen ble åpnet 24. juni 2014. Den har en ÅDT på 23 500 (kjøretøy i døgnet). Tunnelen er en toløps tunnel som er 2,6 km lang og har to kjørefelt i hvert tunnelløp.
Tidligere informasjon om Strindheimtunnelen:
Nøkkelord
Kontakter
Eivind VoldsundByggeleder vedlikehold i område midt - divisjon Drift og vedlikehold i Statens vegvesen
Tel:90 77 39 69eivind.voldsund@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder






Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Mye nedbør på Nordvestlandet og i midt- Norge - veier kan bli stengt på kort varsel10.10.2025 18:51:00 CEST | Pressemelding
Det er meldt mye nedbør på Nord-Vestlandet, i Møre og Romsdal og over Dovre, fra fredag kveld til lørdag kveld. På grunn av mye vann i terrenget etter «Amy» og mer nedbør, kan det bli flom- og jordskred som stenger veier på kort varsel.
Lokker med gratis strøm i nord10.10.2025 13:05:50 CEST | Pressemelding
Første del av milliardutbyggingen E45 Kløfta er ute i markedet. Kontrakten har en smart gulrot for reduksjon av klimautslipp.
Kontrakt signert for tunnel og skredsikring på rv. 13 Lovraeidet-Rødsliane - byggestart nærmer seg10.10.2025 09:35:07 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har i dag signert kontrakt med arbeidsfellesskapet Leonhard Nilsen & Sønner AS og Risa AS om bygging av tunnel og skredsikring på riksveg 13 i Suldal. Prosjektet skal lede trafikken forbi de mest skredutsatte områdene ved Rødsliane, og vil gi tryggere og mer forutsigbare kjøreforhold på en viktig transportåre gjennom Ryfylke.
– Gjorde fleire utbetringar på tunnel når vi likevel var inne og gjorde vedlikehald9.10.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
– Jobben med Vågstunnelen viser kor mykje vi kan gjera i ein tunnel når vi likevel er inne, med god planlegging og godt samarbeid med ein dyktig og framoverlent entreprenør.
Vegvesenet og fylkeskommunen går sammen om driftskontrakt for Telemark vest9.10.2025 10:57:39 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen og Telemark fylkeskommune går sammen og lyser nå ut en ny felles driftskontrakt for riks- og fylkesvegene i Telemark vest.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom