Randstad leverer 100 vikarer til Europris på rekordtid
I løpet av kort tid har Randstad onboardet mer enn 100 vikarer til det gigantiske logistikksenteret til Europris i Moss. Suksessoppskriften er en stor base av kvalifiserte kandidater – og en skikkelig smart app.

Hvordan finne 100 vikarer på rekordtid? Det var utfordringen Randstad fikk i fanget da de startet samarbeidet med Europris og en stor leveranse som var forsinket på grunn av geopolitiske uroligheter kom til kai.
– For oss ble dette en utrolig spennende utfordring, som vi kastet oss rundt for å løse, sier Cathrine Torsvik, kundeansvarlig for Europris hos Randstad.
Logistikksenteret til Europris i Moss er Norges største i sitt slag. 83.000 kvadratmeter fylt opp av det retailkjeden selv omtaler som «alt mellom himmel og jord». På det gigantiske lagerbygget har Europris 300 medarbeidere som sørger for at varer som kommer inn fra hele verden organiseres, pakkes og sendes ut igjen til landets 285 Europris-butikker.
Geopolitiske forhold påvirker vikarbehovet
Europris er for Randstad det man gjerne kaller en volumkunde. For denne typen kunder skal det gjerne mobiliseres mye folk på ekstremt kort tid, og det var nettopp det som skjedde da Randstad og Europris innledet sitt samarbeid i februar i år.
– Vi lever ikke upåvirket av den spente verdenssituasjonen. Mange fraktskip må styre unna Suezkanalen og seile rundt Afrika, så det er lengre ledetid på varene og vanskeligere å forutse volumet som ankommer logistikksenteret, sier Thomas Fosstveit, som er direktør for logistikksenteret til Europris i Moss
PlanDay: Løsningen på manuelt bemanningsmareritt
Vikartilkalling har tradisjonelt vært preget av ringelister, excelark og gule lapper. For å forenkle og profesjonalisere prosessen leverer Randstad den egenutviklede appen PlanDay som gir kunden full oversikt og enkel tilgang på vikarer.
– PlanDay var en av tingene som veide tungt da vi innledet samarbeidet med Randstad. Tidligere var vikartilkalling en manuell prosess, så det ønsket vi å endre, sier Fosstveit.
I februar var det plutselig mange varer som ankom lageret på en gang og da var det bare å sjekke appen for ledige kandidater.
Ferie- og fraværsplanlegging enklere enn noen gang
Fra Europris sin side planlegges bemanningsbehovet på ukesnivå innenfor de ulike avdelingene, og alt legges inn i PlanDay. Appen har gitt Europris bedre forutsigbarhet slik at de på et tidligere tidspunkt kan si ja til ferieønsker og annet planlagt fravær.
– Vi føler virkelig at dette er blitt «vår» app, med vår skreddersøm. Vi ser veldig mange fordeler med den. Vi kan for eksempel ligge mer i forkant med den overordnede planleggingen av bemanningen, slik at vi på et tidligere tidspunkt kan si ja til ferieønsker og annet planlagt fravær, sier Fosstveit.
Siden vikarene er registrert med kompetanseprofil, blir oppdragsforespørslene også mer presise. Vikarene kan også legge inn egen tilgjengelighet i appen, i tillegg til å sende beskjeder eller motta pushvarsler.
Ikke bare en streit kundeleverandør
Mens PlanDay-appen bidrar til effektiv flyt av folk og oppdrag, er den bare effektiv hvis grunnarbeidet med vikarpoolen har vært godt. Derfor har Randstad også hatt en egen representant på plass «på gulvet» i Moss for å følge opp både vikarer og kunde.
– Vi ønsker ikke bare å være en streit kundeleverandør. I et partnerskap jobber vi sammen for å bli bedre hele tiden. Europris har også veldig gode onboarding- og offboardingopplegg. Det har sikret at vikarene er i gang på rekordtid og er kommet godt inn i miljøet de skal jobbe i. Det er oppskriften på suksess, sier Torsvik.
Nøkkelord
Kontakter
Christian BørresenMarkedsdirektør
Tel:99262869christian.borresen@randstad.noOm oss
Randstad er en global aktør innen bemanning, rekruttering, konsulent- og HR-tjenester. Vi har en tydelig ambisjon om å være verdens mest rettferdige og spesialiserte selskap for talenter.
Gjennom våre fire spesialistområder – Operational, Professional, Digital og Enterprise – hjelper vi virksomheter med å bygge fleksible, mangfoldige og kompetente arbeidsstyrker, som er avgjørende for å lykkes i et arbeidsmarked preget av sterk konkurranse om de beste hodene.
Vi bidrar til at mennesker finner meningsfulle jobber, utvikler relevant kompetanse og opplever både formål og tilhørighet på arbeidsplassen. Verdiskapingen vi står for, skal ikke bare styrke enkeltpersoner og virksomheter – men også bidra til en mer bærekraftig fremtid for alle.
Med hovedkontor i Nederland opererer Randstad i 39 markeder og har rundt 40 000 ansatte globalt. I 2024 hjalp vi over 1,7 millioner mennesker med å finne jobb, og omsatte for 24,1 milliarder euro.
I Norge er vi representert gjennom Randstad, Dfind og Dfind Consulting
Følg pressemeldinger fra Randstad
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Randstad på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Randstad
Hun skal lede verdens største HR og rekrutteringsselskap i Norge10.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Marianne Hagen er ansatt som ny administrerende direktør for Randstad Norge. Med over 25 års internasjonal erfaring fra ledelse, salg, rekruttering og konsulentvirksomhet skal hun lede verdens største HR-selskap i det norske markedet. Nå vil hun løfte flere talenter inn i lederroller og styrke Randstads posisjon i en tid der kampen om ledere tilspisser seg.
AI er her, men altfor få er forberedt7.4.2025 07:55:00 CEST | Kronikk
De fleste norske arbeidstakere føler seg ikke klare for kunstig intelligens. Likevel venter mange på at arbeidsgiveren skal ta initiativ. I en tid der teknologien utvikler seg raskt, holder det ikke å vente. Nå må vi ta ansvar selv.
Hva skaper egentlig trivsel på jobb? Ny rapport gir svar21.3.2025 07:54:13 CET | Pressemelding
Hva gjør at noen ansatte gleder seg til jobb hver dag, mens andre teller ned timene til arbeidsdagen er over? Vi har lenge visst at det ikke er lønn eller arbeidsoppgaver som er den avgjørende faktoren, men arbeidsmiljøet. Randstads siste rapport gir et tydelig svar på hva som skaper trivsel.
Vi har ikke råd til å miste de yngste3.3.2025 09:43:58 CET | Kronikk
Seks av ti personer under 29 år ville valgt bort arbeidslivet dersom økonomi ikke var en bekymring. Vi arbeidsgivere må ta innover oss at vi mister appell hos de aller yngste
Arbeidsmiljø og god ledelse viktigere enn lønn for ansatte innen bygg og anlegg24.2.2025 15:30:44 CET | Pressemelding
God ledelse og godt arbeidsmiljø er på delt førsteplass før god lønn, når ansatte innen bygg og anlegg svarer på hva som er viktigst når de velger arbeidsgivere, viser en undersøkelse fra Randstad.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom