Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling
Den mest sportslige utgaven av nye E-Klasse stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling, med en startpris på kr. 1.397.000,- (ekskl. levering). De første kundebilene forventes på norske veier i løpet av sensommeren.

- Etter en god mottakelse av E-Klasse All-Terrain i Norge, er vi nå klare med neste spennende tilskudd i modellporteføljen. Med E 53 HYBRID 4MATIC+ introduserer vi en stasjonsvogn som byr på heftige ytelser og dynamisk kjørekarakteristikk i kjent AMG-stil. Modellen leverer en totalpakke med god plass, høyt nivå av standardutstyr og en imponerende elektrisk rekkevidde. Vi gleder oss til å se de første bilene på norske veier i løpet av sensommeren, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Heftige ytelser med opptil 612 hestekrefter
Kombinasjonen av en 3,0-liters rekkesekser og en elektrisk motor gir en maksimal systemeffekt på 585 hestekrefter, og et maksimalt systemdreiemoment på 750 Nm. Bestiller du bilen med AMG DYNAMIC PLUS pakke vil bilen få hele 612 hestekrefter ved bruk av RACE START. Da akselererer den fra 0 – 100 km/t på kun 3,9 sekunder, og med tilleggsutstyret AMG Driver’s Package, er toppfarten på 275 km/t.
Den elektriske motoren på 163 hestekrefter og 480 Nm er integrert i AMG SPEEDSHIFT TCT 9G girkassen for å spare plass. Batteriet har en kapasitet på 28,6 kWt og er plassert under bagasjeromsgulvet. Den anvendelige kapasiteten er på 21,22 kWt, fordi deler av energien alltid er reservert for høyytelseskjøring.
Bilen har en elektrisk rekkevidde på opptil 96 kilometer og kan lade med 11 kW på AC-lading og opptil 60 kW på DC-lading (tilleggsutstyr).

AMG RIDE CONTROL med adaptiv demperjustering
Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Stasjonsvogn har fullt variabel 4MATIC+ firehjulstrekk som standard. En elektromekanisk styrt clutch fordeler kraften variabelt til for- og bakakselen i hvert kjøreprogram.
Bilen har AMG RIDE CONTROL med stålfjærer og adaptiv justerbar demping, der dempingen på hvert hjul tilpasser seg gjeldende kjøresituasjon og veiforhold. Dette skjer raskt og presist gjennom separate ventiler. Demperkarakteristikken kan justeres i tre nivåer: "Comfort", "Sport" og "Sport+", og skiller på den måten tydelig mellom høy langdistansekomfort og sportslig kjøredynamikk.
For å utnytte det dynamiske potensialet til drivlinjen, har karosseriet blitt ytterligere avstivet, og den uavhengige forakselen har større sporvidde enn Mercedes-Benz-modellen.
Bilen har bakakselstyring på opptil 2,5 grader, og avhengig av hastigheten, styrer bakhjulene enten i motsatt retning av forhjulene (opptil 100 km/t) eller i samme retning (over 100 km/t).

Sportslig utseende og bredere forskjermer
Foran skiller E 53 HYBRID 4MATIC+ Stasjonsvogn seg ut med den opplyste AMG-spesifikke grillen med vertikale lameller og de markante luftinntakene. Forskjermene er 11 millimeter bredere på hver side for å gi plass til den økte sporvidden på forakselen. Det store luftinntaket nederst på frontfangeren leder luft til den ekstra kjøleren.
MBUX multimediasystemet tilbyr AMG-spesifikt innhold og funksjoner, og MBUX Superscreen med passasjerskjerm er tilgjengelig som ekstrautstyr.
Elektrisk justerbare AMG sportsseter er standard med ARTICO kunstskinn / MICROCUT mikrofiber med røde kontrastsømmer. De elektrisk justerbare AMG Performance setene kan bestilles som ekstrautstyr.
Et høyt nivå av standardutstyr
Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Stasjonsvogn har et høyt nivå av standardutstyr med blant annet firehjulstrekk, 2,5-graders bakakselstyring, DIGITAL LIGHT og tilhengerfeste. På innsiden kan man nyte elektriske seter med minnefunksjon foran, Burmester 4D surround sound system, oppvarmet ratt og 360-graders kamera.
Med KEYLESS-GO glir de sømløse dørhåndtakene elegant ut når du nærmer deg bilen med nøkkelen på deg. Speilpakken sørger for at sidespeil på førerens side og innvendig speil dimmes automatisk ved behov, og bilen har i tillegg integrert blindsonevarsling. Adaptiv cruise control er naturlig nok også standard i tillegg til en rekke sikkerhetsfunksjoner og omfattende navigasjonstjenester.
Bilen har et bagasjeromsvolum på 460 liter, og legges baksetene ned, er hele 1.675 liter til disposisjon. Det elektrisk innfellbare tilhengerfestet kan trekke opptil 2.100 kg tilhengervekt.

Tekniske data
Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Stasjonsvogn |
|
Systemeffekt |
585 hestekrefter (612 hestekrefter i RACE START) |
Systemdreiemoment |
750 Nm |
Forbrenningsmotor |
R6 bensinmotor |
Volum |
2.999 cc |
Nomilell effekt forbrenningsmotor |
449 hestekrefter |
Nominelt dreiemoment forbrenningsmotor |
560 Nm |
Nominell effekt elektrisk motor |
163 hestekrefter |
Nominelt dreiemoment elektrisk motor |
480 Nm |
Drivlinje |
4MATIC+ firehjulstrekk |
Kombinert drivstofforbruk |
0,9 – 1,1 l/100 km |
Kombinert CO2-utslipp |
21 - 24 g/km |
Kombinert elektrisk forbruk |
25,0 – 26,7 kWh/100 km |
Elektrisk rekkevidde |
Opptil 96 kilometer |
Akselerasjon 0-100 km/t |
4,1 sekunder (3,9 sekunder i RACE START) |
Toppfart |
275 km/t |
Bagasjevolum |
460 – 1.675 liter |
Tilhengervekt |
Opptil 2.100 kg |
Taklast |
100 kg |
Pris:
Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Stasjonsvogn | |
Fra kr. (ekskl. levering) |
1.397.000,- |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczInformasjonssjef
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noThorbjørn MyrhaugDirektør Mercedes-Benz Norge
thorbjorn.myrhaug@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz CLA13.3.2025 19:34:50 CET | Pressemelding
Nye Mercedes-Benz CLA byr på en imponerende rekkevidde på opptil 792 kilometer og en eksepsjonell ladehastighet på opptil 320 kW. Med avansert 800-volt arkitektur og det helt nye operativsystemet MB.OS, er nye CLA smartere, mer fleksibel og mer luksuriøs enn tidligere. Norsk salgsstart forventes tidlig i høst.
Nye Mercedes-Benz flerbruksbiler på vintertesting i Sverige10.3.2025 09:51:23 CET | Pressemelding
Mercedes-Benz Vans starter siste vintertesting av sine nye flerbruksbiler der testingen har fokus på kjøredynamikk, termisk styring og interiørkomfort. Både 4MATIC firehjulstrekk og bakakselstyring er bekreftet på de nye bilene, som til nå har bestått testsyklusene med glans.
Nye elektriske Mercedes-Benz GLC – testet under ekstreme vinterforhold5.3.2025 05:32:00 CET | Pressemelding
Med avansert 800-volts arkitektur, imponerende rekkevidde og ladehastighet på over 320 kW*, vil nye elektriske GLC by på en solid totalpakke. Etter omfattende tester i lave temperaturer i Arjeplog, Sverige, bekreftes det at GLC leverer på både effektivitet, komfort og sikkerhet.
Nå er luksuriøse Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series klar for bestilling26.2.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series er den mest sportslige modellen fra Mercedes-Maybach noensinne, samtidig som komfort og de klassiske og elegante detaljene er ivaretatt. Nå er de norske prisene klare, og starter på kr. 4.330.000,- ekskl. levering. Den unike modellen forventes på veien i løpet av sommeren.
Mercedes-Benz Sprinter fyller 30 år14.2.2025 10:07:53 CET | Pressemelding
I 1995 lanserte Mercedes-Benz modellen Sprinter, en varebil som gjennom årene har stått for kvalitet, innovasjon og variasjon. I 2025 er Sprinter mer allsidig enn noensinne der den også tilbys som helelektriske eSprinter med en rekkevidde på opptil 440 kilometer (WLTP).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom