Unge vet ikke hvor farlig dette kan være
Nå blir flere hundre tusen elsparkesykler hentet fram til en ny sesong. En helt fersk undersøkelse viser at mange ikke vet hvordan de lades trygt. - Da vet de ikke hvor galt det kan gå.

Det sier fagsjef i Frende Forsikring, Lill Cecilie Bjørndal Klementsen. I en helt ny undersøkelse som Norstat har gjort for Frende, sier 11 prosent at det er greit å lade elsparkesykler innendørs, for eksempel i gangen. Hele 23 prosent under 29 år synes dette er greit. Se flere tall fra undersøkelsen og fylkesoversikt nederst i saken.
- Dette må alle vite
- Brann i elsparkesykkel på lading om natta har dessverre tatt liv i Norge. Det er virkelig tragisk, men mange tror nok at det er trygt. Alle som eier elsparkesykler må vite hvor, når og hvordan de skal lade. Og at de kun må bruke originaldeler og trygge forhandlere, sier Klementsen.
Ifølge tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) var det 157 branner og branntilløp i bygninger i fjor der batterier trolig var årsaken.
- Det er mange, men realiteten er nok at mørketallene er betydelige her, sier fagsjefen i Frende.
Batterier kan starte brann
Når litiumbatterier, som elsparkesykler gjerne bruker, først tar fyr, brenner det voldsomt og det ender fort med en eksplosjonsartet og veldig intens brann.
Selv om slike branner heldigvis oppstår sjelden, er Klementsen krystallklar.
- Aldri lad en elsparkesykkel når du sover og ikke kan følge med. Hvis det først begynner å brenne er de svært vanskelige å slukke og hvis du da i tillegg lader innendørs i en bod eller i gangen, kan det ende tragisk. Plutselig er rømningsveiene blokkert, sier Lill Cecilie Bjørndal Klementsen.
Helst bør du lade utendørs i plussgrader med luft rundt, og være våken og i nærheten.
- Ikke still kjøretøyet inntil husveggen eller på terrassen. Finn et underlag som ikke kan ta fyr, sier hun.
Dette bør du se etter
Batteriene som brukes i elsparkesykler kan bli skadet av støt.
- Det skjer heldigvis sjelden og batteriene er laget for å tåle vanlig bruk, men hvis et batteri er skadet bør du ikke kjøre rundt med det. Derfor må du vite hva du skal se etter, sier Klementsen i Frende.
- Med jevne mellomrom bør du sjekke om batteriet er veldig varmt. Er det det? Da skal du verken lade det eller bruke elsparkesykkelen. Da bør du ta med batteriet til forhandleren din. Et skadet batteri kan faktisk også ta fyr uten å stå på lading, så få det sjekket ut hvis du er usikker, sier hun.
Fagsjefen minner om at du kun skal bruke originaldeler, og at du må rengjøre batteriet med jevne mellomrom.
- Prøv også å huske hvordan elsparkesykkelen din hørtes ut da den var ny. Hvis den plutselig lager nye lyder er det et tegn på at du bør få noen til å se på den, sier fagsjef i Frende, Lill Cecilie Bjørndal Klementsen.
Slik lader du elsparkesykkelen din
- Du kan lade batteriet mens det sitter fast på kjøretøyet, eller ved å løsne det og lade batteriet separat.
- Både batteriet og laderen skal ligge på flatt underlag når du lader.
- Du må aldri dekke til laderen når den er tilkoblet.
- Koble fra laderen når du er ferdig å lade.
- Ikke lad med brennbart materiale rett i nærheten.
- Om vinteren er det en fordel å lade batteriet innendørs fordi det kan være skadelig for batteriet å lade når det er kaldt. Ha røykvarsler i rommet der du lader og vær våken og til stede.
- Aldri lad når du sover, eller hvis det ikke er noen hjemme.
Kilde: Elsikkerhetsportalen / Frende
Fylkesoversikt om lading
Så mange svarer at det er greit å lade elsparkesykkelen innendørs:
- Agder: 18 prosent
- Oslo: 17 prosent
- Vestfold: 16 prosent
- Rogaland: 14 prosent
- Telemark: 13 prosent
- Østfold: 13 prosent
- Akershus: 12 prosent
- Møre og Romsdal: 11 prosent
- Vestland: 8 prosent
- Trøndelag: 7 prosent
- Troms: 6 prosent
- Nordland: 6 prosent
- Finnmark: 6 prosent
- Buskerud: 6 prosent
- Innlandet: 6 prosent
Kilde: Frendeundersøkelsen
Store forskjeller i aldersgrupper
- 18-29 år: 23 prosent
- 30-29 år: 19 prosent
- 40-49 år: 15 prosent
- 50-59 år: 2 prosent
- 60+: 2 prosent
Kilde: Frendeundersøkelsen
Nøkkelord
Kontakter
Marius Solberg Anfinsenseniorrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 959 31 440msa@frende.noBilder


Om Frende Forsikring
Frende Forsikring har noen av Norges mest fornøyde forsikringskunder. Vi bryr oss litt ekstra om deg, ditt og dine!
Helnorske Frende eies av solide sparebanker og brannkasser og har rådgivere landet rundt. Vi har over 300 ansatte ved hovedkontoret i Bergen, og rundt 250.000 privat- og bedriftskunder med forsikringsløsninger innen skadeforsikring og livsforsikring.
Følg pressemeldinger fra Frende Forsikring
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Frende Forsikring på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Frende Forsikring
Sesongstart på sjøen: Mange får skadesjokk22.4.2025 07:57:00 CEST | Aktuelt
For mange båteiere markerte den sene påska sesongstart på sjøen. - Men mange har ikke sett til båten siden i fjor. Det kan straffe seg.
Skadeskred: 1 av 5 brukte reiseforsikringen sin i fjor15.4.2025 07:57:00 CEST | Aktuelt
I fjor meldte nordmenn inn reiseskader for mer enn 3 milliarder kroner. Det er ny rekord.
Én ulykke i minuttet: Slik krasjer vi på påskeferie14.4.2025 07:55:00 CEST | Aktuelt
De fleste reiser på påskeferie mellom fredagen i palmehelgen og onsdag i påskeuka. I fjor krasjet norske personbiler for mer enn 230 millioner kroner disse seks dagene.
Påskeutfarten: I morgen krasjer vi for 50 millioner10.4.2025 07:52:00 CEST | Aktuelt
Mange reiser på påskeferie allerede fredag i palmehelga. Det gjør dagen til en dyr bulkedag. - Jeg frykter at fredagen kan koste 50 millioner kroner.
Disse ferierer oftest uten reiseforsikring8.4.2025 07:54:00 CEST | Aktuelt
I fjor kostet reiseskader forsikringsselskapene 3 milliarder kroner. Det er en ny, negativ rekord. - Likevel er det noen som tar sjansen på å reise på påskeferie uten forsikring.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom